Nyt bed med Rhodondendon og andet
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 24-04-02 14:47

Hej alle

Jeg er IKKE havemand derfor disse spørgsmål, hehe.

Jeg har et bed på 16 x 1.5 meter hvor der kun er jord i. Jeg vil gerne
plante 4 stk. rhodondendoner + 4 stk. andet (forslag gives gerne). Jeg vil
så lægge pyntebark på og selvfølgelig spaghnum. Men mit spørgsmål er hvor
meget spagnum skal jeg bruge, og hvor meget pyntebark. Det der med liter
siger mig ikke en hel masse.

Venligst og go sommer.

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-02 15:10

On Wed, 24 Apr 2002 15:47:04 +0200, "Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk>
wrote:

>Jeg er IKKE havemand derfor disse spørgsmål, hehe.

Det kommer

> [...]
>meget spagnum skal jeg bruge, og hvor meget pyntebark. Det der med liter

Rhododendronspagnum sælges tit i poser med 80 eller 100 liter. En pose
til hver rhododendron vil være godt nok, men mere vil være bedre. (Så må
dig og pengepungen tage en lille hurtig diskussion Bark, der skal et
lag på ca. 10 cm for at det effektivt kan holde ukrudtet væk. En
tommelfingerregel siger en 80-liters pose til en m2.

De 4 'andre' buske kunne, hvis der er læ, f.eks være magnolia
(tulipantræ) eller azalea. Begge har det bedst i samme type jord som
rhododendron.

Hvis du skriver lidt om hvor højt det må/skal blive er det lidt lettere
at komme med flere forslag.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-04-02 17:23

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Rhododendronspagnum sælges tit i poser med 80 eller 100 liter. En pose
>til hver rhododendron vil være godt nok, men mere vil være bedre.

Hvis manden har 16x1½ meter, kunne man vel begynde at spekulere
i, om et vognlæs ikke ville være billigere. Jeg tror, jeg har
givet 250,- pr. kubikmeter + nogle hundrede for transporten.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-02 20:13

On Wed, 24 Apr 2002 18:22:40 +0200, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>
wrote:

>Hvis manden har 16x1½ meter, kunne man vel begynde at spekulere
>i, om et vognlæs ikke ville være billigere. Jeg tror, jeg har
>givet 250,- pr. kubikmeter + nogle hundrede for transporten.

Jada, men nu forstod jeg det sådan at der allerede _var_ fyldt jord i
bedet. I så fald er det nok med omtalte mængder spagnum til hver plante,
hvor der så graves et passende hul hvori spagnumen fyldes.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Rabbit

Dato : 24-04-02 21:06

Hej

Tak for jeres svar. Der er go jord i beddet, så det mangler bare noget
spagnum og noget dækbark. Jeg kigger på det.

Tak igen

Bo

Fra : Rabbit

Dato : 24-04-02 21:11

Ja, beddet er ét langt bed op mod et plankeværk på 1.80, og ligger i go sol
det meste af dagen. Er forskellen på dækbark og pyntebark kun rent
kosmetisk, eller er der også forskel på funktionaliteten?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-02 21:26

On Wed, 24 Apr 2002 22:10:48 +0200, "Rabbit" <sofus@post1.tele.dk>
wrote:

>Ja, beddet er ét langt bed op mod et plankeværk på 1.80, og ligger i go sol
>det meste af dagen. Er forskellen på dækbark og pyntebark kun rent
>kosmetisk, eller er der også forskel på funktionaliteten?

Der er stor forskel i udseendet på pynte- og dækbark, og dækbark er det
som bedst holder ukrudtet væk. Det lukker lidt mere tæt end pyntebark
gør.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 27-04-02 17:42

Mads Lie Jensen wrote:
> Jada, men nu forstod jeg det sådan at der allerede _var_ fyldt jord i
> bedet. I så fald er det nok med omtalte mængder spagnum til hver
> plante, hvor der så graves et passende hul hvori spagnumen fyldes.

Er det ikke i orden at plante rhododendron i ren sphagnum - altså grave et
hul, køre jorden et andet sted hen og fylde op med sphagnum? (bor i Aalborg
med en del kalk i jorden).
Har du erfaring for, hvor lang tid der går inden sphagnummen bliver omsat?
Hvordan sker det? Synker den sammen?
Betyder sphagnummens omsætning noget for surhedsgraden? (Jeg tænker på
sphagnum uden kalktilsætning).

mvh
Poul Erik Jørgensen
---
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 27-04-02 19:23

"Poul Erik Jørgensen" <JR@YYYfc.aalborghus.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke i orden at plante rhododendron i ren sphagnum - altså grave et
> hul, køre jorden et andet sted hen og fylde op med sphagnum? (bor i
Aalborg
> med en del kalk i jorden).

Ja, god ide, , men lad være med at blandde jord i, for sker omsætningen
væsenligt hurtigere!!

> Har du erfaring for, hvor lang tid der går inden sphagnummen bliver omsat?

Det kan man nok ikke sige noget generelt om, men jo lysere og grovere den
spagnum du bruger er, jo længere tid gå der inden den er omsat til muld. Jeg
laver mine Rhodo-bede oven på jorden, og spagnum'en holder vel typisk 4-5
år.

mvh

Preben

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-04-02 09:32

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> [...]
> med en del kalk i jorden).
> Har du erfaring for, hvor lang tid der går inden sphagnummen bliver omsat?

Det sker meget hurtigt i jorden.

> Betyder sphagnummens omsætning noget for surhedsgraden? (Jeg tænker på
> sphagnum uden kalktilsætning).

Ja, men hvorfor ikke købe træflis istedet?
Det holder bedre og er biliger.
Når man bruger det dyre sphagnum så er det fordi flishuggeren ikke blev
opfundet
før o. 1960.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-02 07:12

On Sun, 28 Apr 2002 10:31:50 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>Når man bruger det dyre sphagnum så er det fordi flishuggeren ikke blev
>opfundet
>før o. 1960.

Nå, det plejer ellers at være fordi gartneren bare vil narre en masse
kroner fra folk??

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-05-02 19:07

Mads Lie Jensen wrote:

> Nå, det plejer ellers at være fordi gartneren bare vil narre en masse
> kroner fra folk??

Nej det er pinstrup som tjæner på at lave jord til penge!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-02 07:11

On Sat, 27 Apr 2002 18:42:25 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@YYYfc.aalborghus.dk> wrote:

>Er det ikke i orden at plante rhododendron i ren sphagnum - altså grave et
>hul, køre jorden et andet sted hen og fylde op med sphagnum? (bor i Aalborg
>med en del kalk i jorden).

Jo, det er helt fint at plante i ren spagnum. Det giver bare et enkelt
og ret stort problem: Udtørring. Spagnum er så luftigt at det tørrer
hurtigere ud en almindelig jord gør. Og spagnum som er helt tør, det er
meget meget svært, ja nærmest umuligt, at få til at suge vand igen. Du
kender sikkert det at man har en knastør potteplante og vandet løber
lige igennem, eller man smider den i en spand med vand hvor den så bare
flyder ovenpå.

Men blandet man lidt almindelig jord i, så kan det nemt suge vand igen.
Det har så den bagdel at spagnummen bliver hurtigere omsat, men jeg
anser udtørring som en større trussel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-04-02 15:13

Mads Lie Jensen wrote:

> Bark, der skal et
> lag på ca. 10 cm for at det effektivt kan holde ukrudtet væk. En
> tommelfingerregel siger en 80-liters pose til en m2.

Der skal et 30cm lag, for at regnormene ikke skal grave barken ned.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-02 15:25

On Fri, 26 Apr 2002 16:12:39 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>Der skal et 30cm lag, for at regnormene ikke skal grave barken ned.

10 cm er nok.
Det skal løbende fornyes, 1-2 cm nyt bark på hvert år.

http://www.gartneriet.dk