Samtaleanlæg (mc til mc)
Fra : Christian Knudsen

Dato : 26-04-02 22:07

Hej NG

Min bror og jeg skal ned på det efterhånden velkendte bronzekursus fra DMC
imorgen, og kom dertil til at snakke om, at et samtale anlæg kunne være en
god ide, når man kører på hver sin mc, så man lige kan "advare" den anden
om, hvornår man skal dreje etc - det er nemlig kun mig der har en tanktaske
med kortlomme.....
Det er for sent at gå ud og købe det nu, men det er nok ikke sidste gang vi
skal på en tur sammen, derfor: Er der nogle her, der har nogle gode
erfaringer med samtaleanlæg, og har lyst til at dele dem. Min bror og jeg er
på udkig efter et, så vi kan snakke sammen - på hver sin mc - derfor er et
ledningsforbundet anlæg nok ikke liiiiiige sagen....hehe
Er der nogle, der har nogle gode forslag, og hvor kan de findes, hvad er
prisen etc. De skal selvfølgelig ikke være for store, og heller ikke veje
alt for meget og alt det der....
Alle ideer og forslag kan bruges

på forhånd tak,
Christian (og Casper)

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-02 23:08

On Fri, 26 Apr 2002 23:06:51 +0200, "Christian Knudsen"
<dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Christian.

> [...]
>om, hvornår man skal dreje etc - det er nemlig kun mig der har en tanktaske

Jeg har faktisk for længe siden lovet at skrive ligt om trådløse
"samtaleanlæg" der kan anvendes fra MC til MC og også mellem fører og
passagerer.
Årsagen til min tavshed er dels en lang vinter, mangel på tid og
mangel på en at prøve det sammen med - Vejen til helvede er brolagt
med dårlige undskuldninger
Radioerne ligger her faktisk og jeg har bygget høretelefoner og
mikrofon i min egen hjelm. Det tog et kvarter.

Først lidt om udbuddet:
Jeg har købt mine radioer hos Conrad Electronik i Tyskland.
Der findes i Tyskland to muligheder.
Enten 433 MHz ISM bånd eller 446 MHz PMR.
ISM radioerne har 69 kanaler at brede sig over, PMR har kun seks
kanaler.
ISM radioerne har en udgangseffekt på 10 miliWatt det giver en
rækkevidde på maksimalt 1 Km.
PMR har 500 miliWatt og en deraf betydelig større rækkevidde.
Kun PMR er legalt i Danmark, idet 433 MHz tillige er et
radioamatørbånd og den danske telestyrelse har valgt at friholde
radioamatørene fra privat "sandkassesnak".
Radioerne koster i omegnen af 200 Euro ( 1500 Kr) for et sæt incl.
headset til hjelmen - Jeg betragter det som værende overordentlig
billigt.
Begge typer radioer fås med talestyring (VOX), men den kan ikke
benyttes med de headset der medleveres til MC brug.
Og dog - med et lille indgreb er det muligt
Det tager under 10 min at lave det, og der skal ikke skrues i
radioerne for at lave det.
Det skal dertil siges, at jeg endnu ikke har prøvet om det er brugbart
eller om det trigger på vindstøj og dermed er ubrugeligt.
Samme VOX funktion gør faktisk også radioerne egnet som babysittere.
Nogle typer "biker radio set" leveres med tilslutningsmulighed for
mobiltelefon (en vis mand forbyde det) og tillige med mulighed for
strømforsyning fra MC'ens batteri.
Jeg er nu af den formening, at strømforbruget er så lavt at man kan
køre mange ture på et sæt batterier, og jo færre ledninger des bedre.
Radioerne fylder ca. som en pakke cigaretter (20 stk.) ISM radioerne
er noget mindre end PMR typerne.
Headset fås til både åbne og lukkede hjelme og til nogenlunde samme
pris.
Jeg har som sagt købt et sæt af begge typer radioer, sån't bare lige
for at prøve det.
Og jo - Jeg har sendetilladelse som radioamatør, så den med ISM er
helt legal for mit vedkommende

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-02 23:20

DMC

En tanke. Man har to højtalere monteret i hjelmen, og man kører galt =
hjelm testes på det groveste.... Hvad sker der så med de der højtalere....
Kan man selv montere dem, eller skal der noget specilet til, for at de
sidder på en eller anden gennemtænkt måde ?

mvh Albert, der er ligeglad med et samtaleanlæg, men gerne vil have musik,
samtidigt med at han naturligvis har ørepropper i......

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-02 23:39

On Sat, 27 Apr 2002 00:19:59 +0200, "Albert" <mailATalbertsmcDOTnet
(Udskfit AT og DOT)> wrote:

Hej Albert.

> [...]
>Kan man selv montere dem, eller skal der noget specilet til, for at de
>sidder på en eller anden gennemtænkt måde ?

De små hovedtelefoner der medleveres det "skrammel" jeg omtaler er ca.
5 mm tykke uden indpakning og ca 10 mm med de medfølgende lommer der
kan klæbes inden i hjelmen.
Jeg har ikke de små lommer med i min installation, idet der i BMW
hjelmen er små fordybninger beregnet til samme (hvorfor mon )
Jeg tvivler på at en sådan installation vil foranledige yderligere
læsioner ved et uheld.
Med mindre man da får mikrofonen galt i halsen eller ledningen viklet
omkring samme

> mvh Albert, der er ligeglad med et samtaleanlæg, men gerne vil have musik,
>samtidigt med at han naturligvis har ørepropper i......

Hm - Det kommer nok til at lyde noget i retning af de på fire hjul
kørende MegaBas bomber der af og til ses forklædt som en madkasse

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henning

Dato : 27-04-02 01:00

> mvh Albert, der er ligeglad med et samtaleanlæg, men gerne vil have musik, samtidigt med at han naturligvis har ørepropper i......

Jeg er egentlig glad for et sæt propper, som er vist her:
http://headwize.com/projects/cmoy4_prj.htm

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Morten Juel

Dato : 27-04-02 00:08

Hmm hvad så med de ledninger der er i headsettet, sidder de så og flagre i
hjelmen altid ?? eller er der et stik hvor man lige tager ledningen af og på
??

Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-02 00:13

On Sat, 27 Apr 2002 01:07:40 +0200, "Morten Juel"
<mpOSTEPOP@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Morten.

>Hmm hvad så med de ledninger der er i headsettet, sidder de så og flagre i
>hjelmen altid ?? eller er der et stik hvor man lige tager ledningen af og på
>??
Yep - Stik, og et meget kort kabel der ikke generer når der køres uden
radio tilkoblet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : james

Dato : 27-04-02 00:35

> Hmm hvad så med de ledninger der er i headsettet, sidder de så og flagre i
> hjelmen altid ?? eller er der et stik hvor man lige tager ledningen af og på

Vores tog ca 10 minutter at installere i hjelmene, og ledningerne sidder fast
mellem skallen på hjelmen og polstringen. Det sidste var limt fast, men ved at
løfte forsiktigt, kan man få det løsnet nok til at kile kabelen under, uden at
lime bagefter. "højtalerne" har noget der ligner velcro på, og sidder fast i
de pladser de fleste hjelm har til bæreren's ører(!). Én ledning går fra
hjelmen ned til et stik som jeg har placeret mellem tanken og sædet på én af
cyklerne og bare under sædet på den anden.

Vi har Eurocom (Autocom) anlæg, med Motorola radioer. Disse kan vi også bruge
som walkies, hvis vi er på vandre/cykel/skitur....har en rækkevide på flere
kilometer, og VOX virker indtil ca 160 km/timen med min hjelm.

Anlægget har den fordel, at det er også indebygget til passagere (kræver bare
flere headsets) således at 2 passagerer kan snakke med hinanden fra cykel til
cykel, mobiltelefon og musik/eller udtaget fra radar-detektoren....(!) kan
tilsluttes. Personligt, er der INGEN i verden jeg vil snakke med på telefonen
mens jeg kører...og selvom jeg ellers hører meget musik, har jeg ikke tænkt mig
at tilslutte en Walkman....jeg skal koncentrere mig når jeg kører!

Vi havde meget glæde af anlægget om sommeren på Italie-turen.....på stand-by
(dvs at radioerne er tændte, men at vi ikke snakker så meget) varer batterierne
flere dage. Vi kan også bruge opladbare batterier.

-james

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-02 00:48

On Sat, 27 Apr 2002 01:34:56 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

Hej James.

> [...]
>hjelmen ned til et stik som jeg har placeret mellem tanken og sædet på én af
>cyklerne og bare under sædet på den anden.

Det jeg søgte var noget hvor hele installationen var på personen og
ikke på nogen måde havde kontakt til MC'en således at når man stod af
cyklen fulgte det hele med.
Både for fører og passagerer.
Men det er jo en smagssag.

>Vi har Eurocom (Autocom) anlæg, med Motorola radioer. Disse kan vi også bruge
>som walkies, hvis vi er på vandre/cykel/skitur....har en rækkevide på flere
>kilometer, og VOX virker indtil ca 160 km/timen med min hjelm.

Hvis følsomheden på VOX funktionen kan indstilles finder man sikkert
en indstilling der passer

> [...]
>at tilslutte en Walkman....jeg skal koncentrere mig når jeg kører!

Jeg er enig !

>Vi havde meget glæde af anlægget om sommeren på Italie-turen.....på stand-by
>(dvs at radioerne er tændte, men at vi ikke snakker så meget) varer batterierne
>flere dage. Vi kan også bruge opladbare batterier.

Jeg har andre radioer med samme funktion, og der holder batterierne ca
3 måneder.
Men jeg snakker heller ikke ret meget

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : james

Dato : 27-04-02 02:29

Hej Steen!

> Hvis følsomheden på VOX funktionen kan indstilles finder man sikkert
> en indstilling der passer

Jo...det er rigtig...problemet er mere at man ikke kan høre. Skruer du op for
styrken, bliver den for meget til kørsel ved almindelige hastigheder.

> Jeg har andre radioer med samme funktion, og der holder batterierne ca
> 3 måneder.

3 måneder! Batterierne i min Icom handheld fly-radio varer kun 8 timer mellem
genopladning, hvis den er tændt. 3 måneder! Hvad er det for en radio/batteri?

> Men jeg snakker heller ikke ret meget

Alligevel...bare den er tændt....den var tændt, altså? 3 måneder....(!?)

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
> www.gruby.dk

-james

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-02 17:50

On Sat, 27 Apr 2002 03:29:29 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

Hej James.

>Jo...det er rigtig...problemet er mere at man ikke kan høre. Skruer du op for
>styrken, bliver den for meget til kørsel ved almindelige hastigheder.

Ja den vej er der selvfølgelig også et mindre problem

>Alligevel...bare den er tændt....den var tændt, altså? 3 måneder....(!?)

Nej nej - det er 3 månedres brug - du ved sådan periodisk.
Ikke tre måneder med strøm på.
Undskyld, jeg ved godt at den var til at misforstå.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-04-02 00:38

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
flere
> kilometer, og VOX virker indtil ca 160 km/timen med min hjelm.

Ved du om der findes en forhandler af Autocom's produkter herhjemme?

Hilsner,

Tony
XJ600S og kæreste der kun vil med sydpå hvis vi får et samtaleanlæg

Fra : james

Dato : 28-04-02 10:45

> Ved du om der findes en forhandler af Autocom's produkter herhjemme?

Der VAR en dansk importør, men jeg tror ikke den gamle er blevet
erstattet....havde selv tænkt på det, men gik fra tanken, da jeg har alt for
meget at lave i forvejen. Men du kan bestille fra England. Er det ikke på
www.autocom.com?

Nej....det var det ikke....lige et øjeblik....

Imellemtiden:
http://www.louis.de/_75/shop/jump.php3?grwgr=160&wgr=910&search=

er Louis' side for gegensprechanlage.

De har et par løsninger, der er meget billige, men jeg kender dem ikke. Til
12,76 og 30,65 €, kan man ikke gå helt galt i byen...

....nu har jeg fundet adressen til dig: http://www.autocom.co.uk

Nej, de har ingen importør i Danmark, men de har én i Norge og én i
tyskland. Jeg ville checke med begge, finde ud af hvem som har den bedste
pris og bestille derfra. På selve siden, kan du se løsninger, tekniske data
osv.....

God tur til sommeren. Vi flytter til Kypern i, ihvertfald 6 måneder og har
overvejet at køre til Grækenland og tage færgen....men men, det er en lang
tur, så måske sender vi med båd............hjertet kæmper med
hjernen......Jeg tror hjertet vinder....og så kører jeg!

-james

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 19:40

james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
> køre til Grækenland og tage færgen....men men, det er en lang tur, så
> måske sender vi med båd............hjertet kæmper med hjernen......Jeg

Det tror jeg også!
Men nu er der så lige kommet en joker á "græsk feber" med ind i spillet

--
Armand.

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 28-04-02 21:32

> [...]
tænkt mig
> at tilslutte en Walkman....jeg skal koncentrere mig når jeg kører!

....det må jeg lige have igen. Altså en speciel dims (EUROCOM/ AUTOCOM) til
intercom, som så er forbundet til Motorola radioen, eller er det den samme
enhed? Hvad er iøvrigt Motorolaens fulde betegnelse? Er den god?

Findes der radioer, ud over ALAN 456 PMR, med indbygget intercom? Det må jo
være en billigere løsning?

Hilsen Hans
Honda TransAlp

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-04-02 15:59

On Sun, 28 Apr 2002 22:32:24 +0200, "Hans Møller Andersen"
<hman@adslhome.dk> wrote:
Hej Hans.

>Findes der radioer, ud over ALAN 456 PMR, med indbygget intercom? Det må jo
>være en billigere løsning?

Prøv at kigge her:
http://www.conrad-electronic.com/cgi-bin/conshop/index.cgi

Og lidt rundt om de sider.
Der koster PMR radioer der er tilladt i Danmark ca 140 Eoro (1100 Kr)
for to.
Dertil kommer så headset.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 28-04-02 21:20

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 26 Apr 2002 23:06:51 +0200, "Christian Knudsen"
> <dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote:

> Og jo - Jeg har sendetilladelse som radioamatør, så den med ISM er
> helt legal for mit vedkommende

Og skal vi så for en god ordens skyld sige at det vist ikke længere er noget
problem at få adgang til 2meter og 70cm?
Licensen skulle være til at overkomme hvis man vil op i de frekvenser hvor
støjen er minimum, og der ikke er fede lastbil
chaufførere der ligger og trykker løs på kanal 19 :)
Der er nok et par stykker der er stået af nu, hva?

Men af radioforhandlere i DK der muligvis kan få sagerne ud for
mc-forretningerne er der www.rf-connection.com , www.mobilradio.dk .
Der kan nok støves flere op hvis det skulle have interesse .

/Thomas - Tidligere radiobruger

Fra : Bendt Grunge

Dato : 29-04-02 15:14

Man kan købe meget fine radioer med hjælmsæt, de er nemmer at montere og
virker rigtigt godt, har dem selv, eller alm. headsæt med vox.

han har et pakke tilbud med ladere og hejælmsæt og det hale til 1098. de
sælges til 1700 for radione alene i et anderkendte MC firma, men den koster
kun 595 Kr.

http://www.high-com.dk/nr/20180/

Fra : Armand

Dato : 29-04-02 16:00

Thomas Buus Andersen <t-buus@get2net.dk> skrev i en

> "Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse
>
> .......støjen er minimum, og der ikke er fede lastbil
> chaufførere der ligger og trykker løs på kanal 19 :)
> Der er nok et par stykker der er stået af nu, hva?

Netop Trucker'nes "glatføremeldinger" er da gode at få med

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-04-02 19:53

> Netop Trucker'nes "glatføremeldinger" er da gode at få med

Gjorde de så bare det. Næhhh de snakker mere om den hotdog de skal ind
og æde, eller om hva naboens kone går og laver. Det er sjældent der falder
noget
fornuftigt af.

> --
> Armand.

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:12

> [...]
>
> Gjorde de så bare det. Næhhh de snakker mere om den hotdog de skal
> ind og æde, eller om hva naboens kone går og laver. Det er sjældent

Da ikke på 19'eren???

--
Armand.