Hvor går grænsen ?
Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 24-04-02 13:26

Hejsa NG

Jeg skrev engang en laaaang historie om et firma der ikke ville betale min
ven og jeg for et stykke
arbejde vi havde udført for dem. Jeg fik her god hjælp - takker! - men kom
desværre til den konklusion,
også efter at have snakket med en rigtig advokat (for free), at hvis vi
skulle noget, skulle vi anlægge en
retsag. En retsag, hvor vi kunne få medhold i alt og at de skulle betale mv.
men at de så senere hen
kunne komme med en god forklaring på hvorfor de ikke kan betale (sø- og
handelse ret eller noget ligende) og alle udgifter i forbindelse med retsag
mv. bliver i stedet sendt til os, hvilket som slag på tasken fra
den venlige advokat ville blive noget i retning af 10K for os + deres
udgifter.
Dvs. vi kunne få ret i alt, sort på hvidt, men vi ville alligevel kunne
havne med sorteper.

Regne regne, studerendes 'løn' + arbejdsløs 'løn' = noget vi ikke har lyst
til at satse på.

Nu har de tilbudt os en tredjedel af det oprindelige beløb, ikke meget taget
i betragtning af den
tid vi har brugt på det, men vi godtager blot for at få noget for vores
arbejde, og fordi vi ikke har
mange penge til at lave en stor sag for.

Når vi engang har modtaget pengene ville vi jo gerne advare vidt og bredt
mod dette firma's forretnings-
metoder, og deres måde at handle på, især fordi vi føler os, undskyld
udtrykket, taget noget så grusomt
i røven, og er blevet svinet til for vores arbejde, professionelisme og
personligt.
Spørgsmålet er her hvor langt man egentlig må gå ? Må man lave en decideret
advarsels side på nettet ?

Håber I kan hjælpe! og på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Ronni
riwen@ofir.dk

Fra : Morten

Dato : 24-04-02 13:49

[snip]
> Spørgsmålet er her hvor langt man egentlig må gå ? Må man lave en decideret
> advarsels side på nettet ?

Spørgsmålet var oppe at vende i tråden 'Er hadesites lovlige?' fra 06-02-02.
Prøv at kigge dér (har ikke selv læst den).

Vil du have inspiration til din hadeside, kan du kigge her:
www.hade.dk

Mvh.
Morten

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 24-04-02 14:43

Hmmm.... det blev jeg ikke meget klogere af.

De diskutere jo mest moral, og om der burde gives en rabat.
Der er et eksempel på nogle love :
<citat>
§ 260. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes for ulovlig tvang den,
som
2) ved trussel om at anmelde eller åbenbare et strafbart forhold eller om at
fremsætte sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til at gøre, tåle
eller undlade noget, for så vidt fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig
begrundet ved det forhold, som truslen angår.

Jeg ved ikke om det kan gå ind under "sande ærerørige beskyldninger" - jeg
tvivler nu !

Det bliver vel højst noget med et civilretsligt søgsmål om hvorvidt den
korrekte vare er leveret. Men man er stadig en *kylling* når man laver en
sådan webside uden at stå frem !
</citat>

Jeg mangler mere noget om hvor langt jeg må gå.... ?
Må jeg nævne firma ved navn, må jeg nævne personer ved navn, må jeg fortælle
vidt og bredt om
hele deres forretningsmetode, må jeg sætte meta tags ind så denne
advarselsside så den
fremkommer ved søge resultater hvor deres site også indgår ?
Jeg ville helst bøje et skilt i neon, og sætte det foran deres indkørsel

m v h
Ronni
riwen@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-02 14:36

riwen@ofir.dk wrote:

> Spørgsmålet er her hvor langt man egentlig må gå ? Må man lave en decideret
> advarsels side på nettet ?

Bare et råd fra sidelinien,
min søn (datalog au) gebærder sig noget lignende,
men jeg er for dårlig pædagog, til at overbevise ham og hans
kammerater om at problemerne skal løses, før det bliver problemer,
dvs, brug, eller få dem der vil have noget lavet, til at betale for
en aftale, der rimeligt specificerer hvad kunden ønsker, og I kan /
vil levere, og en instans, der kan vurdere det.

Jeg tror vist, at udfordringen er for stor på det tekniske, og
det økonomiske mangler.
Men fem tusind til en kontrakt, vil både sortere de useriøse
købere og sælgere fra, selvom det skal deles.

Men tilbage til din hadeside, vil du hades af alle, der fremover
vil / kunne købe ved dig ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 24-04-02 14:51

> Men tilbage til din hadeside, vil du hades af alle, der fremover
> vil / kunne købe ved dig ?

Jeg tror ikke jeg/vi vil blive hadet af andre, dette kun hvis de vel
at mærke ikke kender hele historien, som jo kommer til at stå på siden.
Det er jo så lidt deres egen skyld, da de så dømmer os på deres egne
forudindtagne fordomme, om folk der laver sådanne sider, og ikke de
sande fakta.

m v h
Ronni
riwen@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-02 15:50

riwen@ofir.dk wrote:

> [...]
> Det er jo så lidt deres egen skyld, da de så dømmer os på deres egne
> forudindtagne fordomme, om folk der laver sådanne sider, og ikke de

Jow, eller eksempel på manglende erkendelse af, at der skal mindst
to parter til at lave en aftale, og den kan mindst tolkes på to
måder.
Og så kan jeg jo selv vælge, hvem af de to jeg tror på, hvis jeg
selv vil lave aftaler med dig / jer ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-02 16:51

Erik G. Christensen skrev:

>Og så kan jeg jo selv vælge, hvem af de to jeg tror på, hvis jeg
>selv vil lave aftaler med dig / jer ?

Hvis historien ikke bliver fortalt, har du jo ikke den mulighed.

--
Bertel

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 24-04-02 18:12

<snip snap>
> [...]
> måder.
> Og så kan jeg jo selv vælge, hvem af de to jeg tror på, hvis jeg

Jo, men hvis jeg lavede en sådanne side, ville jeg selvfølgelig også
offentliggøre
den aftale der var lavet mellem partnerne, samt forløb, mails mv og som jo
rent
juridsik og moralsk efter min mening kun kan tolkes på en måde, medmindre
man er lige så bund råden og dum som dem.

Men nok om det!

Jeg vil egentlig hellere have svar på mit spørgsmål fra første indlæg end at
diskutere
etik og moral, for det er jo rimeligt svært at blive enig på det område da
man
jo er som man nu engang er

m v h
Ronni
riwen@ofir.dk

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-04-02 06:45

> forudindtagne fordomme, om folk der laver sådanne

Er fordomme som regel ikke forudindtagede?

/morgan

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 25-04-02 12:07

> Er fordomme som regel ikke forudindtagede?
>
> /morgan

tjooo....
Men det var nu nok mere for at save det ud i plastik :)

/Ronni

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-04-02 12:23

> tjooo....
> Men det var nu nok mere for at save det ud i plastik :)

Haha....

/morgan ;)

ps. tag de 30%