afgift på "øvelses MC"?
Fra : Hans

Dato : 25-04-02 14:42

Jeg overvejer at købe en MC uden afgift. Jeg har fundet den rigtige
cykel til en fornuftig pris i Sydtyskland.
Jeg er nu blevet tilbudt en anden MC af samme model, årgang, farve,
km.-tal og pris fra en dansk køreskole. Cyklen, der er fra '96, har
været brugt på et køreteknisk anlæg og har kørt under 2000 km. Den
står næsten som ny.
---Men skal man undgå at købe sådan noget (jeg kunne jo spare turen
til Sydtysklsnd)?

Sælgeren fortalte, at motorcykler fra politiet, militæret og
køreskoler er billigere i registreringsafgift. Jeg ringede til
Told&Skat for at checke det, men det kendte de ikke noget til....
Hvad er rigtigt og hvad vil i anbefale?

Mvh
Hans

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-04-02 15:13

> Sælgeren fortalte, at motorcykler fra politiet, militæret og
> køreskoler er billigere i registreringsafgift.

Ja billigere end afgiften for en ny maskine ... Men jeg vil nu ikke være
specielt begejstret for en 7 år gammel maskine der kun har kørt små korte
ture og blevet voldet i gearkassen. Men hvis prisen er "rigtigt" ...

> Told&Skat for at checke det, men det kendte de ikke noget til....
> Hvad er rigtigt og hvad vil i anbefale?

Få en kopi af papirerne på den og send dem til Told og Skat sammen med
formularen så du får en ide om havd den vil koste med plader. Så er det
nemmere at vurdere om prisen er rigtigt.

/A

Fra : Hans

Dato : 25-04-02 15:45

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Ja billigere end afgiften for en ny maskine ...

Jeg har åbenbart udtrykt mig uklart.
Spørgsmålet er, om det er rigtigt, at registreringsafgiften er mindre
på en MC, der været anvendt til øvelseskørsel på bane, end
registreringsafgiften på en brugt, importeret MC i samme stand.

Hans

Fra : Troels Sørensen

Dato : 25-04-02 17:48

> [...]
> på en MC, der været anvendt til øvelseskørsel på bane, end
> registreringsafgiften på en brugt, importeret MC i samme stand.

Vil tro prisen er den samme... Så er det jo op til dig at vudere om du vil
have en maskine der knap nok når at blive varm inden den ligger og triller
rundt, tit kører man omkr 50- 80 km/t på øvelsesbane og med en del hårde
opbremsninger, få cykler har været nede på jorden en gang eller 2... andet
valg er jo en pæn go køretur, tilgengæld får du en maskine der (måske) er
blevet kørt varm og noget længere ture på og (måske) knap så mange triste
opbremsninger...

Tilgengæld skal det siges at maskinerne på manøvrebane bliver godt
vedligeholdt!

MVH troels

Fra : Robert

Dato : 25-04-02 18:25

"Troels Sørensen" <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Tilgengæld skal det siges at maskinerne på manøvrebane bliver godt
> vedligeholdt!
>
> MVH troels

Det ville da være synd at sige. Jeg har sjældent set magen til
bunke skrammel vi kørte på i Viborg.. Halvsmadrede yamaha
diversion 600... een manglede forlygten.. en anden halvdelen af lydpotten..
knækkede håndtag... olie løbe ud af forgaffel... slør i kronleje..
instrumenter defekte.. speedo hænger på 45 km.. bagsvinger rasler..
gearkassen underlige skrrrrrrrkrrg klonketi klanGG! klonmk!
( nej; ikke yamaha-gearskifter-lyden... 2000 gange værre ! )
- og meget mere.. MZ -en med sidevogn var i orden... så meget i
orden som sådan en rystepotte nu kunne være
Disse maskiner ville blive ekspederet til havnefyld, hvis de kom
til syn...

Jeg ville ikke røre sådan en maskine med en ildtang!

Mvh
Robert

Fra : Troels Sørensen

Dato : 25-04-02 18:28

> [...]
> til syn...
>
> Jeg ville ikke røre sådan en maskine med en ildtang!

okey jeg har ikke lige kørt mc i viborg, plejer at komme på jyllandsringen
og der er de som nye.. okey der går også en mand der med opgave at
vedligeholde mc'erne..

MVH Troels

Fra : Christian Raaby

Dato : 26-04-02 09:19

> - og meget mere.. MZ -en med sidevogn var i orden... så meget i
> orden som sådan en rystepotte nu kunne være

Kom lige i tanke om mine egne erfaringer med denne rystepotte
Da jeg for fem år siden var på manøvrebane i Viborg, skulle jeg også lære at
køre med sidevogn på en MZ'er (eller var det en Jawa???).
Instruktøren gennemgik grundreglerne for sådant et monstrum, og sluttede med
kommentaren: "Ja, så skal du lige være opmærksom på, at der kan forekomme en
svag rysten ved ca. 60-80 km/t. Det er fordi sidevognens hjul ikke er sporet
helt ind, så det kører en anelse skævt i forhold til de to andre hjul. Men
bare rolig, der sker ikke noget!"
Jeg besteg denne Storm P. opfindelse og satte igang rundt på banen. Den
"svage rysten" han havde nævnt, indtrådte straks ved ca. 60 km/t, og jeg
følte mig pludselig, som var jeg spændt fast på vingen af en Boeing 747
under takeoff!!! Hele lortet rystede og styret gik fra side til side, men
efter et par omgange fik jeg styr på geden. Bagefter skulle vi tage et par
omgange på en oval bane, med sidevognen hævet! Det hjalp helt utroligt på
stabiliteten af cyklen, at det skæve trillebørhjul ude til højre ikke rørte
jorden
Behøver jeg at nævne, at efter denne omgang var jeg fast besluttet om
ALDRIG, at skulle have sådan et spøgelse! Næh... Tre hjul er for børn op til
4 år

Christian (Med et velfortjent "A" i pappet)

Eks. TL1000S

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-04-02 10:07

Christian Raaby wrote:

> [...]
> 4 år
>
> Christian (Med et velfortjent "A" i pappet)

Sæt nu køreskolen kun havde haft en MZ til A'et. Så var du nok slet ikke kommet
ud at køre. Et skidtet afstemt og justeret korrekt, så kan det sammenlignes med
at køre åben sportsvogn. Næ, rigtige mænd kører også med tre hjul.

Ib Jakobsen

Fra : Robert

Dato : 26-04-02 17:14

"Christian Raaby" <craaby@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kom lige i tanke om mine egne erfaringer med denne rystepotte

klip klip ..-

> [...]
> omgange på en oval bane, med sidevognen hævet! Det hjalp helt utroligt på
> stabiliteten af cyklen, at det skæve trillebørhjul ude til højre ikke

Det er lige præcis DEN maskine !!!
- godt der var pause bagefter... og dybe kaffekopper

Robert

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-04-02 18:19

8<----
> Behøver jeg at nævne, at efter denne omgang var jeg fast besluttet om
> ALDRIG, at skulle have sådan et spøgelse! Næh... Tre hjul er for børn op
til
> 4 år

Hej Christian.

Hvis du kan se news:dk.binaer.motor så kik lige på denne her '1200
Bandit med vogn' , så er det liiiiiige før at jeg godt kunne tænke mig en
trehjuler, jeg syntes fandme at den er feeeeeed

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Christian Raaby

Dato : 26-04-02 22:01

> Hvis du kan se news:dk.binaer.motor så kik lige på denne her '1200
> Bandit med vogn' , så er det liiiiiige før at jeg godt kunne tænke mig en
> trehjuler, jeg syntes fandme at den er feeeeeed

Hej Dennis

Hvis det er liiiige før at du kunne tænke dig Banditten med påspændt
barnevogn, så tjek lige den sidevognscykel jeg har postet som reply på
billedet af banditten. Så skulle du gerne være helt solgt! Jeg kan røbe, at
det er en model, jeg tidligere har kørt på, hvor de har eftermonteret
sæbekasse. Sindssygt projekt

Christian
ex GS500
ex SV650
ex TL1000S

Gæt selv hvilken model det er

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 29-04-02 08:09

> Næh... Tre hjul er for børn op til
>4 år

Det er jo tydeligt at du aldrig har kørt rigtig sidevogn. Selv erindrer jeg
en afgrundsdyb forskel på skolecyklen (Stjernquists gamle R/6) og den ægte
vare. For det kan da ikke være fordi du er en kylling ?
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Armand

Dato : 26-04-02 23:25

Troels Sørensen <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en

> Vil tro prisen er den samme...

Depositum'et vil givetvis være det samme, hvorimod at man måske kan være
heldig at modellens lidelseshistorie vil finde god jord hos
vurderingsmanden senere :-/
På den anden side, så vil det samme være gældende for en lige så
ringe(?) importeret, hvorfor svaret vil være: Nej, Prisen er den samme!

--
Armand.