Foto
IBM760 5420
Teil 3020
CF kortlæser, hvorfor?
Fra : Pipeline

Dato : 25-04-02 23:43

Er der stor forskel i i overførselshastigheden når man bruger sådan en dims,
kontra direkte fra kameraet (Canon A40)?
Er der ellers nogen fordele ved et sådant apparat, hvis man kun har ét
CF-kort (udover at man sparer på batterierne i kameraet)?

--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Karsten Olesen

Dato : 26-04-02 00:30

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der ellers nogen fordele ved et sådant apparat, hvis man kun har ét
> CF-kort (udover at man sparer på batterierne i kameraet)?

***********
Jeg tror ikke forskellen er så stor.

Anderledes blir' det, når camera'erne direkte
understøtter USB 2.0 og man har forberedet PC'en til det.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 00:37

Pipeline wrote:

> [...]
> Er der ellers nogen fordele ved et sådant apparat, hvis man kun har ét
> CF-kort (udover at man sparer på batterierne i kameraet)?

Nej det ka' nok ikke svare sig, du må heller bruge dine surt
sammentjente skillinger på nogle genopladlige batterier og en god lader,
så behøver du ikke at bekymre dig over batteriforbruget.

Fra : Jan Peterson

Dato : 26-04-02 21:33

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

| Nej det ka' nok ikke svare sig, du må heller bruge dine surt
| sammentjente skillinger på nogle genopladlige batterier og en god lader,
| så behøver du ikke at bekymre dig over batteriforbruget.

Jeg har undret mig over: Når mit kameras batteriindikator er helt hvid
(altså næsten flade batterier) og jeg så sætter USB kablet i, og tænder for
kameraet, så står indikatoren pludselig på fuldt opladet. Sig mig, bliver
kameraet strømforsynet via USB kablet, når det er tilsluttet pc'en?
Iøvrigt er den direkte overførsel fra kamera via USB helt fin. Mit software
ligger resident og lytter på USB-porten. Så snart kameraet er tilsluttet og
bliver tændt starter overførslen op automatisk.
vh Jan Peterson

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 22:44

Jan Peterson wrote:

> [...]
> og tænder for kameraet, så står indikatoren pludselig på fuldt
> opladet. Sig mig, bliver kameraet strømforsynet via USB kablet,

Ja dit er et af dem der gør brug af de 5 volt der ligger over USB'en.

Fra : Gjøl

Dato : 26-04-02 07:32

> [...]
> Er der ellers nogen fordele ved et sådant apparat, hvis man kun har ét
> CF-kort (udover at man sparer på batterierne i kameraet)?
Det tager lige så lang tid som det normalt tager at flytte en mappe fra den ene
bibliotek til det andet, så det afhænger lige så meget af din computers hastighed,
jeg har en og vil meget nødig undvære den, men som der bliver sagt er du nok
ligeså godt tjent med at gøre det fra kameraet.
En læser koster ca. 450 kr. og det er jo også penge. www.thansen.dk sælger vist
ogsås en men jeg kender ikke prisen.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 26-04-02 09:02

Pipeline wrote:
> [...]
> Er der ellers nogen fordele ved et sådant apparat, hvis man kun har ét
> CF-kort (udover at man sparer på batterierne i kameraet)?

Det kommer jo lidt an på kort-læseren, visse kort har
læse-hastigheder på ca. 4meg/sek direkte fra kortet, men det
kan man kun udnytte i enten en firewire-læser og
formodentlig også med en pcmcia-adapter.

USB (v1) har en båndbredde på max. 12mbit, og det vil være
langsomt ligemeget om det kommer fra kameraet eller en
usb-adapter.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 26-04-02 17:06

Hej

Indtil for kort tid siden havde jeg ingen USB kortlæser, men på
opfordring fra nogle der bruger mit fotoalbums program, og ønske
om at læse direkte ind med mit program, fra USB kortlæser, ja
så anskaffede jeg en.
Jeg har et Canon IXUS og ZoomBrowser til indlæsning og det er
en kompliceret affære at indlæse med den, især for resten
af familien.

Jeg købte en
CFU-3020 1 stk. Feiya USB CompactFlash Læser & skriver af kr. 196,00
(156,80 kr.)
Samlet pris : 196,00 kr. (156,80 kr.)
Forsendelse : 45,00 kr. (36,00 kr.)
Total pris : 241,00 kr. (192,80 kr.)

via prcdata, leveringstid 2 dage, bestil via internettet.

Den blev sat på, og på min Windows 2000 skulle der ikke engang
installeres
drivere, den dukkede bra op som F: (ikke permanent disk) og nu kan
jeg nemt med stifinderen kopiere billederne ind, eller via mit foto
album program (www.cse-it.dk).

Hastigheden føles mindst som faktor 5 i forhold til indlæsning med
ZoomBrowser, som jo bruger tid på alle mulige progress bars og
opdatering af thumbnails etc., hvor kopiering med stifinderen bare
kopierer filerne ind.

Så jeg synes at investeringen er det hele værd, og mit flash kort kan
nu ligepludselig anvendes unden at jeg skal installere ZoomBrowser på
andre folks PC'ere, bare fordi de skal se nogle billeder, eller har
lånt fotografiapparatet.

Carsten Schack-Eriksen