Andet multimedie
bentjuul 3670
billeder der buer
Fra : Dennis Schultz

Dato : 04-02-01 14:55

Hejsa

Jeg vil gerne høre om nogen kunne fortælle mih hvordan man laver et
billede som buer og som kan indsættes i FP2000

1111111
111
111
111

1 tallerne skulle forestille 3 rammer og så var det meningen at der
hvor 1 talerne mødes, der skulle det bue rundt, så det så ud som om
det var et billed, men det skal netop ikke være et billede, men 3
billeder, da den øverste og venstre ramme skal ikke forandres på min
hjemmside, men den miderste side skal skifte.

Nogen der kan hjælpe mig videre. Gerne med angivelse a et program og
en vejleding, da jeg ikke har så meet erfaring?

MVH

Dennis

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 04-02-01 16:04

Hej Dennis

Jeg skal pudsigt nok igang med at lave det samme - åbenbart ikke nogen
ualmindelig ide i webdesign. Men hvad, det kan jo ikke være lige
originalt altsammen.

Det kan selvfølgelig vise sig, at jeg tager fejl, men jeg har ikke
regnet det for noget stort problem at lave billedet i PhotoShop (eller
ethvert andet billedprogram), for derefter at klippe det fra hinanden og
gemme hvert af klippene som et nyt dokument.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Dennis Schultz

Dato : 05-02-01 20:41

> [...]
>ethvert andet billedprogram), for derefter at klippe det fra hinanden og
>gemme hvert af klippene som et nyt dokument.

Det glæder mig at andre prøver og jeg har nu prøvet at fåfat i Adobes
Photoshop og jeg kan også godt alve et billede, men ikke et det buer
og det var det jeg gerne ville.

Lad os sige jeg ville lave en hjemmeside der så sådan ud:

111111111
1111
111
111
111
1111
111111111

Hvorledes skulle det så gøres med det billede?
Jeg har tænkt mig at bruge 3 rammer, hvoraf venstre ramme og top
rammen skal hæne sammen med buer og det hele.

Dennis

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 05-02-01 23:41

Hej Dennis

1) Lav et nyt billede, der fylder hele formatet, altså rektangulært. Her
indsætter du dit rektangulære billede - eller udfylder det med
malerspanden, hvis det er en farve, du vil have yderst (og f.eks. hvid
ind mod midten - så sætter du baggrunden til hvid.

2)Træk fire hjælpelinjer - en under toprammen, en over bundrammen, en
yderst mod kanten, hvor billedet skal være "tyndest" og en, hvor buen
begynder.

3) Det rektangulære areal mellem øverste, nederste og inderste
hjælpelinje kan du let mærke af med markeringsværktøjet. Derefter taster
du delete, og dette areal står i baggrundsfarven.

4) Du skal nu have fat i det elliptiske markeringsværktøj. Ideelt set
skal ellipsen deles lodret af den inderste hjælpelinje, den yderste skal
være tangent, og ellipsen skal strække sig nøjagtigt mellem de to
vandrette hjælpelinjer. Det kræver nok nogle forsøg inden du rammer en
ellipse, der passer.

5) Klip ellipsen væk, og du skulle have noget, der minder om din
skematiske fremstilling.

6) Marker den øverste ramme med markeringsværktøjet, kopier og åbn et
nyt dokument, indsæt og gem.

7 & 8) Gentag med venstre ramme og bundrammen - husk at venstre ramme
stadig er rektangulær - det er kun billedet, der buer.

9) Indsæt billederne i dit frameset.

10) Selv om det mere er webdesign end grafik: Har du overvejet, om
bundrammen er en god ide. Enten deler du dit frameset procentvist - så
kan alle se det hele, men så har du ikke styr på skaleringen af dit
billede. Eller også deler du efter pixels, og så er risikoen, at nogle
ikke kan se bundrammen, mens andre har den svævende langt oppe på
siden.?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Thomas

Dato : 06-02-01 22:50

> [...]
> Jeg har tænkt mig at bruge 3 rammer, hvoraf venstre ramme og top
> rammen skal hæne sammen med buer og det hele.

Du kunne evt. lave din ramme som transparant gif, og lægge det i et lag over
det billede, som skulle indrammes, men det hører nok mere hjemme i webdesign
gruppen, når man skal arbejde i lag i HTML.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.