Apple scripts og 9.1
Fra : Martin Petersen

Dato : 04-02-01 12:48

Der er sket en ændring i 9.1, så visse Apple Scripts ikke duer mere.
Det drejer sig om scripts der arbejder med OpenTransport/Remote Access.
FØR kunne man således udføre en så simpel ting som at connecte og
disconnecte til/fra nettet ved hjælpe af et script.

Nu kan jeg læse mig til på div. US-sider at den type scripts skal
skrives om. Jeg har også fundet en "Guidebook Module" med
script"opskrifter" som man via "hjælp" kan gå ind og se. Men jeg kan
ikke få det til at virke.

Er der nogen der har lavet et script der under 9.1DK kan
disconnecte/connecte Remote Access? Så post det her!

(Man kan jo sagtens gøre det på flere andre måder, men jeg var nu glad
for mine connect-scripts!)

v.h.

Martin
--
Martin Petersen
homepage:

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-02-01 13:54

In article <1eob1uh.10bbvz7134htxcN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Er der nogen der har lavet et script der under 9.1DK kan
> disconnecte/connecte Remote Access? Så post det her!

Du kan da bare tage et af de amerikanske scripts. Hvis der er noget kode
af formen:

Tell Application "xyzConnect"

Så skal du bare oversætte xyzConnect, men det kommer af sig selv, når du
trykker på Check knappen i ScriptEditor.

//Peter
- der har nedgraderet fra en Mac OS 9.1B2 til 8.5.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-02-01 14:50

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>

> Så skal du bare oversætte xyzConnect, men det kommer af sig selv, når du
> trykker på Check knappen i ScriptEditor.

Fx. har jeg prøvet dette her:

tell application "Remote Access"
connect
end tell

Men får fejlmeddelelsen:
"The variable connect is not defined"
(skønt der i mit AppleScript-"dictionary" tydeligt står at man kan
skrive "connect" ...)

Men det kan være man SLET ikke kan gøre det så simpelt som i mit
forslag.

v.h

Martin

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-02-01 15:21

In article <1eob7mw.15933nuhpqd8gN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> Men får fejlmeddelelsen:
> "The variable connect is not defined"
> (skønt der i mit AppleScript-"dictionary" tydeligt står at man kan

Check lige i Scripting Additions (Manus tilläg?) mappen og se om der
ikke er en udvidelse der, som du kan bruge.

Vh.
Peter

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-02-01 16:24

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Check lige i Scripting Additions (Manus tilläg?) mappen og se om der
> ikke er en udvidelse der, som du kan bruge.

Tak skal du have.
Nu har jeg løst det.
Jeg gik ind i "Hjælp", i AppleScript Guidebook som jeg har hentet
"Network Scripting" til. Og dér, i "Controlling a remote Access
Connection" var det der.

Et connect-script til brug m. 9.1:

---------------

set the config_name to "TeleDK"
try
tell application "Network Setup Scripting"
open database
connect Remote Access configuration "TeleDK"
close database
end tell
on error
try
tell application "Network Setup Scripting" to
close database
end try
end try

(Skift "TeleDK" ud med navnet på din konfiguration i Remote Access)

Et disconnect-script kan laves ved at erstatte ordet "connect" med
"disconnect".

Et disconnectscript kan forøvrigt sættes ind som erstatning for sidste
del af det "Hent post & news"-script som flere måske bruger. Når der er
hentet post og nyheder, disconnecter mac'en i baggrunden. Uden den hvide
PPP-splashscreen der blokerer for anden aktivitet.