Mads' limbælter
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-02 22:02

Kære Mads!

Du var engang inde på noget med limbælter mod skadedyr. Gavner det
frugttræer, og hvad består limen af? Er der andre steder det er godt at
bruge?

Nu da du forhåbentlig alligevel er igang med at svare, kunne du så ikke lige
angive temperaturgrænserne for henholdsvis jord og luft, for tomat og agurk?
På forhånd tak.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-02 07:57

On Thu, 25 Apr 2002 23:02:13 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Kære Mads!
>
>Du var engang inde på noget med limbælter mod skadedyr. Gavner det
>frugttræer, og hvad består limen af? Er der andre steder det er godt at
>bruge?

Aner det faktisk ikke.... jeg har ikke engang selv brugt det. Det er
noget Helge Pedersen fra radio/tv har snakket _rigtig meget_ om de
sidste par år. Og siden det lyder fornuftigt nok har jeg så sagt det
videre .-)

Jeg tror ikke det gavner på frugttræer, det dur jo kun mod skadedyr som
kravler op i træet. Hvis de overvintrer deri, så er det mere eller
mindre meningsløst at sætte et limbælte om stammen.

>Nu da du forhåbentlig alligevel er igang med at svare, kunne du så ikke lige
>angive temperaturgrænserne for henholdsvis jord og luft, for tomat og agurk?

Jeg kender dem ikke Og jeg har ikke en brugbar bog indenfor
rækkevidde. Heroppe er tommelfingerreglen at agurker planter man ud
grundlovsdag. Til agurker er det især vigtigt at jorden er varm nok, så
hvis man bruger plantesække kan man tit plante ud tidligere end hvis man
bare planter i jorden i drivhuset.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 26-04-02 17:29

Fri, 26 Apr 2002 08:56:58 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>grundlovsdag. Til agurker er det især vigtigt at jorden er varm nok, så
>hvis man bruger plantesække kan man tit plante ud tidligere end hvis man

Mine agurker og tomater står i havestuen og har det fint .............
havestuen er ikke opvarmet, men det ser ud som om, at det passer dem
fint

/Mark

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 27-04-02 09:54

> Nu da du forhåbentlig alligevel er igang med at svare, kunne du så ikke
lige
> angive temperaturgrænserne for henholdsvis jord og luft, for tomat og
agurk?

Minimumstemperaturer:
Agurk Luft : 5 grader Jord : 15 grader
Tomat Luft : 0 grader Jord : 10 grader

Jeg har udplantet mine tomatplanter d. 5. april, de står pænt og er i god
udvikling. Min agurker har jeg udplantet d. 11. april, på det tidspunkt
havde vi jo haft 14 dage med sol og varme, men dagen efter slog vejret om,
det blev koldt og alt for få soltimer. Halvdelen af mine agurkeplanter (5
stk.) gik ud. Den laveste jordtemperatur jeg målte i den kuldeperiode var på
12 grader kl. 6:30 en morgen. Det skal lige nævnes at jeg sidste efterår har
lagt halmballer, møg og kompost i midten af mit drivhusbed, som giver lidt
varme i jorden.

Jeg har iøvrigt planlagt at udplante de sidste agurkeplanter samt peber,
chilli og aubergine-planter ca. d. 10. maj.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-04-02 13:37

> Tomat Luft : 0 grader Jord : 10 grader

Svjv, bør tomater ikke udsættes for temperaturer under 12-13 grader, da der
ellers kan opstår skader på deres blomsteranlæg. Se evt.:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/139.html

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 27-04-02 15:55

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B8F067F2.DA15%jakobb@mail.tele.dk...

> Svjv, bør tomater ikke udsættes for temperaturer under 12-13 grader, da
der
> ellers kan opstår skader på deres blomsteranlæg.

Det er heldigvis ikke noget mine tomater kender noget til. Mine tomater
plejer at yde i et omfang der opfylder mit, min families og mine naboers
behov.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-04-02 23:38

Klaus Eriksen <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
>
> Det er heldigvis ikke noget mine tomater kender noget til. Mine tomater
> plejer at yde i et omfang der opfylder mit, min families og mine naboers

Jeg håber at du er den af jer der har ret, Klaus. Når man kommer til at
tænke på en dansk gennemsnitssommer, skulle det vel kunne hænde ganske ofte
at temperaturen kommer langt under de 12-13 grader Jacob nævner. Og så ville
man ikke kunne dyrke tomater i Danmark. Måske det er sandt for unge planter,
men mine er nu så store at der er afsat klaser allerede og knibningen er i
fuld gang. Så jeg sætter dem ud når vi får en klump varme nætter næste gang.

Agurkerne stortrives med en akvarievarmer i kappilærkassens vand, det får
lov at fortsætte når jeg fjerner det opvarmede telt de står i nu.

Tak for svarene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-02 13:15

> Jeg håber at du er den af jer der har ret, Klaus. Når man kommer til at
> tænke på en dansk gennemsnitssommer, skulle det vel kunne hænde ganske ofte
> at temperaturen kommer langt under de 12-13 grader Jacob nævner.

Det tal jeg henviser til, er tal for de optimale forhold. Læg også mærke
til, at der står, at tomaterne ikke _bør_ udsættes for temperaturer under
12-13 grader, da der ellers _kan_ opstår skader på deres blomsteranlæg.

Jeg har også hørt fra folk, hvis tomater simpelthen er gået i midlertidig
vækststandsning pga. kuldechok, så det er ikke uvæsentligt at huske på, at
tomatplanter er tropiske planter, der trives bedst når det ikke er alt for
koldt.

Venlig hilsen
Jakob