Fyldningsdøre der bløder harpiks
Fra : Peter Holm

Dato : 25-04-02 07:07

Jeg har været ved at male mine afsyrede trædøre hvide. Der var steder på
dørene hvor der lisom var lidt udtræk af harpiks - ikke meget, men nok til
at man kunne mærke lidt fugt. Jeg besluttede at give pletterne en gang
Shellak inden maling. Desværre var dette ikke nok til at stoppe harpiksen,
og det slår nu igennem de første to gange maling. Der er malet med Flugger
grundmaling, og så flugger mellemmaling - begge vandbasseret.

Hvad gør jeg for at stoppe udtrængningen harpiks, så jeg kan give dørene den
sidste finish uden der blir skjolder på dørene?

Jeg har selv tænkt på, om et lag terpentinbasseret maling vil kunne stoppe
det?

/peter

phc@mail1.stofanet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 25-04-02 15:52

Peter Holm skrev:

> Hvad gør jeg for at stoppe udtrængningen harpiks, så jeg kan give dørene den
> sidste finish uden der blir skjolder på dørene?

Det jeg kan finde af oplysninger i mine bøger, blade, div. udklip,
og hvad jeg selv har prøvet er, at du nok ikke har afvasket de
"blødende" knaster.

Knasterne skulle have været afvasket i sprit (eller rensebenzin
som andre anbefaler). Knasterne skulle så have shellak - og gerne
2-3 gange. Selv om du havde gjort ovennævnte, er det ikke en gang
sikkert, at du kan undgå en vis harpiksudtrængning. Det er så også
min egen erfaring.

> Jeg har selv tænkt på, om et lag terpentinbasseret maling vil kunne stoppe
> det?

Umiddelbart skulle man tro det. For jeg ved at visse producenter
af vinduer/døre, ikke vil bruge vandbasseret maling.

Jeg ved ikke, om du har adgang til Gør-Det-Selv nr. 6/2002? Ellers
hen på biblioteket! For der er faktisk en meget fin artikel, som du
sikkert kunne bruge: "Fra råt træ til superglat overflade".

Men jeg advarer: Du skal igennem 7 trin, inden du står med det
perfekte resultat iflg. Gør-Det-Selv

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter Holm

Dato : 25-04-02 16:54

> Men jeg advarer: Du skal igennem 7 trin, inden du står med det
> perfekte resultat iflg. Gør-Det-Selv

Indtil videre har jeg 1. slebet, 2. 2xShellak 3. grundet, 4. spartlet, 5.
slebet, 6. mellemmalet.....
så hvis jeg kun mangler det 7. trin er der jo ikke langt igen.

Anyway - jeg prøver med endnu mere Shellak og en rensning med rensebenzin.

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 26-04-02 11:09

2 gange shellak - en gang grunder + mellemaling = stadig udtræk. Jag kan
simpelthen skralle malingen af de steder hvor der er bare den mindste smule
harpiks udtræk. Jeg har prøvet at spartle det med acrylfygemasse, men det
opløser det bare endnu mere.
HVAD GØR JEG ?? Jeg har nu for 3. gang slebet ned til det rå træ, og står
bare opgivende og kigger på de blødende pletter på døren.

/peter

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-02 07:45

Efter at have konsulteret 3 malerbutikker i Århus, der ikke kender løsningen
på mit problem, så ringer jeg til en maler i vestjylland der fortæller: "Ja,
i Århus er de så moderne, at de tror man kan male alting med vandbaseret
maling, men det kan man ikke. Grund dørene med en terpentinbaseret maling,
og dit problem er løst."
Tænk sig, at hele 3 malerbutikker i Århus ikke kunne fortælle mig det -
amatører!
Nå, jeg vil ned og købe malingen....

Fra : Per H

Dato : 30-04-02 20:37

har du prøvet med den grunder der også hedder noget med isolering?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Peter Holm

Dato : 30-04-02 21:02

hejsa,
det er lykkedes at få styr på det - een gang med terpentinbaseret maling
satte en stopper for harpiksen
/peter