Ludbehandling af fyrretræsdøre
Fra : Anders Brandt

Dato : 26-04-02 16:33

Jeg har netop ludbehandlet 5 fyrretræsdøre, hvoraf den første dør har en del
ujævnheder rent farvemæssigt

Luden er ganske enkelt ikke ligeligt fordelt. Forsøger jeg at komme mere på
ændrer det ikke meget på det. Mit spørgsmål går så på om den sæbe, man skal
vaske dørene af i bagefter, tager en del af luden med, så nuanceforskellene
ikke bliver så store - eller går sæben bare ind og lukker porrene?

De venligste hilsner
Anders

Fra : hshlab

Dato : 26-04-02 22:04

- Den går ind og fordeler farvenuancerne. Du har i hvert fald ikke gjort
noget forkert!! Hvis der er meget "spræld" i nuancerne på den ene dør,
skyldes det udelukkende, at træet i nogle af lammellerne er mere
ludafvisende end de andere. Eks p.g.a stort harpiksindhold. -og det er ikke
til at se inden man gi'r lud.

Nogle bekendte havde problemer med områderne omkring knasterne i deres nye
fyrtræsgulv, som blev grønne!! Sådan er det med lud.. meeen det aftager
altså efter en sæbebehandling.

Mvh. Thomas

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 23:11

"Anders Brandt" <anders-brandt@hotmail.com> wrote in
news:3cc97325$0$11928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> Jeg har netop ludbehandlet 5 fyrretræsdøre, hvoraf den første dør har en
> del ujævnheder rent farvemæssigt
>
> Luden er ganske enkelt ikke ligeligt fordelt.

Det lyder mærkeligt. Jeg går ud fra at det er rigtig lud når
du skriver det og så skulle der ikke være nogen problem med
fordeling. Rigtig lud er en klar vædske som reagerer kemisk
med træet og forhindre den gulningsproces der normalt foregår
med f.eks. fyrretræ.
De kan ikke regne med hvordan det kommer til at se ud inden
der er gået en uge til 14 dage. Meget træ bliver grøn/gul de
første dage.