Word og objekter
Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 25-04-02 23:55

Jeg har egengtlig lært at leve med denne fejl men det er da forsøget værd at
se om den kan løses.
Iørvtigt så er det det selvsamme problem i Office2000

Nogle gange når jeg putter et billede ind eller laver en canvans ender den
oppe i toppen af den aktuelle side. Det er muligt at flytte den til siderne
men jeg kan ikke få objektet ned igen...
Jeg plejer bare at slette det og derefter importere igen og så virker det
(måske) fint nok.
Men de kunne jo være at der var en løsning =)

Hilsen fra Peter

Fra : hcma

Dato : 26-04-02 09:30

"Peter Ingemann Hansen" <dingemann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (måske) fint nok.
> Men de kunne jo være at der var en løsning =)

Har du prøvet at højreklippe på billeder - vælg formater billede -
fanebladet Layout - Bag tekst eller (eller lignende). Herefter kan du
placere dit billede/canvas efter behov.
mvh
HC

Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 26-04-02 10:26

"hcma" <hcma@has.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Har du prøvet at højreklippe på billeder - vælg formater billede -
> fanebladet Layout - Bag tekst eller (eller lignende). Herefter kan du

Jeg prøver lige men uanset hvad så er der da så absolut ingen grund til at
billedet hopper op i toppen af den aktuelle side uden at jeg kan flytte
det...men tak...jeg forsøger lige

Hilsen fra Peter

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-02 10:56

Hej Peter

> Jeg prøver lige men uanset hvad så er der da så absolut ingen grund til at
> billedet hopper op i toppen af den aktuelle side uden at jeg kan flytte
> det...men tak...jeg forsøger lige

Det er tilsyneladende et velkendt problemt i Word - jeg har det også og
hænger sammen med den måde billederne forankres på. Se fx

http://www.mvps.org/word/FAQs/DrwGrphcs/PosRelToPage.htm

Hilsen
Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-04-02 20:59

"Jan Kronsell" <kronsell(spam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Peter

Når jeg indsætter billeder/objekter, plejer jeg næsten altid først at
indsætte en tekstboks, hvorefter jeg indsætter billedet i denne boks.
Fordele:
Billedet tilpasser sig den størrelse, som tekstboksen har, når billedet
indsættes.
Tekstboksen bliver på sin plads.
En tekstboks kan efterfølgende frit flyttes rundt i hele dokumentet med
musen.
Fjern den sorte ramme om tekstboksen ved at højreklikke på den og vælge
Formater tekstboks. Sæt stregfarven til Ingen eller hvid.

Kurt

Fra : pre

Dato : 27-04-02 10:30

Ikke enig, selv om det selvfølgelig fungerer. Men den, der foretrækker at få
billedet frem i den korrekte størrelse vil vælge andre metoder - der er nok
af dem, og bruger man f. eks. en tabel i stedet for en boks så tilpasser
tabellen sig til billedet. Det jeg prøvede at vise er, at med en viden om
grafik, som er tilgængelig for alle Wordbrugere kan man meget bedre fin-tune
sin opsætning som ikke kan og ikke skal være ens fra gang til gang. At
spørgeren har en programmør-fortid og er kendt med VB er kun en fordel
eftersom VBA bygger på VB og de fleste udtryk er fælles. Med VBA er der ikke
mange grænser.
pre
© 2002

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-04-02 12:18

pre <skriv.til@gruppen.dk> wrote:
<SNIP>
> At spørgeren har en programmør-fortid og er kendt med
> VB er kun en fordel eftersom VBA bygger på VB og de fleste udtryk
> er fælles.
Det er ikke rigitgt VB bygger faktisk på VBA Fra tråden
"Re: Opdele streng i flere felter" i dk.edb.database.ms-access.

Jeg tror ikke at du vil få det specielt svært ved at bruge VB, hvis
du kender til VBA (og samme version VBA 97= VB 5.0, VBA 2000=VB
6.0). Mange tror at VBA er en delmængde af VB, men det modsatte er
nærmere sandheden. I "Visual Basic 5.0 Programmer's Guide To The
Win32 API" af Daniel Appleman (god bog om Win32 API) beskriver han
hvordan VBA har været "languange engine" (ca. oversættelse "sprog
kerne") for VB siden 4.0.

I følge nettet kan man let undersøge dette fakt
"Open a new project and without doing anything, open the references
window. You will note that one of the default references is VBA! You
will also note that VB6 won't let you remove this reference."
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : pre

Dato : 27-04-02 18:38

Selvfølgelig. Du har ret
Nok muligt skulle jeg ha´ begrænset mig til udtrykket "fælles" som i øvrigt
har masser af fælles udtryk med de allerførste Basic versioner. Meningen var
god nok, at fortælle at der er sammenhæng i de to sprog som der har været
mellem alle varianterne.

pre
© 2002

Fra : pre

Dato : 26-04-02 21:26

Det ville nok være lettere for dig at håndtere problemet hvis du én gang for
alle satte dig ind i forholdene med billeder i Word. Der er nemlig en
løsning, men det er ikke en 2+2=4 opskrift fordi Word nødvendigvis må ha´
mange forskellige typer af billeder, beregnet til brug i mange forskellige
situationer. Det er muligt på forhånd at bestemme en placering, med en
nøjagtighed på 1/30 mm hvis formatet (forholdet mellem højde og bredde) er
kendt, og der er en makro til at håndtere tingene.

Som en introduktion vil jeg foreslå at du undersøger Word hjælpetekster. I
min engelske version er der et opslag der hedder Ways to position text and
graphics, med en PowerPoint type introduktion til emnet, som i øvrigt er
meget stort og forudsætter en grundig gennemgang.

Pudsigt nok vil det også kunne betale sig at kikke i VBA´s hjælpetekster for
at blive dus med en del udtryk som bruges i forbindelse med grafik. Og du
er velkommen til at spørge videre her i gruppen. Mange vil få glæde af at
få synspunkter og muligheder klarlagt.
pre
© 2002

Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 26-04-02 23:41

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> wrote in message
> [...]
> graphics, med en PowerPoint type introduktion til emnet, som i øvrigt er
> meget stort og forudsætter en grundig gennemgang.

Jeg gør det nok når jeg har tid en dag men det bliver ikke lige nu da der er
tryk på med eksamens projekt. Men tak...jeg har gemt dit indlægl i en
Doc-fil (uden billeder) så jeg kantrække det frem

> [...]
> er velkommen til at spørge videre her i gruppen. Mange vil få glæde af at

ehmm...jeg har programmeret i VB i syv otte år men jeg ved ikke hvordan det
forholder sig med VB i Word...det ville sikkert være en fremragende måde at
brilliere på ved at lave sin første Macro som retter en fejl i Word...

Jeg kigger på det og vænner tilbage om nogle dage når der er mere tid

Hilsen fra Peter