problemer med plænen :-(
Fra : -=Michael=-

Dato : 26-04-02 11:43

Hejsa

Som nybagt husejere,har jeg lige nogle spørgesmål,som jeg håber i kan hjælpe
mig med.

1.
Jeg har nogle mærkelige planter/ukrudt i min have, hvad kan jeg gøre ved dem
uden at jeg ødelægger græsset og skal til at grave hele haven op ?

billederne af planter/ukrudt kan ses på http://sjustid.homepage.dk/haven.htm

2.
Kompost bunke..øhh ja .. er det bare en kasse med låg som står i skyggen
eller ? hvordan kan/vil den fungere?

Hilsen
Michael

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 26-04-02 12:10

> [...]
> Jeg har nogle mærkelige planter/ukrudt i min have, hvad kan jeg gøre ved dem
> uden at jeg ødelægger græsset og skal til at grave hele haven op ?

Billede 1 er bare mælkebøtter... De kan være svære at komme af med, så
det gider jeg slet ikke prøve på.

Billede 2. ligner erantis - og dem ville det da være synd at komme af
med, da de sætter så flotte gule blomster før alt andet i foråret.

Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-02 12:14

On Fri, 26 Apr 2002 13:09:42 +0200, Pia Klit Larholm <pia@larholm.dk>
wrote:

>Billede 2. ligner erantis - og dem ville det da være synd at komme af
>med, da de sætter så flotte gule blomster før alt andet i foråret.

Og de visner ned af sig selv i løbet af 4-8 uger.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 26-04-02 12:08

Hej Michael

For at besvare dit spørgsmål om ukrudt (eller det, der ligner ukrudt!):

Billede 1: Mælkebøtter
Køb et godt lugejern, og start fra en ende af med at luge dem op (MED
rod!!). Nemmest når jorden er lidt våd. Ellers sørg for at klippe dem
jævnligt, og pil blomsterne af (smid dem i din bio-affaldsbeholder - IKKE i
kompostbeholderen. Lad dem heller ikke ligge på plænen, da de har en evne
til at "modne videre" og derefter så sig selv).

Billede 2: Erantis (afblomstrede).
1) Lad dem være, indtil de er visnet ned (så kommer de igen og igen og
igen...), eller 2) klip dem ned med hård hånd (så finder de gradvis ud af,
at plænen ikke er det smarteste sted at gro).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-04-02 12:34

Hej

> Jeg har nogle mærkelige planter/ukrudt i min have, hvad kan jeg gøre ved dem
> uden at jeg ødelægger græsset og skal til at grave hele haven op ?

Som allerede nævnt, er det mælkebøttet. De har en dyb pælerod, og du skal
sørge for at få så meget som muligt med op, hvis de ikke skal skyde fra
roden igen. Det nemmeste og mest effektive er at købe et specielt
mælkebøttejern.

> Kompost bunke..øhh ja .. er det bare en kasse med låg som står i skyggen
> eller ? hvordan kan/vil den fungere?

Der er mange måder at lave kompost på. Hvis du vil bygge en kasse, skal den
helst være på min. 1 kubikmeter. Hvis du vil være lidt mere seriøs, så
bygger du med det samme 2 eller 3 af slagsen ved siden af hinanden. Så kan
du bruge en til at samle i, en der for lov til at passe sig selv, og en med
færdig kompost.

Mht. kompostkasser bygget af brædder, så er der nogen uenighed om, hvor
stort et mellemrum der skal være mellem de enkelte brædder. Jeg vil
tilslutte mig dem, der mener, at mellemrummet ikke skal være for stort
(maks. 1cm), da indholdet ellers tører for hurtigt ud.

Til større mængder kompost, er det smart med såkaldt varmkompostering. Her
omsættes plantematerialet først og fremmest af mikroorganismer, og komposten
bliver herved meget var (60+ grader). Ud over at plantematerialet omsættes
hurtigt, har det den fordel, at mange ukrudtsfrø går til.

Når du sætter en kompostbunke (dvs. samler materiale til den), skal du sørge
for, at blande materialet godt. Nogle ting nedbrydes meget langsomt (f.eks.
grene, egeblade osv.), mens andet nedbrydes hurtigere. Det kan være en god
idé, at tilføre komposten noget dyregødning, da det virkelig sætter gang i
omsætningen. Græsafklip er også godt, men det skal blandes godt sammen med
andet plantemateriale, da det ellers klasker helt sammen. I det hele taget
skal du sørge for, at komposten hverken er for tør eller for våd, og at den
ikke er alt for kompakt. Det er desuden en god idé at findele større ting,
før de smides på komposten -- dels omsættes de så hurtige, og dels er
komposten nemmere at arbejde med. Det er nemlig en god ide, at stikken
komposten om med mellemrum, så den bliver luftet igennem, og materialet
blandes godt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : -=Michael=-

Dato : 28-04-02 08:06

oki takker for jeres hjælp,nu vil jeg komme igang med de grimme mælkebøtter

MichAEL

Fra : H. Jespersen

Dato : 28-04-02 20:08

Hej !

Jeg er ikke sikker på at det er mælkebøtter du har dér.
Jeg har nemlig nogle magen til som netop ligner mælkebøtter, men IKKE er
det....
De kommer med nogle høje stive stængler som vokser meget hurtigt hvis du
f.eks klipper dem ned når du slår græs.

Du kan prøve med én af de mange former for plænerens der findes...
De fjerner alt andet en græs...
Lidt dyrt men MEGET effektivt !

God arbejdslyst !

/Henning

Fra : -=Michael=-

Dato : 29-04-02 16:57

oki det kunne måske godt være en løsning .. kan du nævne nogle navne på de
produkter som kan gøre det ?

michael

Fra : Mogens

Dato : 29-04-02 17:42

On Mon, 29 Apr 2002 17:57:23 +0200, "-=Michael=-"
<michael@vvs.dk-nospam> wrote:

>oki det kunne måske godt være en løsning .. kan du nævne nogle navne på de
>produkter som kan gøre det ?

"Toxan plænerens" er effektivt mod mælkebøtter og andet
bredbladet ukrudt. Det kan du få i Silvan, Bauhaus, Bilka og
andre lignende steder.

Mvh Mogens

Fra : -=Michael=-

Dato : 29-04-02 22:58