Andet multimedie
bentjuul 3670
Pixels i mit billede
Fra : christopher magni kj~

Dato : 26-04-02 17:37

Når jeg ændrer på antal pixels pr. tomme i mit billede i f.eks. Photoshop,
så ændrer billedstørrelsen sig tilsvarende - det forstår jeg ikke.

Er der nogen kan fortælle mig havd sammenhængen er?

I det hele taget fatter jeg ikke en lyd af det her med pixels i billedet, er
der nogen der kan henvise til et sted på nettet, hvor der ligger en rimelig
forklaring?

På forhånd tak

Christopher

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-04-02 17:39

christopher magni kjerholt wrote in
<Wify8.167$BM4.2180167@news.orangenet.dk>:
> Når jeg ændrer på antal pixels pr. tomme i mit billede i f.eks. Photoshop,
> så ændrer billedstørrelsen sig tilsvarende - det forstår jeg ikke.

Der er tre værdier:

opløsning (fx. pixels pr. tomme)
størrelse i pixels
størrelse i fysiske mål (fx. centimeter)

Når du har to værdier kan du altid beregne den tredje.

Fx:

opløsning: 300 ppi (pixels per inch/tomme)
størrelse i pixels: 900x600

Antal pixels divideres med ppi, og giver 3x2 tommer i fysisk størrelse.

Dvs. når du ændrer på én ting, vil mindst én af de to andre ændre sig.
Hvilken det er, kommer an på dit software.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Madsen

Dato : 26-04-02 17:54

christopher magni kjerholt skrev:

> I det hele taget fatter jeg ikke en lyd af det her med pixels i
> billedet, er der nogen der kan henvise til et sted på nettet, hvor
> der ligger en rimelig forklaring?

<news:jY7y8.148$aI4.1935493@news.orangenet.dk> f.eks.

Madsen.