kopiering af et cd cover
Fra : gibson

Dato : 26-04-02 20:17

Er det ulovligt at downloade et cover herfra til personligt brug:

http://www.cdcovers.cc/psx2_a.php

?

Fra : gibson

Dato : 26-04-02 20:20

ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-02 10:08

gibson skrev:

>Er det ulovligt at downloade et cover herfra til personligt brug:

Nej, sandsynligvis ikke.

Det er lovligt for dig at tage en kopi (også digital) af et
cover, men kun hvis forlægget er lovligt. Det er derimod ikke
lovligt at lægge en sådan kopi frem så andre kan kopiere den.

Det kan kun være lovligt hvis (alle) indehaverne af ophavsretten
udtrykkeligt har givet lov til at en kopi gøres tilgængelig på
dette site (og det har de nok ikke).

--
Bertel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 10:35

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, sandsynligvis ikke.

Du mener vel "ja, sandsynligvis"?

--
Mvh. Peter
"Dér var den - fedt!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-02 10:53

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Du mener vel "ja, sandsynligvis"?

Augh! Ja.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-04-02 13:47

On Fri, 26 Apr 2002 21:17:06 +0200,
gibson <gibson@nospamtiscali.dk> wrote:
> Er det ulovligt at downloade et cover herfra til personligt brug:
>
> http://www.cdcovers.cc/psx2_a.php

Det er en elektronisk kopi. Det må du ikke.

Men, hvis du kan få en til at printe det til dig i et land
hvor det er lovligt, så kan du godt anvende papirkopien.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-04-02 15:51

Scripsit nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen)

> Det er en elektronisk kopi. Det må du ikke.

Hvad har det at sige om kopien er elektronisk eller ej?

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-02 12:47

On 27 Apr 2002 16:50:58 +0200,
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Hvad har det at sige om kopien er elektronisk eller ej?

Undskyld, forkert ordvalg. Digital.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-04-02 18:49

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) writes:

> Undskyld, forkert ordvalg. Digital.

Ændrer ikke noget. I den nuværende ophavsretslov er digitale
kopier af værker på digital form ikke længere et specialtilfælde.
Der er nogle (digitale) værker der har strengere restriktioner
end generelt, med billeder (som fx et CD cover) er ikke med.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-02 18:22

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) wrote in

> Men, hvis du kan få en til at printe det til dig i et land
> hvor det er lovligt, så kan du godt anvende papirkopien.

hva for noget ? - dvs. hvis jeg finder en kopi af noget i et land
hvor ophavsretten ikke gælder, så må jeg gerne købe og tage med til
DK og derved spare en masse penge ? (eller gælder det kun tekster,
jeg tænker specifikt på software som man i f.eks. Rusland kan få
ekstremt billigt)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-02 20:04

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
>DK og derved spare en masse penge ? (eller gælder det kun tekster,
>jeg tænker specifikt på software som man i f.eks. Rusland kan få

Software må man ikke kopiere, uanset hvor og hvordan man har fået
fat i forlægget (medmindre du bliver boende i det land hvor det
evt. er lovligt).

De ting der må kopieres, må kopieres fra lånte originaler, så der
er ingen grund til at dampe til Rusland for det.

--
Bertel

Fra : peter volsted

Dato : 28-04-02 22:10

hi

-----

> Software må man ikke kopiere, uanset hvor og hvordan man har fået
> fat i forlægget (medmindre du bliver boende i det land hvor det
> evt. er lovligt).

Mener du, at den især fra linux-verdenen kendte GNU General Public License,
eller f.ex. zip-programmernes frie kopi-betingelser, ikke skulle have
gyldighed i DK?

--
good luck

peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-02 22:24

On Sun, 28 Apr 2002 21:04:15 +0200,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> De ting der må kopieres, må kopieres fra lånte originaler, så der
> er ingen grund til at dampe til Rusland for det.

Men hvis du ikke har lovligt forelæg, så må du ikke selv lave
kopien. Du kan så få den fremstillet i et land hvor
eksemplarfremstilingen er lovlig, og så tage den med til Danmark.

Principielt kan man vel heller ikke straffes for at købe kopier
af film, software m.m. i et land der ikke har underskrevet Bern
konventionen om ophavsret ? Man eksemplarfremstiller ikke.

At ophavsretshaveren på softwaren så kan komme efter dig fordi
du kører software uden lovlig licens er en anden sag.

Lige et tillægsspørgsmål: Når BSA siger at deres tab er lig
markedsprisen af de kopier en pirat har solgt, og de kræver
denne erstatning, betyder det så, at enhver der har erhvervet en
sådan kopi principielt har en lovlig licens ? Og hvilken
adresse hos Microsoft skriver man til for at få et serienummer ?

For Microsoft sælger f.eks. også medier med programmer til meget
lave priser, men det er ikke disse BSA vil have, men derimod prisen
for licensen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-02 06:39

Povl H. Pedersen skrev:

>Men hvis du ikke har lovligt forelæg, så må du ikke selv lave
>kopien. Du kan så få den fremstillet i et land hvor
>eksemplarfremstilingen er lovlig, og så tage den med til Danmark.

Det er langt fra sikkert, og forkert hvis vi snakker om
cd-covers. Du glemmer let og elegant § 12 stk. 3:

Stk. 3.   Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte
   fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er
   tale om
1.   musikværker,
2.   filmværker,
3.   værker af brugskunst eller
4.   kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af
   en kunstnerisk gengivelse.

>Principielt kan man vel heller ikke straffes for at købe kopier
>af film, software m.m. i et land der ikke har underskrevet Bern
>konventionen om ophavsret ?

Jo.

>Man eksemplarfremstiller ikke.

Korrekt.

>At ophavsretshaveren på softwaren så kan komme efter dig fordi
>du kører software uden lovlig licens er en anden sag.

Enten overtræder man ophavsretsloven og kan retsforfølges af
indehaveren, eller også gør man ikke. Der står ikke i loven at
man skal have licenser. De er blot ophavsretsindehaverens
kvittering for at man har lov at have en 'kopi' (den original man
har købt).

Tilbage til § 12:

§ 12.   Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
   fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug.
    Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2.   Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1.   opføre et bygningsværk,
2.   fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning,
   ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen
   anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes
   som en original,
3.   fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret
   form,

Det er klart at "fremstille" i stk. 2 skal læses som
indledningens "fremstille eller lade fremstille". I modsat fald
ville det være forbudt selv at lave en kopi af et program, men
lovligt at lade andre lave den - altså ville piratkopiering være
tilladt. Det hævder du vel næppe?

Der står intet om at det er i orden hvis medhjælperen bor i
udlandet.

> [...]
>denne erstatning, betyder det så, at enhver der har erhvervet en
>sådan kopi principielt har en lovlig licens ?

Hvis en narkohandler får fem år i brummen og en stor bøde, kan
hans kunder så frit bruge al den narko som de har købt af ham?

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-04-02 06:55

On Mon, 29 Apr 2002 07:39:18 +0200,

> Hvis en narkohandler får fem år i brummen og en stor bøde, kan
> hans kunder så frit bruge al den narko som de har købt af ham?

Denne sammenligning holder ikke. BSA's erstatningskrav er et civilt
krav.

Men en narkoman må godt være i besiddelse af narko til eget brug, og
indtage dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-02 07:16

Povl H. Pedersen skrev:

>Men en narkoman må godt være i besiddelse af narko til eget brug, og
>indtage dette.

Ja, og en tyv må stjæle til eget behov.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 15:12

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Ja, og en tyv må stjæle til eget behov.

doh...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-04-02 16:00

peter volsted <pvolsted@image.dk> skrev:

> Mener du, at den især fra linux-verdenen kendte GNU General Public
> License, eller f.ex. zip-programmernes frie kopi-betingelser, ikke
> skulle have gyldighed i DK?

Du kan altid spcifikt give tilladelse til, at dine værker må kopieres.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : gibson

Dato : 28-04-02 14:20

> Er det ulovligt at downloade et cover herfra til personligt brug:
>
> http://www.cdcovers.cc/psx2_a.php

Tak til alle for hjælpen