/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Levetid på motor
Fra : Ole Sørensen


Dato : 25-04-02 11:48

Måske et "underligt" spørgsmål, men hvor mange kilometer kan man forvente at
"klemme" ud af motoren på en Yamaha R6 ????

Jeg er klar over, at det selvfølgelig afhænger af hvordan den bliver
kørt. -Men lad os sige, at den bliver kørt ordentlig og kun meget sjældent
får "tæsk"! - Snakker vi 50K - 100K - 150K - 200K ...nogen der har et
kvalificeret bud ??



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-04-02 11:55

> Måske et "underligt" spørgsmål, men hvor mange kilometer kan man forvente
at
> "klemme" ud af motoren på en Yamaha R6 ????

Hej Ole

Jeg har en 100HK CBR 600 som jeg behandler efter nedstående regler. Den har
nu gået 78.000km og jeg har aldrig skulle hælde olie på mellem de 12000km
lange olieserviceintervaller. Jeg vil tro går minimum 50.000km endnu, altså
mellem 120.000 og 150.000km.

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur.
3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov
til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Ole Sørensen (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 25-04-02 12:03

> mellem 120.000 og 150.000km.

Det lyder jo ikke så afskrækkende enda.......tak for rådene....har faktisk
fulgt dem til punkt og prikke siden jeg købte "dyret"!

Mvh /Ole



Peder (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 25-04-02 13:17

On Thu, 25 Apr 2002 12:55:14 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrote:

snippe
> Jeg vil tro går minimum 50.000km endnu, altså
>mellem 120.000 og 150.000km.

Hvilket vel nærmest må tolkes som "uendeligt" da man aldrig ser en
brugt mc til salg, der har gået over 80.000 km.
Måske de rammer en tid/rum sløjfe, når de har kørt deromkring?
Svaret kunne være 42

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"
- Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

Tony Lorentzen (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 25-04-02 21:06

"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote in message
news:mqsfcu0m3tkirgqdcqedtr0jmft5sl30jk@4ax.com...

[snip]

> Svaret kunne være 42

Haha *lol* ... Jeps!

Mvh,

Tony (der også har læst Douglas Adams)
XJ600S



Henning (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 25-04-02 15:37

> > ... hvor mange kilometer kan man forvente at "klemme" ud af motoren på en Yamaha R6 ????

> Jeg har en 100HK CBR 600 ... mellem 120.000 og 150.000km.

Iflg englænderne går cbr 600/900 nemt 150Mm.

Min egen luftkølede gsx250esd har nyligt nulstillet km-tælleren, har stadig god ens kompression og topfart som ny. Skiftet i motoren: Knastkæde ved ca 35Mm (blev det anbefalet dengang, kæden fejlede dog intet), koblingsplader ved ca 55Mm(var ikke slidte, men de kunne vist ikke lide den syntetiske MC-olie ved det foregående olieskift).


> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.

Mine service intervaller er op fra 5Mm til 6-7Mm. Den bruger ca en halv liter olie mellem skift.


> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter udendørstemperatur.

Meget vigtigt punkt. I koldt vejr kan du også køre længere før olien er varm. I regnvejr uendeligt. Regn heller ikke med kølevandstemperaturen som indikation af olietemperaturen. Lad også motoren gå i tomgang 10-15 sek efter start. (Hint: olietrykkontakten sidder oftest lige efter filteret.)


> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at spinde.

Jep, momentspidserne fra forbrændingspulserne er ikke gode for hverken motor eller transmission. Men måske værst for en og tocylindrede, der også ofte indbyder til den slags.


> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger (motorvej o.l.).

Jeg ved ikke hvad der anbefales til en hårdtpumpet motor som eks en r6, men en 'normal' cykel med en litereffekt omkring hundrede, og ikke for store cylindervolumen (eks xt600) klarer fint fuld gas kontinuert. Men ved belastning over ca 80% giver karburatorer en federe blanding (for bla køling), der koster flere tankstop.


--
Who, what, where?: http://move.to/henning


Michael Kristensen (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 25-04-02 20:41

Hvad er forklaringen på dette?
Jeg er godt klar over, at 2 taktere soder til, men hvad er forklaringen til
4 taktere?


"> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have
lov
> til at
> spinde.




Adam Christensen (26-04-2002)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 26-04-02 10:04

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aa9m6d$dkn$1@sunsite.dk...

[snip - sejtræk er skidt for en motor]

> Hvad er forklaringen på dette?
> Jeg er godt klar over, at 2 taktere soder til, men hvad er forklaringen
til
> 4 taktere?

En hurtig forklaring, korrigér mig hvis jeg tager fejl:

Qua motorens lave inerti ved lave omdrejninger, kommer krumptappen ikke
ordentligt forbi det "døde" punkt (toppunktet) inden næste forbrænding.
Derved belastes plejl- og krumtapsleje hårdt.

Se evt. denne lille animation:
http://www.howstuffworks.com/gif/engine-animation.gif og forestil dig at
"ignition"-fasen kommer lidt for tidligt...

Det gælder vel for både 2- og 4-taktere?

--
Adam
SV650S (til salg på www.mc-basen.dk)



james (26-04-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 26-04-02 18:48

>
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).

Så kan jeg alligevel holde de 160 i "cruise!"



-james


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408663
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste