er havnen sidste løsning, eller?
Fra : dj

Dato : 24-04-02 20:09

fik cyklen tilbage fra mekanikeren i dag, ingen fejl at sætte fingeren på!
havde afleveret den til ham, med beskeden om at den havde haft mistet
gnisten på nogle af cylindrene.

kører så her til aften en lille 25 kms tur, og på vej hjem....mister den
igen gnisten, eller hvad det end er den gør.....den går i hvert fald ikke på
alle cylindrene.

jeg har spurgt her et par gange før, tråd med suzuki og tændrør. og tak for
svarene.....

.....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.

hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??

/dj

Fra : Morten Juel

Dato : 24-04-02 20:31

> hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??

Nu er jeg ikke så hård i MC'ens elanlæg.. men jeg er sikker på at en tur i
havnen ikke hjælper på dit problem !! )

Nej seriøst, hvad lavede din mekker ved den ?? det han lavede som var gået i
stykker, må jo gå i stykker af en grund !

Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : dj

Dato : 24-04-02 20:33

> Nu er jeg ikke så hård i MC'ens elanlæg.. men jeg er sikker på at en tur i
> havnen ikke hjælper på dit problem !! )

nej, tænkte jeg nok

> Nej seriøst, hvad lavede din mekker ved den ?? det han lavede som var gået
> stykker, må jo gå i stykker af en grund !

han fik den, med min forklaring om at den havde mistet gnisten en 3
gange....og at jeg havde skiftet tændrør uden at det havde løst problemet,
samme ting skete igen efter 1 - 2 uger.

han havde den så på rulle felt......ok
kontrol af tændrør, tændrørshætter, luftfilter, adskilt karburator, dyser
stillet ned til 112, justeret luftskruer og prøvekørt den, alt ok!! intet at
bemærke....!

/dj

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-04-02 21:40

On Wed, 24 Apr 2002 21:09:29 +0200, "dj" <kjeldsen66@hotmail.com>
wrote:
Hej.

>fik cyklen tilbage fra mekanikeren i dag, ingen fejl at sætte fingeren på!
>havde afleveret den til ham, med beskeden om at den havde haft mistet
>gnisten på nogle af cylindrene.

Hm - Er du nu sikker på at det er tændingssvigt der er årsag til dine
problemer?
At sige til værkstedet at det er tændingsfejl er forlods at indskrænke
deres "synsvinkel".
Jeg mener at den korrekte fejlmeddelelse må være at den mister
trækkraft, og muligvis sætter ud på en eller flere cylindre.

>kører så her til aften en lille 25 kms tur, og på vej hjem....mister den
>igen gnisten, eller hvad det end er den gør.....den går i hvert fald ikke på
>alle cylindrene.

Hvis værkstedet kun har undersøgt tændsystemet kan der sagtens ligge
en fejl i f.eks. brændstoftilførsel eller karburering.

>jeg har spurgt her et par gange før, tråd med suzuki og tændrør. og tak for
>svarene.....

Det sker at tændrør er årsagen, men helt ærligt - Hvis flere cylindre
falder ud samtidig syntes du det lyder sandsynligt at det skulle være
to tændrør der er enig om at falde ud?
Nej vel

>....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.

Ja og når fejlen først viser sig når den er godt varm og har kørt et
stykke vej må du selv på den med jobbet som diagnostikker.

>hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??

Det ville da være at acceptere et nederlag af dimensioner uden kamp.
Prop et tændrør i lommen og kør en tur.
Når cyklen så begynder at skabe sig stopper du omgående.
Lad motoren køre og fisk tændrørshætterne af et efter et til du har
fundet ud af hvilke cylindre der ikke vil arbejde.
Noter hvilke cylindre det drejer sig om.
Tag dit ekstra tændrør og sæt det i hætten på en af de cylindre der
ikke vil gå og se om der er gnist på.
Er der ikke gnist på så kig lige på om de cylindre der sætter ud er
tilkoblet samme tændspole.
Hvis ja, så er der fejlmuligheder i spolen selv, strømforsyning til
spolen, tændingsboksen eller pick-up spolen.
Jeg vil undersøge komponenterne i nævnte rækkefølge.
Er der gnist på kan du gå videre med at undersøge brændstoftilførslen.
Er det en fælles slange der forsyner alle karburatorer så prøv at
koble karburatorene fra og sætte en klar plasticslange på benzinhanen
og ned i en dunk.
Lad benzinen løbe frit, og kontroller at der hele tiden kommer en god
fed stråle ud af slangen uden at det løber langsommere og langsommere.
Hvis det løber langsommere som tiden går er den gal med tankens
udluftning.
Hvis det kun sjatløber er enten benzinhane eller filter forstoppet.
Trykluft er fint for lige at rense, men der vil stadig være møg i
tanken - Ud med hanen og rens både den og tanken.
Hvis der er møg i tanken har det en tilbøjlighed til at flyde med ned
i karburatorene hvor det i bedste fald lander som bundfald i
svømmerhusene.
I værste fald sætter det sig i nåleventilerne og forhindrer dem i at
arbejde frit, hvilket igen kan forhindre benzin i at komme til
karburatorene i tilstrækkelige mængder.
Hvis der er vacum styret benzinhane på cyklen, så kobl slangen fra
indsugningen og lav lidt vacum med munden, så kan du se om hanen
virker og mærke om den er vacumtæt.
Kontroller forresten om dine gummimanchetter mellem vylinder og
kaburator er er tætte - utæt gummi = manglende vacum til benzinhanen
og falsk luft der igen er lig med for mager blanding.
Nogle cykler har benzinpumpe, og disse har en tilbøjlighed til at
forstoppe - undersøg den og et evt tilkoblet løst filter.
Brændstoftilførselsfejl kan sagtens forveksles med tændingsfejl, og
den måde du beskriver fejlen på, og den tid der går før "den slår til"
kunne godt tyde på at brændstofnængden er for ringe.
Står cyklen stille i 5 min. kan den igen - Hvis det er tilfældet vil
jeg lede efter fejl i brændstoftilførslen.

God jagt Hr. Doktor.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-04-02 22:12

Undskyld, men jeg kom lidt hastigt ud af et par step som jeg herved
tillader mig at indføje.

> [...]
>spolen, tændingsboksen eller pick-up spolen.
>Jeg vil undersøge komponenterne i nævnte rækkefølge.

Er de ikke tilkoblet samme tændspole, så ligger tændingsfejlen
formentlig i tændboksen eller spændingsforsyningen til tændsystemet.
Jeg har tidligere været inde på at man bør adskille samtlige stik på
en MC jævnligt, rense dem, evt. klemme dem lidt med en tang hvis de er
blevet for løse, give stikkene et meget tyndt lag vaseline og samle
det hele igen.
Det har løst mange fæle, sporadiske, fejl.
Og så glemte jeg den store, og oftest oversete, synder:
En dødemandsknap med kontaktfejl - den burde skydes ved daggry
Samme procedure - adskil - rens - smør med vaseline.

> [...]
>I værste fald sætter det sig i nåleventilerne og forhindrer dem i at
>arbejde frit, hvilket igen kan forhindre benzin i at komme til

Hvis det er tilfældet plejer cyklen tillige at dryppe benzin fra
karburatorene ved stilstand.
Undtaget hvis der er vacumstyret benzinhane på cyklen.
Det er med til at sløre den fejl.

> [...]
>Nogle cykler har benzinpumpe, og disse har en tilbøjlighed til at
>forstoppe - undersøg den og et evt tilkoblet løst filter.

Cykler med benzinpumpe kan rammes af dårlige stik som tidligere nævnt,
så de stik er også omfattet af vaseline tricket.
På visse Honda tages spændingen til benzinpumpen fra tændingsboksen,
så en defekt tændingsboks kan også være årsag til fejl i
brændstoftilførslen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : james

Dato : 25-04-02 11:12

.....og lige at tilføre: tøm svømmehusene. Hvis du har vand i bunden, kører den
fint i tomgang, idet benzinen "sejler" over vandet. Når du kører en del, bliver
vand pisket op og blandet med benzinen. Når du så holder igen, går det
pludseligt fint igen!

Problemet kommer når den er varm....godt. Hvad med at tage luftfilteren af og
kontrolér at chockeren fungerer. Måske har du en/to cylindere hvor du kører med
1/2 chocker el lign.

Mht værksteder, har Bike i UK lige lavet en undersøgelse, hvor de kørte en MC
med fejl til flere mærke-værksteder. INGEN opdagede alle fejl og INGEN leverede
en maskine tilbage, som kunne komme igennem syn(!) Flere "reparerede" ting som
ikke var fejl, skiftede dele som ikke var slidt...tog penge for dele de IKKE
skiftede. Det lønner sig at være din egen "doktor!"

god jagt!

-james

Fra : dj

Dato : 25-04-02 11:44

>Det lønner sig at være din egen "doktor!"

måske..........men jeg vil nødigt til at skille for meget af, har hverken
stedet eller værktøjet til det.

> [...]
IKKE
>skiftede. Det lønner sig at være din egen "doktor!"

ja, det er fandme ikke nemt.........de kan tage røven på en så det
basker!!!! (men jeg håber / regner nu med ham som har kigget på min er reel
nok)

/dj - der bare vil ha' en cykel som virker!

Fra : Skyrider #1

Dato : 25-04-02 14:54

On Thu, 25 Apr 2002 12:43:42 +0200, "dj" <kjeldsen66@hotmail.com>
wrote:

> [...]
Meget enda !!! nok sparet de første 3K i time løn her de sidste par
dage !!!
>måske..........men jeg vil nødigt til at skille for meget af, har hverken
>stedet eller værktøjet til det.
Måske hmmm synes godt nok du skylle Steen og gå den efter
han har brugt en del tid på skrive en meget fin forklaring/hjælp til
DIG.!
"Stedet" hmmm jeg står da pænt ned i gården og laver min !!!
"værktøjet"hmm jeg har da kun et net med værktøj i ! klar det fint nok
endtil nu (dog købt to special nøgler) men de tjent hjem 5x nu
Cut..

>ja, det er fandme ikke nemt.........de kan tage røven på en så det
>basker!!!! (men jeg håber / regner nu med ham som har kigget på min er reel
>nok)
Ja men ikke vis du selv gider lave lidt
>/dj - der bare vil ha' en cykel som virker!
Så gå igang med at fejl søge (du har fået en Meget fin hjælp)

Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' som selv laver Alt det han kan finde ud af og kan jeg ikke
prøver jeg sku aligevel

Fra : dj

Dato : 26-04-02 09:57

> Så gå igang med at fejl søge (du har fået en Meget fin hjælp)

fin hjælp er jeg ikke et sek. i tvivl om, at jeg har fået/får......

/dj

Fra : Skyrider #1

Dato : 26-04-02 10:03

On Fri, 26 Apr 2002 10:57:29 +0200, "dj" <kjeldsen66@hotmail.com>
wrote:

>fin hjælp er jeg ikke et sek. i tvivl om, at jeg har fået/får......
Nice
Men så det da også bare at gå igang jo )
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' Som meget snart er på gaden

Fra : Jørgen Winther

Dato : 24-04-02 21:49

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> wrote in message
> hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??

Det var da én mulighed. Og nogle gange må man jo bare prøve sig frem...

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : dj

Dato : 24-04-02 22:26

har her til aften snakket med den tidligere ejer.
-han har fået monteret jet-kit på mc'en, med det resultat at den gik i stå
ved lave omdrejninger.
-får så sænket nålene, som umiddelbart hjælper på problemet.

- efter nogen tid uden problemer, kan fyren ikke starte cyklen og 4 nye
tændrør må isættes.
- samme problem med at den "mister" tændningen på enkelte cylindere har han
også oplevet, men har ikke gjort noget ved det, da vinteren kom, og jeg
købte dyret da sæson'en startede....

hmmm?

/dj

Fra : Janus

Dato : 24-04-02 22:25

En af mine bekendte har en GSXR 600 den slukker for 2 cylindere efter ca
20- 30 sek. gang. Vi fandt ud af at det var computeren den var gal med, så
æv æv

Janus

Fra : Troels Lund

Dato : 24-04-02 22:31

> [...]

> alle cylindrene.
>
> jeg har spurgt her et par gange før, tråd med suzuki og tændrør. og tak

Kunne det tænkes at den aflader på stellet?. Specielt hvis samlingerne
mellem tændrørskabel/tændspole ikke er 100% tætte kan det forekomme når
luftfugtigheden er høj.

Jeg døjer selv med samme problem på min Honda når luften bliver fugtig
(typisk hvis det regner), og ville nok kunne komme det til livs ved at
afisolere alle samlinger godt og grundigt, samt skifte tændrørskabler og
tændrørshætter ud til noget fra dette århundrede.

Men det er selvfølgelig kun en idé.

Mvh

Troels Lund
Honda CB400F '76

Fra : Armand

Dato : 24-04-02 22:37

dj <kjeldsen66@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> jeg har spurgt her et par gange før, tråd med suzuki og tændrør.
> ....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.

Har du spurgt før, så har du givetvis også fået rådet om at droppe
NGK-tændrør og bruge hvilkesomhelst andre (Champion; Denso) - men har du
prøvet at følge det??

--
Armand.

Fra : dj

Dato : 25-04-02 06:47

> Har du spurgt før, så har du givetvis også fået rådet om at droppe
> NGK-tændrør og bruge hvilkesomhelst andre (Champion; Denso) - men har du
> prøvet at følge det??

andre tændrør ... ja, har skiftet til denso.
men denso var mærket der sad i maskinen, da det skete første gang. så....

/dj

Fra : Armand

Dato : 25-04-02 23:57

> andre tændrør ... ja, har skiftet til denso.
> men denso var mærket der sad i maskinen, da det skete første gang.
så....

Så fik vi dét på plads!
Er det kun nye tændrør der afhjælper, eller er det ligesåmeget pausen
der retter op på sagerne??

Jeg vil gerne supplere Gruby med et par årsager til dårligt bensinflow:
- Tilstoppet udluftning til tanken!
Sker udsætterene måske ligefrem oftere/lettere ved fuld/næsten fuld
tank? :-/
Ved næste driftsstop, prøv øjeblikkelig at tage hjelmen af og åbne
tankdækslet med øret i umiddelbar nærhed - Hvis der tydeligt hvisler
eller svupper luft ind idet dækslet åbnes er det p.g.a. vacuum i tanken
(hvorved bensinen forhindres i at løbe til karbunaderne!)!
- Klemt/tilstoppet udluftning til svømmerhuse!
Find de to klare plastslanger der er forbundet til oversiden af
svømmerhusene og følg dem op under sædet - Er en klemt vil der ikke være
atmosfæretilgang (svømmerhusene ér et åbent system af hensyn til
bensinens skiftende niveau under drift!), hvilket vil få pågældende
karbunader til at halte!

Sidstnævnte har haft ét hit her på gruppen iløbet af de seneste par
uger!!

--
Armand.

Fra : dj

Dato : 26-04-02 09:52

> Så fik vi dét på plads!
> Er det kun nye tændrør der afhjælper, eller er det ligesåmeget pausen
> der retter op på sagerne??

4 nye hjælper.....det ved jeg efter 2 skift.
mht. pausen......mit svar til det vil være ja......forklaring:
sidst jeg havde den skilt af og checket tændrørene for gnist, var en af
cylinderne ikke helt med......ca. en uge senere........går den på alle 4
uden problemmer.......heller ingen problemmer hele ugen mc mekaninkeren har
den.........men igen som tidligere beskrevet om aftenen efter en 25kms
tur......host host, prut prut, mister en af cylinderne
tændningen........lister hjem, men kunne godt få sidste cylinder med hvis
den fik lidt gas.
går så over dagen efter....i går....og prøver at starte.......alle 4 kører,
hvis lidt ekstra gas gives, kører 300 m, lader den stå i tomgang.......2 min
senere.....en el. to cylindere ikke med........kan se der ligger 2 benzin
pløle under cyklen.

> Jeg vil gerne supplere Gruby med et par årsager til dårligt bensinflow:
> - Tilstoppet udluftning til tanken!
> Sker udsætterene måske ligefrem oftere/lettere ved fuld/næsten fuld
> tank? :-/

det har jeg ikke tænkt på.......mc mekkeren havde den hele ugen ca.
halvtom.......fylder den godt nok op på vejen hjem......så den tanke har
ikke strejfet mig....!

det skal jeg gøre.....!

/dj

Fra : Armand

Dato : 26-04-02 23:49

> [...]
tomgang.......2 min
> senere.....en el. to cylindere ikke med........kan se der ligger 2

Tyder på en hængende svømmer; men da det tilsyneladende er to cylindre
at det drejer sig om er det måske snarere dén med en klemt
svømmerhusudluftning :-/

--
Armand.

Fra : Claus Nedergaard Jac~

Dato : 25-04-02 00:26

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> svarene.....

Nu ved jeg ikke om det er en to-takter, du har. Jeg havde engang en Yamaha
RD200, der heller ikke kunne holde gnisten i ret lang tid. Jeg fandt ud af,
at den skulle have en magrere blanding, så tændrørerene ikke kullede til,
hvilket kunne klares ved at flytte "nålen" i forbindelse med
karburatorspjældet en tak nedad (kender ikke dens rigtige navn,
nålespidsen?). Det er vistnok en farlig operation, som forringer motorens
køling, og derfor ser man nok ikke en mekaniker gribe til den løsning. Men
det virkede for mig, og motoren holdt i mange år. Det er da lidt bedre end
havnen

Det hjalp også en del, da jeg lærte ikke at vride gashåndtaget i bund, men
istedet dreje det en lille smule "tilbage" efterhånden som motoren tog
omdrejninger for at formindske mængden af uforbrændt benzin.

Med venlig hilsen
Claus Jacobsen, Odder
(erstat 3 med 2 i mailadresse for at svare direkte).

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 25-04-02 08:08

dj wrote:
> [...]
> svarene.....
>
> ....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.

Jeg har haft samme problem på min suzuki gsx750ex - den kom også til
mekanikeren der ingen fejl fandt - hvorefter den mistede tæningen på en
cylinder 3/4 km fra værkstedet!
Hvis det er en ældre suzi: Har du checket om der lades korrekt? Efter
jeg skiftede stator og ensretter har der ingen problemer været - nogle
er fremkommet med den teori, at et svagt ladesystem ikke kan trække en
gnist under kompression, men at der godt kan være gnist når tændrøret
testes i den fri luft??

Martin

Fra : dj

Dato : 25-04-02 08:35

> [...]
> er fremkommet med den teori, at et svagt ladesystem ikke kan trække en
> gnist under kompression, men at der godt kan være gnist når tændrøret

cyklen er en rf600 fra 95

/dj

Fra : Christian H

Dato : 25-04-02 19:53

> cyklen er en rf600 fra 95
>
> /dj

Hvad hedder ham du købte mc'en af?
Jeg har nemlig haft en en rf600 fra 95 der tit lavede probs. med at den ikke
gik på alle 4 cylindre.
Solgte den til en gut der hed Charles eller Patrick (kan ikke lige huske).
Havde den på 2 forskellige værksteder, der ikke kunne rette fejlen(andet end
nye tændrør).
De problemer blandet sammen med ønsket om en større mc, fik mig til at
skifte den forpulede lorte(sorry, men det var hvad jeg følte) rf'er ud til
fordel for den fedeste(i mine øjne) fireblade, med hvilken jeg ikke oplevede
andet end småfejl på i 2 år.

mvh
Christian H

Fra : dj

Dato : 26-04-02 09:55

> [...]
> gik på alle 4 cylindre.
> Solgte den til en gut der hed Charles eller Patrick (kan ikke lige huske).

jeg tror ikke det er samme mc, denne her er jeg 3 ejer på......og de 2
foregående hedder hverken charles el. patrick!

> [...]
> skifte den forpulede lorte(sorry, men det var hvad jeg følte) rf'er ud til
> fordel for den fedeste(i mine øjne) fireblade, med hvilken jeg ikke

et salg af mc'en går jeg også med i tankerne, men kan ikke sælge den, da det
bare vil være at skubbe problemmet over på en anden uskyldig :-/

/dj

Fra : Christian H

Dato : 26-04-02 10:03

> et salg af mc'en går jeg også med i tankerne, men kan ikke sælge den, da
det
> bare vil være at skubbe problemmet over på en anden uskyldig :-/

Ikke nødvendigvis!
Køberen af min mc(charles eller patrick) var en kollega til mig, og kendte
til dens problemer, men købte den alligevel.

mvh
Christian H

Fra : dj

Dato : 25-04-02 11:59

> [...]

> svarene.....
>
> ....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.
>
> hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??

lige et juridisk spørgsmål.........

.......når ham jeg købte cyklen af, solgte den under falske oplysninger.....

kan det så ikke komme på tale, at lade handlen gå tilbage??

/dj

Fra : Mads Stetter

Dato : 25-04-02 17:58

> [...]
oplysninger.....

> kan det så ikke komme på tale, at lade handlen gå tilbage??

Hallo mayn... er du SÅ træt af den?

Det er da ikk sikkert den er helt til rotterne pga en lille stel-fejl eller
sådan noget!

Nå men hvis du ikk vil have den så stil den nede foran min opgang i Aalborg
Sø, så skal jeg nok få den væk for dig!

MVH Mads Stetter
Dt125R