Vinplanten græder?
Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 25-04-02 00:50

Jeg har en vinplante, der slynger sig i to afgreninger af ca 5 meter.
Jeg beskar planten som man skal, netop mellem jul og nytår, eller i hvert
fald lige der i omegnen.
Alligevel kommer der nu væske ud af grenenderne.

Det sker nu samtidig med, at der sættes knopper.

Tidligere har jeg ingen væske set, og jeg synes der kommer rigtigt meget.

Har nogen en gruppen et godt bud på, hvad årsagen er?

Iøvrigt synes jeg, at beskæringen af planten, efter optegnelser jeg har set
i bøger, er uklar. - Er der en nem måde beskæringen kan forklares på?
År 2000 år havde jeg en klase vin, sidste år to klaser. - Så det går da
fremad. - Det er en stenfri, hvide druer.

Venligst

Jørgen Andreasen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-04-02 08:09

On Thu, 25 Apr 2002 01:49:51 +0200, "Jørgen Andreasen"
<jamon@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Tidligere har jeg ingen væske set, og jeg synes der kommer rigtigt meget.
>
>Har nogen en gruppen et godt bud på, hvad årsagen er?

Jeg har ikke nogen forklaring, men selv om det ser voldsomt ud så tager
planten sjældent varig skade af sådan noget. Den får måske lidt
vanskeligere ved at komme i gang her i foråret, men det er nok også det
hele.

>Iøvrigt synes jeg, at beskæringen af planten, efter optegnelser jeg har set
>i bøger, er uklar. - Er der en nem måde beskæringen kan forklares på?

Jeg skærer alle sideskud helt ind til hovedranken hvert år. Lidt svært
at forklare, men meget simpelt at gøre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 27-04-02 12:26