Anti-BZ-loven
Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 26-04-02 13:57

Det gik op for mig, at der skulle være vedtaget en såkaldt "anti-BZ-lov"
i 80'erne, der påbyder boligejere at smadre vinduer, trapper, vandrør,
toiletter etc. i tomme ejendomme. Jeg kan dog ikke finde den på
retsinfo. Nogen af jer kloge folk, der kender til den?

- stoffer

Fra : Peden

Dato : 26-04-02 20:57

> [...]
> toiletter etc. i tomme ejendomme. Jeg kan dog ikke finde den på
> retsinfo. Nogen af jer kloge folk, der kender til den?
Det virker højest besynderligt, man skal smadre sin ejendom hvis den er tom
?

mvh
peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-04-02 09:21

Der står da mange tomme og ubenyttede erhversejendomme rundt på feks Amager.

Jesper

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 29-04-02 00:41

In article <aacbdo$bcd$1@sunsite.dk>, "Peden" <peden@anarki.dk> wrote:

> Det virker højest besynderligt, man skal smadre sin ejendom hvis den er tom

Enig. Det er derfor jeg spørger. Jeg finder henvisning til loven i bogen
"De autonome" på side 24: "Folketinget vedtog en 'anti-BZ-lov', der
påbød alle husejere at 'BZ-sikre' tomme ejendomme..."; angiveligt i
midt-firserne.

Fup eller fakta?

- stoffer

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-02 06:34

Gustav Kristoffer Ek <stoffer@perl.org> skrev:

[klip]

> Fup eller fakta?

Fakta - Næsten.

Der er vist ingen pligt til at ødelægge en ejendom, der findes andre
muligheder. Der findes en enkelt bestemmelse i Lov om Byfornyelse og
Boligforbedring:

§ 30a. Kommunalbestyrelsen kan meddele ejeren af en ejendom, der er
omfattet af en beslutning i henhold til § 7, § 7 a, eller § 32, påbud om
inden en fastsat frist at træffe de nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at ejendommen ikke tages i besiddelse af uvedkommende, såfremt
ejendommen er helt eller delvis rømmet efter § 36 eller i øvrigt ikke
benyttes.
Stk 2. Foranstaltningerne efter stk 1 kan bestå i midlertidig udlejning af
lokalerne i ejendommen eller i forsvarlig afspærring. Såfremt der efter § 7
eller § 7 a er truffet beslutning om nedrivning af ejendommens bygninger,
kan kommunalbestyrelsen give påbud om, at der straks iværksættes
foranstaltninger med henblik på nedrivning.
Stk 3. Efterkommes et påbud om afspærring eller nedrivning ikke inden den
fastsatte frist, kan kommunalbestyrelsen lade foranstaltningerne udføre for
ejerens regning. Ved påbud om midlertidig udlejning finder § 48, stk 3 og 4,
i lov om midlertidig regulering af boligforholdene tilsvarende anvendelse.

Fra Karnovs lovsamling:
af betænkning 1988 1147.
Bestemmelsen omfatter kun ejendomme, der er omfattet af en byfornyelses-
eller en boligforbedringsbeslutning eller af en godkendt saneringsplan, jf §
90, stk 17. I medfør af L 1989 322L 1989 322 § 4, nr 1, en ny § 18 A i
byggeloven, er der gennemført tilsvarende BZ-sikringsregler i denne lov
omfattende alle arter af bygninger, og uanset om de er omfattet af en
saneringsplan eller af en byfornyelsesbeslutning mv.
(104) For eksempel derved, at det påbydes ejeren at sikre døre og vinduer
gennem opsætning af plader eller tilsømning af døre eller vinduer eller blot
ved anvendelse af et forsvarligt låsesystem. Påbuddet vil efter
omstændighederne også kunne bestå i, at ejendommens forsyning med el og vand
mv afbrydes, og at indvendige døre afmonteres, trapper blokeres mv, jf
nærmere VEJL 1989 141vejl 1989 141 afsnit 5.<<

/Peter

--
http://www.grauslund.com