Afløb/kloakering
Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-04-02 20:16

Er der nogen som har kendskab til kloakering og nærmere præcist de krav
lovgivningen stiller til faldet på ledningen fra huset og til brønd/kloak?
Vi har fået udført separat-kloakering og oplever ca. 2 gange om måneden
tilstoppet kloak, således toilettet ikke kan bruges, før "proppen" fjernes
manuelt.
Spørgsmålet er om den pågældende entreprenør har udført kloakeringen
korrekt? Og har jeg selv mulighed for at undersøge dette?

Mvh. Henrik

Fra : ....

Dato : 25-04-02 08:26

Henrik Jensen <fahmeda@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc704e5$0$97328$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Spørgsmålet er om den pågældende entreprenør har udført kloakeringen
> korrekt? Og har jeg selv mulighed for at undersøge dette?

Faldet skal være 1 %. ( Så vidt jeg husker.) Dvs. 1 cm pr. løbende meter.
Det er ret nemt at måle, med en gennemsigtig vandslange og et par lange
stokke.
Men hvis faldet er korrekt, hjælper det dig ikke. Så kan det være en lunke,
et fremmedlegeme, eller dårlig afgratning. Det kan afsløres visuelt, evt.
med kloakfotografering.
Tilstoppet kloakledning skyldes ofte, at der skylles hygiejnebind eller
gulvklude ud i toilettet.
En toiletspand løser det ene problem, omtanke det andet.
Så vær lidt varsom med at brokke dig til entreprenøren, men modsat, så skal
han også lave et ordentligt arbejde.
Det kræver i øvrigt en autorisation, hvis din kloak et på et "offentligt"
system.
Der en helt tredie mulighed. Det er en "vaccumprop".
Når du trækker ud, så sendes der en "prop" afsted gennem røret. Hvis der
ikke kan komme luft ind og " fylde efter", så dannes der et vaccum, som
forhindrer "proppen" i at løbe helt ud. Det samme sker næste gang du
trækker, og næste gang igen, osv.
Derved kommer der til at stå en række "propper", som perler på en snor, som
til sidst stopper ledningen fuldstændigt.
Løsningen er at sætte en ventil på toilettet, som tillader at der trækkes
luft ind i røret, men som lukker igen så det ikke stinker. Alternativt til
ventilen, skal der laves en egentlig afluftning til fri luft, men det er
ofte en dyr og besværlig løsning.

Håber det hjælper dig lidt videre.

Mvh
Thomas