vdr. kolonihave
Fra : camilla thomsen

Dato : 26-04-02 21:56

Hej
Jeg har to spørgsmål vdr. kolonihave. Jeg er lige blevet den heldige ejer af
en kolonihave. Da jeg bl.a. har tænkt mig at bruge den som et roligt sted
til at studere har jeg brug for min computer.....men der er ingen strøm, og
det koster for mange penge at lægge strøm ind..så er der nogen der har ideer
til hvordan jeg ellers kan får strøm, til meget billig penge.
Andet spørgsmål er: er kolonihaven dækket af ens alm. indboforsikring, eller
skal man tegne en ekstra

Håber nogen kan hjælpe

mvh cam

Fra : Torbenth

Dato : 27-04-02 00:03

camilla thomsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
af
...så er der nogen der har ideer
>til hvordan jeg ellers kan får strøm, til meget billig penge.

Hej.

Tvivler på at du for billige penge kan få 230V til din computer.
Men hvis du får fat på en bærbar er der flere løsninger til "rimelige"
penge.
Ang. forsikring skal du tegne een særskilt på dit kolonihavehus. Tal med en
forsikringsmand om hvordan du er dækket mht. ting du slæber med fra din alm.
bolig og ting som hører til huset.
Svjv koster det ca. 30.000,00 at lægge 230V ind. Men dit hus bliver da også
det mere værd.

Mvh.
Torben

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 27-04-02 01:08

On Fri, 26 Apr 2002 22:56:09 +0200, "camilla thomsen"
<csth00@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>det koster for mange penge at lægge strøm ind..så er der nogen der har ideer
>til hvordan jeg ellers kan får strøm, til meget billig penge.

Er det en stationær PC? Så skift den ud med en bærbar og køb et ekstra
batteri. Alternativt kan du investere i et solcelleanlæg til
kontinuerlig drift af en bærbar, men et ekstra batteri vil være det
billigste, hvis det er det eneste behov..

Lars

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 27-04-02 14:42

Hej

Måske kan du lave en aftale med en nabo om at lægge en tromle ud og "låne"
strøm, men jeg ved ikke om man kan måle, hvor meget du bruger, eller om man
bare må stole på hinanden.

VH Birgitte

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 27-04-02 16:16

En teknisk løsning kunne være at installere et solpanel, gemme strømmen i et
batteri/akumulator og få en vexelretter til at lave 230 volt vexelstrøm. Jeg
er
sikker på at der findes den slags anlæg i handlen, prøv at søg på "solpanel
strøm el batteri ..." i en søgemaskine, så er jeg temmelig sikker på at du
får kontakt til sites der kan løse det problem.

Jeg søgte i google på solenergi og fik følgende links :

http://www.dansksolenergi.dk/dansk/Saadan%20fungerer%20et%20solcelleanlaeg%2
0til%20batteridrift.htm

http://www.kerychip.dk/Lamperi.htm

http://www.solenergi.dk/

http://www.solenergi-danmark.dk/

http://www.dansksolenergi.dk/

http://www.energioplysningen.dk/vedvar/sol.htm

--
mvh.
Klaus Eriksen

camilla thomsen <csth00@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aaceet$jjq$1@sunsite.dk...

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 27-04-02 18:05

On Sat, 27 Apr 2002 17:15:40 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>En teknisk løsning kunne være at installere et solpanel, gemme strømmen i et
>batteri/akumulator og få en vexelretter til at lave 230 volt vexelstrøm. Jeg
>er sikker på at der findes den slags anlæg i handlen,

.... men de er relativt dyre- også i forhold til at købe en brugt
bærbar med et ekstra batteri.

En moderne PC med 17 tommer skærm bruger 80-150 watt i timen. Et
solcelleanlæg med vekselretter giver et energitab på ca. 10 pct. og
skal derfor være på ca. 90-165 watt. Et sådan et koster let 5.000 kr.
eller mere. KeryChip, som du henviser til i linksene skal f.eks. have
5.690 kr. for et 80 watt anlæg + 990 kr. for en vekselretter.
Men måske kan spørgeren finde et brugt billigere.

En tilslutning til elværket koster 10.000-15.000 kr. inkl.
stikledning.

Lars

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 28-04-02 21:54

camilla thomsen skriver:

> [...]
> det koster for mange penge at lægge strøm ind..så er der nogen der har ideer
> til hvordan jeg ellers kan får strøm, til meget billig penge.

Et enkelt spørgsmål, da du ikke skriver hvor i landet du bor: Er det
overhovedet tilladt at lægge strøm ind i din kolonihaveforening?

Grunden til jeg spørger er, at f.eks. i Odense er det ikke tilladt, da
man vil bibeholde den lidt primitive karakter. I København derimod har
man både strøm, kloakering og hvad ved jeg.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : H. Olesen

Dato : 28-04-02 23:10

<csth00@hum.auc.dk> wrote:

>Andet spørgsmål er: er kolonihaven dækket af ens alm. indboforsikring, eller
>skal man tegne en ekstra

Ikke det faste indbo i kolonihavehuset. Spørg bestyrelsen i
kolonihaveforeningen om der en "fælles" forsikring, individuel på den
måde, at man selv bestemmer, hvor meget man vil forsikres for og
betaler derefter. En sådan type forsikring er ofte meget billigere end
hvad du ellers kan få tilbudt ude i byen.

Mht. til din indboforsikring hjemmefra. Læs hvad der står i
betingelserne. Min dækker f.eks på den måde, at tager jeg min computer
med hjemmefra og har den stående i kolonihaven mens jeg bor der, så
dækker min indboforsikring fra hjemmeadressen, hvis min computer
bliver stjålet i kolonihavehuset, f.eks mens jeg er på arbejde. Hvad
der dækkes er vist en krav om hvor meget man er der. Hvis jeg lod
computeren stå i kolonihavehuset efter sæsonen, hvor jeg flyttede
hjem, ville forsikringen hjemmefra ikke dække. Så læs dine
forsikringsbetingelser og/eller ring dit dit forsikringsselskab og
spørg for uddybende oplysninger.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk