Kørekort til sidevogn
Fra : PEB

Dato : 26-04-02 06:03

Hej i gruppen

Jeg har et kørekort af ældre dato, i det står der A1 ud for motorcykel.
Det betyder at jeg har ret til at føre motorcykel solo.
Jeg forstår at hvis man tager motorcykelkørekort i dag, må man både køre
solo og med sidevogn.

Hvad skal jeg gøre for at få lov til at køre motorcykel med sidevogn??

Mvh. Poul Erik

Fra : m.grewy

Dato : 26-04-02 07:08

"PEB" <p.e.bremoverg@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> solo og med sidevogn.
>
> Hvad skal jeg gøre for at få lov til at køre motorcykel med sidevogn??

Du skal bare gå til en kørelære og få noget tid på en bane.
Og du skal ikke op til prøve.
Da jeg tog mit kørekort kostede det 500 kr til sidevogn.

Michael

Fra : PeterW

Dato : 26-04-02 08:06

> Hvad skal jeg gøre for at få lov til at køre motorcykel med sidevogn??
Man kan da bare smutte hen på motorkontoret og få et nyt kørekort. (Bare
sige at man har "tabt" det)
Man har jo ikke noget som hedder sidevogn på det nye kørekort.. kun til stor
og lille MC
Kan man ikke ?? (Jeg ved det ikke bare en teori)

Mvh
Peter
/Som har trillet med sidevogn på køreteknisk...

Fra : S. B.

Dato : 26-04-02 08:51

Kan man godt, da jeg fik til hænger til lastbil, fik jeg på samme tid til
sidevogn til MC. Har spurt en betjent jeg kender om jeg måtte køre med
sidevogn på det, og det kunne han ikke se noget galt i.
Om det ikke for egen sikkerhedsskyld var en fordel med et banekursus, som
vel koster omkring de 1500 kr. er op til den enkelte selv at afgøre.
Den eneste gang jeg har kørt med sidevogn, var på en Jawa og selv om jeg
stadig var i første gear, kørte jeg lige ind i en spireahæk (de kan ikke
dreje sådan nogen tingester)
Så skulle jeg have en monteret, ville jeg nok ofre de penge et banekursus
koster.

Søren

Fra : René Hansen

Dato : 26-04-02 09:46

Jeg fik for nogle år siden licens til at føre lavtgående lastbiler
På det nye kørekort findes der et felt med "begrænsninger", og her burde der
måske stå at jeg kun må køre solocykel, men da der ikke står noget kører jeg
med forholdsvis god samvittighed sidevogns cykel, og skulle jeg blive
stoppet kan jeg altså se ufattelig dum ud: "Jamen jeg troede..."
God fart, alle
Ren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-04-02 10:18

"René Hansen" wrote:

> [...]
> med forholdsvis god samvittighed sidevogns cykel, og skulle jeg blive
> stoppet kan jeg altså se ufattelig dum ud: "Jamen jeg troede..."

Står der ikke kode "100". Står der ikke nogen kode, så kan du bare køre.

Ib Jakobsen

Fra : Bent F.

Dato : 26-04-02 09:45

"PeterW" <pwc@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stor
> og lille MC
> Kan man ikke ?? (Jeg ved det ikke bare en teori)

Det har været vendt og drejet her i gruppen mange gange.. NEEEEJ det kan man
ikke... hvis du bytter dit pap, så vil du få en kode skrevet i et felt
(mener det er 100) som betyder du ikke har ret til at betjene køretøj med
sidevogn, og så kan de moralskevogtere tænke over forsikrings konsekvenser
osv...

mvh Tommy Fer

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-04-02 09:52

> Man kan da bare smutte hen på motorkontoret og få et nyt kørekort. (Bare
> sige at man har "tabt" det)
Du får ikke A2 (kørekort til sidevogn) af den grund. I følge
trafikministeriet, skal folk med "gammelt" A1 kørekort, gennemgå et
sidevognskursus på køreteknisk anlæg, for at opnå ret til at føre motorcykel
med sidevogn.

> Man har jo ikke noget som hedder sidevogn på det nye kørekort.. kun til
stor
> og lille MC
Det er rigtigt, men der er dog også et felt, der hedder "begrænsninger"...?

Hilsen
Lars

Fra : Henry

Dato : 26-04-02 10:05

> [...]
stor
> og lille MC
> Kan man ikke ?? (Jeg ved det ikke bare en teori)

Det er et forkert teori, der er nemlig koder på de nye kort der fortæller om
man (ikke) har ret til at fører sidevogn, tror du virklig at de er så
dumme.....

mvh
Henry (der har været til prøven og bestod på trods af en kæmpe kolbøtte i
grøften)

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 29-04-02 08:25

> [...]
>solo og med sidevogn.
>
>Hvad skal jeg gøre for at få lov til at køre motorcykel med sidevogn??

Mit eget kørekort (gammelt 2-fløjetpap i plastik) viser A1+A2, så jeg kan
ikke hjælpe så meget med juraen omkring erhvervelsen. Men når først stemplet
er hjemme, er den bedste uddannelse det årlige kørekursus hos Dansk
Sidevogns Klub http://www.sidevogn.dk/. Kurset koster kun 350,- og så følger
der et helt års medlemsskab med oven i! I øvrigt har de på trykknappen
"Teknik m.v." lidt om stempler i gamle kørekort.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-04-02 10:47

Du skal have et kørekursus hos en kørelære, før du må køre med sidevogn.
Pris ligger vist mellem 500-1000kr. Så får du et bevis i hånden som du
aflevere hos Politiet og så sender de et nyt kort til dig, hvor det fremgår
at du nu må køre med sidevogn.

Det var præcis hvad jeg gjorde. Jeg mener at kunne huske jeg betalte 800,-

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail