Arv......særeje
Fra : John

Dato : 25-04-02 09:36

Jeg er gift.... har fornylig arvet ca. 400.000Kr efter min bedstemor (
testamente ) .
Jeg er egentlig ikke interesseret i at Konen skulle have del i de penge ved
en evt. skilsmisse.
Hvad gør jeg ?? kan jeg gøre noget uden hendes samtykke ??.......boet er
endnu ikke afsluttet

tak for evt gode råd

Fra : VisseVasse

Dato : 25-04-02 11:51

Til John

Har du undersøgt om arvelader i testamentet har gjort arven til dit særeje?
Ellers kan du og din hustru oprette en ægtepagt med bestemmelse om særeje
angående arven, jf. RVL § 28.
Særejeordningen er en aftale mellem dig og din hustru om jeres formueordning
og du kan derfor ikke oprette ægtepagten enhændigt.
Ægtepagten skal således oprettes skriftligt og underskrives af dig og din
hustru, jf. RVL § 35.
Desuden er tinglysning af ægtepagten en gyldighedsbetingelse, jf. RVL § 37,
jf. TL § 53, stk. 2.

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 25-04-02 15:52

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Til John
>
> Har du undersøgt om arvelader i testamentet har gjort arven til dit
særeje?

M.a.o.: Hvis arven ikke er gjort til særeje i testamentet er der intet
at gøre, med mindre du kan overbevise din kone om det rimelige i, at hun
vinker farvel til 200.000,- ved skilsmisse.

/Rasmus