Hvilken maskine til musikproduktion?
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 26-04-02 22:43

Så er det tid at skifte min gamle maskine ud i studiet. Men hvordan er
det nu, det er? Hvilken maskine, skal man vælge? Kører Cubase stadig ad
h...... til på multi processor maskiner? Og hvad med ProTools? Er det i
virkeligheden stadig bedst at vælge en maskine med en enkelt processor?
Og hvad er i det hele taget det bedste køb til prisen for tiden?

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 26-04-02 23:20

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> virkeligheden stadig bedst at vælge en maskine med en enkelt processor?
> Og hvad er i det hele taget det bedste køb til prisen for tiden?

Det bedste køb til prisen, tja, det kommer an på dine krav. Trilok Gurtu
havde en iBook på scenen i Vega. Det kan også være nok.

Vi bruger Rubiline (en iMac DV+) til det hele, men det kan vel næppe
matche dine krav når du snakker om en dual processor maskine. Du skal
vel op i en powerMac med et ordentligt lydkort.
Personlig synes jeg at Logic er mere behagelig end ProTools eller
Cubase. Logic (www.emagic.de) fås nu også i OS X version.
Lydprogrammerne hælter ellers lidt efter hvad OS X angår.

Jeg tror ikke du bliver mere glad for en hurtigere processer. Spar penge
på den konto og invester i Ram Ram og atter Ram og hvis du ikke har det
endnu, et styrepult.
Hvis du køber en ny PowerMac (Quicksilver) vil jeg anbefale at gøre
noget mod støjen. Der findes en del sider på nettet, der beskriver
hvordan folk har lyddæmpet deres PowerMac.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-04-02 07:03

On 27.4.2002 0:20, in article 1fb9v4n.lpqfjxlfbv4iN%thorfinn@forum.dk,
"Sebastian Loeck" <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Personlig synes jeg at Logic er mere behagelig end ProTools eller
> Cubase. Logic (www.emagic.de) fås nu også i OS X version.

Gør den det? Så vidt jeg kan se, står der på deres side, at støtte for X er
under udvikling? Eller er det bare mig, der ikke kan finde det? Er der en
demo?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 27-04-02 08:26

> [...]

> matche dine krav når du snakker om en dual processor maskine. Du skal
> vel op i en powerMac med et ordentligt lydkort.

Ja, en iMac er alt for lidt! Alene det, at du ikke kan sætte et I/O
lydkort i den, gør det valg helt umuligt.

> Personlig synes jeg at Logic er mere behagelig end ProTools eller
> Cubase. Logic (www.emagic.de) fås nu også i OS X version.

Men nu har jeg arbejdet med Cubase siden de glade, gamle Atari-dage, så
jeg regner altså ikke med at skifte til Logic. Desuden kommer Cubase nu
i en ny version - Cubase SX - som er OS X native. Den hopper jeg nok på.

> Lydprogrammerne hælter ellers lidt efter hvad OS X angår.

Men sikkert ikke længe. Alene det, at eMagic har fået taget hul på
bylden med OS X, vil snart få de andre til at følge efter.

> Jeg tror ikke du bliver mere glad for en hurtigere processer. Spar penge
> på den konto og invester i Ram Ram og atter Ram og hvis du ikke har det
> endnu, et styrepult.

Ork, jeg har sådan set det hele - bare ikke maskinen! (Jeg har kørt
studie siden 1989)

> Hvis du køber en ny PowerMac (Quicksilver) vil jeg anbefale at gøre
> noget mod støjen. Der findes en del sider på nettet, der beskriver
> hvordan folk har lyddæmpet deres PowerMac.

Eller man kunne anbringe CPU´en i et skab, som jeg hidtid har gjort med
min gamle 7600´er.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-02 03:11

Hej Lars

Lars Kristian S ørensen wrote:

> Så er det tid at skifte min gamle maskine ud i studiet. Men hvordan er
> det nu, det er? Hvilken maskine, skal man vælge?

Jeg går ud fra, at du arbejder i 'multitracks' - altså mere end 2 kanaler,
så du skal, - hvis du ikke vil 'nøjes med at køre med de 2-kanals 'LYD
IND' / 'LYD UD' have en maskine, der kan trække fx. en 8-16 kanals
lydkort/mixer. Dvs., en maskine, der ligger i str. omkring en QuickSilver
733.

> Kører Cubase stadig ad h...... til på multi processor maskiner?

Tja, - du kan jo prøve at spørge Thomas Schreiber om, hvad han siger til
det emne -)(-, - så tror jeg nok, du vil få et svar ala ##@@#€%&%&/.... -
du må selv tolke ordene..-)

> Og hvad med ProTools?

Som jeg har skrevet før, så er det kun lykkedes mig at få ProTools til at
virke _én_ gang på min egen maskine - en G3/333AV/768mb RAM/OS
9.2.2DK/IE/US.

> Er det i virkeligheden stadig bedst at vælge en maskine med
> en enkelt processor?

Efter min mening - ja! helt klart. Du vil fx. netop undgå de problemer,
som TS har haft, og som jeg véd andre også har haft netop med
dual-processorer - og software, der ikke kan blive enig med sig selv, om
det vil eller ikke vil acceptere en dual.

> Og hvad er i det hele taget det bedste køb til prisen for tiden?

Som nævnt ovenfor vil jeg mene, at en QS 733 vil være en ideel løsning
sammen med fx. en 16-kanals lydkort til enten PCI eller Firewire -
_aldrig_ til USB. Jeg har selv haft kig lidt på lydkortene fra AudioWerk,
og jet synes, de ser ret tiltalende ud - både i kvalitet og pris, men det
var kun indtil, jeg fik et godt tilbud på en G3/333AV, der har et noget
bedre lydkort end de øvrige Beige G3'er. Dertil har jeg en 8-kanals
ekstern mixer, da jeg som regel kun vil komme til at arbejde med
re-mastering af allerede masterede kilder, så det vil kun blive meget lidt
korrektion i forbindelse med overførsel til en CD-master. Derfor har jeg
ikke selv brug for mange indgange på lydkortet.

Fx laver Yamaha også nogle fremragende kombinerede lydkort og mixere, der
måske kan være en idé at kigge på, men jeg vil på forhånd sige, at de ikke
er billige - +20.000kr.! Så en sådan 'svend' i forbindelse med en 733'er
vil for mig at se være 'det ideelle par'.

Hvis du i forvejen fx. har software, der er baseret på VST, vil det
selvfølgelig være det bedste og billigste for dig at fortsætte med det, og
her er Cuabse nok sammen med BiasPEAK for mig at se, det bedste valg.
Begge er jo fuldt VST kompatible.

Ligeledes vil en QS 733 jo være kraftig nok til at kunne køre OS X, når
engang de 'store' softwareproducenter får sig taget sammen til at levere
X-versioner af deres programmer, så behøver du ikke igen at skulle ud og
investere i nyt hardwaregrej, - måske bortset fra et par gode og hurtige
FireWire diske.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 09:23

In article <3CCA08A5.C323943C@mail1.stofanet.dk>,

> jeg fik et godt tilbud på en G3/333AV, der har et noget
> bedre lydkort end de øvrige Beige G3'er.

Den har _nøjagtigt_ samme lydkort som de øvrige G3'ere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-02 15:19

Hej Morten

Jeg vil ikke til at diskutere det her med dig, men kun et kort og klart
NEJ§! det har den ikke! - Hvis man kigger i Apples egen
reservedelsbase, så har de to kort, der sidder i hhv. en 233 og en 333AV
vidt forskellige bestillingsnumre. Beklager Morten, men det er blot en
kendsgerning - und damits nichts weiteres! EOD!

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 16:27

In article <3CCAB338.687C01DF@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> vidt forskellige bestillingsnumre. Beklager Morten, men det er blot en
> kendsgerning - und damits nichts weiteres! EOD!

Fint, så vil jeg bare endnu en gang påpege, at du er fuld af løgn.

Der er tale om èt og samme lydkort i beige G3'ere med henholdsvis Audio
og Audio/video kort i PERCH slot'en. dvs de har 100% identiske
specifikationer, bortset fra antallet af tilslutninger (som følge af
PERCH kortets video digitizer, der ikke har eget lydkort).
Lydkortet på begge PERCH kort er basseret på en Screamer IC med seperate
buffere fro in og out, således at de kan sendes og optages simultant.

G3'ere med DVD/Audio/Video PERCH kort som ikke er solgt i Europa, har et
andet lydkort basseret på en Burgundy IC. Specifikationerne på
DVD/Audio/Video kortet er "pænere", men handicappet af at in og out ikke
kan bruges simultant pga af manglen på seperate buffere for henholdsvis
in og out.

kig selv efter:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
PUs-G3/PowerMac_G3/pMacG3frame_set.html>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-02 22:39

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Fint, så vil jeg bare endnu en gang påpege, at du er fuld af løgn.

Jeg kan ikke vurdere hvem af jer der har ret (og jeg er egentlig også
temmeligt ligeglad), men jeg synes det er meget uheldig at hive den
slags argumenter op af hatten, næsten på rygraden.

Grunden er den enkle, at så gentager historien sig endnu engang, med
at Tordenskjolds soldater smider de sædvanlige uhøflige formuleringer
i hovedet på hinanden, og det er - beklager, selvom det er
mac-relateret - ret deprimerende læsning, da det skurrer mod den
sædvanlige uhøjtidelige tone.

Hvis I absolut vil, så gå over i dk.snak.mudderkastning. Men ikke
her, tak.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 22:52

In article <kkwuusom87.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg kan ikke vurdere hvem af jer der har ret (og jeg er egentlig også
> temmeligt ligeglad), men jeg synes det er meget uheldig at hive den
> slags argumenter op af hatten, næsten på rygraden.

Kunne man ikke sætte en autotyper op, der erstatter "fuld af løgn" med
"omgås sandheden lidt letsindigt" alternativt "din viden er mangelfuld
på en anderledes måde" og hvis bølgerne går højt, kunne den erstatte
"flæbende nar" med "tænker du ikke lidt for anderledes"?

Det ville jo ærligt talt være synd at smide de stakkels uskyldige
mennesker over i dsm, hvor alle de onde holder til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 01:25

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
> på en anderledes måde" og hvis bølgerne går højt, kunne den erstatte
> "flæbende nar" med "tænker du ikke lidt for anderledes"?

Det hedder en "sekretær", og - jo - det er der nok nogen der kunne
have glæde af. Eller måske sætte en timer ind i deres nyhedsprogram
så indlægget skulle bekræftets med "Ja, jeg mener virkeligt alt det
her som det er skrevet" efter en time eller en nats søvn. Det ville
dog nok påvirke Mortens højt besungne svartid...

> Det ville jo ærligt talt være synd at smide de stakkels uskyldige
> mennesker over i dsm, hvor alle de onde holder til.

Lige nu går det nok, da bechd har afledt de værste af slagsen med
indlæg om dyresex.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 09:03

In article <kkwuusu0u0.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det hedder en "sekretær"

Sådan en har jeg bedt om, men både kone og chef vil ikke efterkomme mit
ønske.

> Lige nu går det nok, da bechd har afledt de værste af slagsen med
> indlæg om dyresex.

Jeg må huske at takke ham for at han gav dig tid til at svare mig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 15:25

> Sådan en har jeg bedt om, men både kone og chef vil ikke efterkomme mit
> ønske.

Nu var det jo åbenbart også Morten der havde mest behov derfor.

> Jeg må huske at takke ham for at han gav dig tid til at svare mig.

Jeg synes ikke selv jeg er slem. Der er visse af skribenterne som på
gode dage kan svinge sig op på børnehave niveau - det er storeslem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 16:30

In article <kk4rhv7veo.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Nu var det jo åbenbart også Morten der havde mest behov derfor.

Hvis Moten lagde ud med den slags krav, kan jeg da godt forstå at min
chef ikke ansatte ham.
Jeg vil nu godt have en sekretær alligevel - måske man skulle prøve at
komme med nogen arbejdsmæssige begrundelser denne gang...

> Jeg synes ikke selv jeg er slem.

Det synes de slemme sjældent.

> Der er visse af skribenterne som på gode dage kan svinge sig op på
> børnehave niveau - det er storeslem.

Støj er noget man kan filtere fra.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 06:36

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis Moten lagde ud med den slags krav, kan jeg da godt forstå at min
> chef ikke ansatte ham.

Oho. Blev dét ikke til noget? Hvad så?

> Det synes de slemme sjældent.

Du har det stadig dårligt med din solokarriere i mudderet? (Eller var
det Morten?) Lad være med at tænke mere over det - det gør jeg ikke.

> Støj er noget man kan filtere fra.

Jeg har én person i kill-filteret. Det fungerer fint til mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 09:08

In article <kk3cxf83t7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Oho. Blev dét ikke til noget?

Nej, desværre.

> Hvad så?

De ansatte en anden, og fandt så ud af at de var nødt til at forlænge
min kontrakt også.

> Du har det stadig dårligt med din solokarriere i mudderet? (Eller var
> det Morten?) Lad være med at tænke mere over det - det gør jeg ikke.

Jeg erindrer ikke at jeg har deltaget i dsm (andet end at futte folk
derover).

> Jeg har én person i kill-filteret. Det fungerer fint til mig.

Du må være en tålmodig mand.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 10:34

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> De ansatte en anden, og fandt så ud af at de var nødt til at forlænge
> min kontrakt også.

Hæhæ. Det kan jo ske.

> Jeg erindrer ikke at jeg har deltaget i dsm (andet end at futte folk
> derover).

Der var en der beklagede sig over at det ikke var gået så godt. Nå,
det må have været en anden.

> Du må være en tålmodig mand.

Jada, bare se mig her i gruppen. Måske når jeg endda at se alle
skribenterne indrømme at de tager fejl...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 10:57

In article <kkhelukfwq.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hæhæ. Det kan jo ske.

Jeg mener jeg kom til at nævne noget i retning af "ris til egen roev".

> Der var en der beklagede sig over at det ikke var gået så godt. Nå,
> det må have været en anden.

Eller også er jeg bare usædvanligt senil for tiden - det ville faktisk
ikke undre mig.

> Jada, bare se mig her i gruppen. Måske når jeg endda at se alle
> skribenterne indrømme at de tager fejl...

Jeg tvivler på at du får alle til at gøre det. Personligt har jeg vist
gjort det en del gange efterhånden.

Fra : Christian Bech

Dato : 29-04-02 16:02

> Hvis Moten lagde ud med den slags krav, kan jeg da godt forstå at min
> chef ikke ansatte ham.

Anbefalede du ham?

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput"
- Per E. Hanstholm

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 16:20

In article <1fbeb6x.1allf07v8aq5qN%bechd@mac.com>,
bechd@mac.com (Christian Bech) wrote:

> Anbefalede du ham?

Ja, ret kraftigt endda.

Fra : Christian Bech

Dato : 30-04-02 11:22

> Ja, ret kraftigt endda.

Aha.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 11:32

In article <1fbgct7.8lova9e62i0aN%bechd@mac.com>,
bechd@mac.com (Christian Bech) wrote:

> Aha.

Så!

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-04-02 16:59

On 28.4.2002 16:25, in article kk4rhv7veo.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Nu var det jo åbenbart også Morten der havde mest behov derfor.

> Jeg synes ikke selv jeg er slem. Der er visse af skribenterne som på
> gode dage kan svinge sig op på børnehave niveau - det er storeslem.

Generer du børnehavebørnene? Proooooooooooooooooooooooooooot!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 06:37

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> writes:

> Generer du børnehavebørnene? Proooooooooooooooooooooooooooot!

Nejda.

Jeg har fx hørt den med bananen med natarbejde som agurk cirka 20
gange de sidste 14 dage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-02 03:08

Hej Thorbjørn

Det er meget muligt, men rent ud sagt, så er jeg f...... træt af, at
hver eneste gang, jeg skriver noget, som MR ikke er enig i, - så skal
jeg beskyldes for at være løgner eller det, der er værre!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 03:29

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Det er meget muligt, men rent ud sagt, så er jeg f...... træt af, at
> hver eneste gang, jeg skriver noget, som MR ikke er enig i, - så skal
> jeg beskyldes for at være løgner eller det, der er værre!

Saa smid ham i dit killfilter, eller ...

Du hopper jo paa den _hver_ gang
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 03:30

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Du hopper jo paa den _hver_ gang

Med "den" mente jeg provokationerne, ikke henvisningerne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-02 08:51

On 4/27/02 11:39 PM, in article kkwuusom87.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn
Ravn Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Hvis I absolut vil, så gå over i dk.snak.mudderkastning. Men ikke
> her, tak.

Ekko.

Det var også mudderkastning der gjorde at jeg skred herfra I sin tid...

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 09:05

In article <B8F1767F.10D2%ftl@pobox.com>, Peter Perlsø <ftl@pobox.com>
wrote:

> Ekko.

Det hedder altså echo nu.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-02 09:24

On 4/28/02 10:05 AM, in article
newsspam4-B8A2E1.10051028042002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Det hedder altså echo nu.

Flueknepper ;)

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-04-02 16:43

On 4/27/02 4:18 PM, in article 3CCAB338.687C01DF@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> vidt forskellige bestillingsnumre. Beklager Morten, men det er blot en
> kendsgerning - und damits nichts weiteres! EOD!

Sorry, men "AV" hentyder blot til at personligheds-kortet (aka PERCH) også
har video -in og -out egenskaber.

Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan lyddelen skulle være bedre...

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-02 17:44

Hej Peter

Peter Perlsø wrote:

> Sorry, men "AV" hentyder blot til at personligheds-kortet (aka PERCH) også
> har video -in og -out egenskaber.

Ja, 'AV' betyder ganske enkelt 'Audio og Visual' - altså både lyd og billede

> Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan lyddelen skulle være bedre...

Gasnke enkelt, fordi den har bedre signalveje i RCA delen og i ind/ud
printet. - Og som jeg skrev til Morten, så har de forskellige 'Service Part
Numbers' i Apples kataloger.

- Og for øvrigt, så er den maskine her ikke en maskine, der normalt er solgt
i Danmark. Den G3/AV, som blev markedsført her var kun på 300mhz, mens den
her er på 333mhz. - og der er ikke 'pillet' ved den.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 18:15

In article <3CCAD535.4FD3DD82@mail1.stofanet.dk>,

> Ja, 'AV' betyder ganske enkelt 'Audio og Visual' - altså både lyd og billede

nej, det betyder audio & video - men op i røven med det...

> Gasnke enkelt, fordi den har bedre signalveje i RCA delen og i ind/ud
> printet.

Det har den nu ikke, de er tværtimod /længere/. Hiv de kort ud og kig på
dem!

- Og som jeg skrev til Morten, så har de forskellige 'Service Part
> Numbers' i Apples kataloger.

Ja og læs hvad jeg skriver - lydkortetene på de to PERCH kort er 100%
identiske.

> - Og for øvrigt, så er den maskine her ikke en maskine, der normalt er solgt
> i Danmark. Den G3/AV, som blev markedsført her var kun på 300mhz, mens den
> her er på 333mhz. - og der er ikke 'pillet' ved den.

333'eren er også blevet solgt herhjemme i efteråret 98.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-04-02 19:03

On 4/27/02 6:43 PM, in article 3CCAD535.4FD3DD82@mail1.stofanet.dk, "Erik
> [...]

> Gasnke enkelt, fordi den har bedre signalveje i RCA delen og i ind/ud
> printet. - Og som jeg skrev til Morten, så har de forskellige 'Service Part

Undskyld jeg virker dum, men hvorledes er signalvejene bedre? Hurtigere?
Bredrere (bitmæssigt)?

Og hvorledes forbedrer dette lydkvalitet eller musikkomposition?

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 22:07

In article <B8F0B471.FA6%ftl@pobox.com>, Peter Perlsø <ftl@pobox.com>
wrote:

> Undskyld jeg virker dum, men hvorledes er signalvejene bedre? Hurtigere?
> Bredrere (bitmæssigt)?
>
> Og hvorledes forbedrer dette lydkvalitet eller musikkomposition?

Erik bilder sig ind at linietrinnet (analog delen) er af højere
kvalitet, hvilket det ikker er. Tværtimod forholder det sig således at
signalvejen er længere fra phohostikkene end fra minijack stikkene,
hvilket teoretisk set skulle betyde _dårligere_ lydkvaltet.
Komponenternerne på de to PERCH kort er 100% identiske.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-02 02:56

- Morten

Jeg bilder mig ikke noget ind, jeg véd! - Og din påstand om, at de er identiske er
rent ud sagt løgn fra ende til anden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-02 02:51

Hej Peter

Peter Perlsø wrote:

> Undskyld jeg virker dum, men hvorledes er signalvejene bedre? Hurtigere?
> Bredrere (bitmæssigt)?

Ja, fordi selve stikkene og kablerne fra stik til print er af en bedre kvalitet,
men bit-mæssigt er der ikke forskel på det kort, der fx. sidder i en 233DT og en
333AV

> Og hvorledes forbedrer dette lydkvalitet eller musikkomposition?

Med fare for, at en vis anden ryger i tastaturet, så kan man med en
sammenligning sige det på en måde, som nok for de fleste vil være lettere at
forstå...

Hvis du bruger den tynde hvide dobbeltledning, man fejlagtigt kalder for
'højttalerledning', men hvis fagnavn er 'ledning til dørklokker m.v.'. Den
kaldes også for en '2x1 kvadrat ledning. - som højttalerledning mellem en
forstærker og sine højttalere, vil du opleve flere ting.
1. Lyden forvrænges meget hurtigt - selv ved ret lav styrke.
2. Ledningen vil blive varm og modstanden dermed øges, hvilket igen forårsager
forvrængning.
3. Spændingsfaldet i ledningen vil være meget stor pga. den lille kapacitet
(kvadratet) - med deraf følgende stor effekttab.

Hvis du derimod fx. vælger en 16 eller 32 kvadrat ledning til
højttalerforbindelserne, så vil der hverken være forvrængning eller
varmeudvikling i ledningerne. - eller hvis du vælger kabler af et bestemt
materiale fx. sølv eller OFC (oxygenfri kobber), vil du ligeledes undgå tab i
selve ledningerne. Det bedste er selvfølgelig guld, men det vil blive hamrende
dyrt. Det er dælme dyrt nok at købe stik, der 'kun' indeholder 0.01% guld! - Jeg
har lige fået sådan 4 stk. RCA stik til 75kr. pr. stk..!

Så materiale og diameter + overfladens str. i lederne i ledningerne er det
altafgørende her sammen med gode stik i både kabinetstik og de stik, der sættes
i.

For at overføre det til forskellen mellem en G3/233 og en G3/333AV, så er de
ledninger og stik, der er brugt i 333AV'eren af en bedre kvalitet, hvilket jo så
også medfører en øget hastighed mellem stik og lydkort - altså mindre tab af
signal. Og generel er RCA stikkene i sig selv bedre end de 'kombi' 3.5mm
minijackstik, der sidder i de fleste G3 og G4

For at give et eksempel. - Så siger man, at et phonokabel med RCA stik ideelt
set højst må være af en længde på 50cm, og at den skal være i typen 6 eller 8
kvadrat. Et sådant gedigent kabel har et spændingsfald på ca. 0,000001v pr løb.
meter og en modstandsforøgelse i kablet ved brug af normale materialer en
4-dobling af modstanden pr løb. meter. Jeg har for nylig købt 2 stk. kabler til
brug fra min mixer til computerens RCA indgange. De kabler er 4x 64 kvadrat pr
kabel! og består af 4 ledere på hver 16 kvadrat. Selve kablet koster ca. 350kr.
pr meter!! og da jeg har været nødt til at få dem på 230 cm, så kan du godt
regne ud, de har været lidt pebrede i prisen.... - MEN! - signaltabet i de 230cm
er ca. 1/10.000 af tabet i det alm. gode kabel, jeg omtalte lige ovenfor.
Materialet er en blanding af sølv og OFC kobber.

Og for at vende tilbage til udgangspunktet - til forskellen mellem lyden i en
G3/233DT og en G3/333AVMT, så spiller det overhovedet ingen rolle, selvom Morten
R.'s antydning af længere ledninger internt, kunne lede til den antagelse. De
materialer, der bruges i forbindelse med ledninger og stik i computere er af
langt højere kvalitet end dem, man normalt kan købe i en hvilken som helst
radiobiks. Fx. var computerfabrikanterne nogle af de første til virkelig at
udnytte fremkomsten af OFC kobber og kobber-sølv legeringerne. Det skete
nogenlunde samtidig med, at lydkoncernen Akai udsendte deres første digitale
mobilstudie med digital optagelse på analoge lydbånd (Open Reel). Denne
'maskine' var delvis opbygget omkring en processor ala en Intel 8088-2, den blev
i næste generation udskiftet med en Motorola MC68887, - faktisk den samme
processor, som vi kender fra mange af de ældre Apple PowerBooks med
co-processor.

Men uanset om det var den ene eller anden processortype, så var begge systemer
forsynet med OFC ledninger overalt. Da man præsenterede disse to mobil-studier,
ville man jo selvfølgelig også påvise, at der ingen signaltab var fra
indgangskilden til det roterende tonehovede. Hertil brugte man selvfølgelig
Bryhl & Kiers meget avancerede målemikrofoner. Og selvom signalvejen i de to
Akai studier var ca. 880 meter, så var signaltabet fra indgang til tonehovede
ikke målbar med B&K's udstyr!

Så en signalvej på 25cm kan sagtens være bedre end en signalvej på 10cm, når de
rigtige materialer bliver brugt. Og for øvrigt kender jeg en canadisk
radiotekniker, der netop har ombygget en 233DT med lydkortet fra en 333AV for at
forbedre 233'erens kvalitet, som i forvejen ligger over de fleste andre af
Apples modeller - også nyere B&W modeller.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 09:29

In article <3CCA08A5.C323943C@mail1.stofanet.dk>,

> Tja, - du kan jo prøve at spørge Thomas Schreiber om, hvad han siger til
> [...]

Iflg brugerne på steinberg's webbasserede BBS er der som sådan ikke
problemer med Cubase og muliprocessor maskinerne (men jeg ved at Thomas
Schreiber og Tom Dissing har haft en del problemer med deres).

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 27-04-02 11:42

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Iflg brugerne på steinberg's webbasserede BBS er der som sådan ikke
> problemer med Cubase og muliprocessor maskinerne (men jeg ved at Thomas
> Schreiber og Tom Dissing har haft en del problemer med deres).

Det er vist et ret almindeligt debatteret emne blandt Mac-musikfolk. Har
også set det på comp.sys.mac.system.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen