Brumbær busk uden torne( Klipning)
Fra : vagn

Dato : 26-04-02 18:03

Hej
Er der nogen der kan hjælpe med gode råd om hvornår og hvordan man skal
klippe en havebrumbærplante.
Skal den klippes helt ned hver år?
Mvh. Vagn

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 27-04-02 17:35

vagn wrote:
> Hej
> Er der nogen der kan hjælpe med gode råd om hvornår og hvordan man
> skal klippe en havebrumbærplante.
> Skal den klippes helt ned hver år?

Nej endelig ikke.
Brombær har en 2-årig cyklus:
Sidste år (2001) skød der nogle kraftige skud frem. De vil bære bær i år!
Om kort tid begynder der at skyde nye skud frem, som du binder passende op;
de vil bære bær til næste år (2003).
Når de bær-bærende ranker er færdige med at bære til efteråret, klipper du
dem af helt nede ved jorden. Så står kun de ranker tilbage, der er kommet i
år (i 2002).
Har du ranker stående fra år 2000, skal du fjerne dem.
Udtynding: Det kan godt være at der kommer lovlig mange nye ranker. Så kan
du tynde, idet du fjernes de svageste.
Hvordan du gør, afhænger lidt af hvordan du har din brombær stående. Den
nemmeste måde er at espaliere brombærene, så er de lette at binde op og
lette at plukke.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 28-04-02 08:57

Poul Erik Jørgensen wrote:
> Har du ranker stående fra år 2000, skal du fjerne dem.

De afbårne grene visner i løbet af vinteren! Så er de lette at kende,
ligesom man også let kan se de småkviste, som bærrene har siddet på. Mon
ikke de ikke-tornedes afbårne grene visner på samme måde?
Min egen brombær, der er en god gammeldags tornet én, er espalieret frit
(espalier af kraftigt trådværk har jeg sat med en række fliser på hver side,
som gør det hele enormt nemt). Jeg plejer at klippe de afbårne grene af midt
om vinteren. Det er sådan en hyggelig vinterbeskæftigelse
Om ikke de tornede er ubehagelige at arbejde med? Næh, man espalierer bare
skuddene efterhånden som de gror. Så skal man ikke lave ret meget
yderligere. Man skal bare passe på med de unge skud, som kan være ret sarte
og som knækker let. Hvis de får et knæk, men ikke knækker helt af, skal man
bare lade dem sidde; deres evne til at reparere sig selv er fantastisk.
Når man beskærer har man naturligvis handsker på. Keine Hexerei, nur
Behändigkeit.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 02-05-02 21:38

Brombær har en 2-års cyklus, hvor de nye skud fra året før bærer
blomster og bær. Du skal ikke klippe ned. Du skal fjerne det, der
naturligt er visnet (som bar bær sidste år) og det, du synes er for
meget. Ang. gødning, så spar på hønsemøj - det giver for meget grønt og
for lange stængler.
Venlig hilsen
Bente