Hvad koster det at køre MC?
Fra : slet VZ19P

Dato : 24-04-02 12:17

Da jeg overvejer at skifte knallerten ud med en MC når jeg bliver 18,
ville jeg gerne vide følgene.

Jeg har tænkt på en Yamaha XT350 og en Honda XL350. Hvilken af disse
to er bedst og mest driftsikre?

De skal ligge i 15000kr´s klassen og være fra sidst i ´80erne!

Hvor mange reperationer er der på sådan en?

Er der noget man skal være opmærksom på (svagheder mm.) før man køber
en af disse MC´ere?

Hvad er den årlige vægtafgift?
Hvad koster det i ansvarsforsikring?
Hvor meget tøj og udstyr skal man have og hvad koster det?

Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?

Hvad vil det ca. samlet komme til at koste årligt at køre MC?

MVH
Peter M

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 24-04-02 13:14

"Hvor mange reparationer er der på sådan en?"
Det er meget svært at spå om, kommer meget an på stand, kørte km m.m.

"Er der noget man skal være opmærksom på (svagheder mm.) før man køber en af
disse MC´ere?"
Med den alder/pris er der nok kørt mange km. De kan også nemt være brugt til
offroad. Så vær opmærksom på skævheder i stel.

"Hvad er den årlige vægtafgift?"
550kr

"Hvad koster det i ansvarsforsikring?"
Jeg vil gætte på at du som nybegynder kan finde én til under 2000kr

"Hvor meget tøj og udstyr skal man have og hvad koster det?"
Jeg plejer at sige ca. 10.000 kr, men der er penge at spare i Tyskland. Jeg
startede selv med at købe billigt tøj/hjelm for så alligevel at ende med det
dyre, da jeg ikke var tilfreds. Så køb kvalitet med det samme. Det er jo din
egen sikkerhed ved styrt vi snakker om.

Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?
Husker ikke lige hvordan mærket ser ud. Men de fleste MC-forhandlere har kun
de "rigtige" hjelme.

Hvad vil det ca. samlet komme til at koste årligt at køre MC?
Det kommer jo an på hvor mange km du kører

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Kim K

Dato : 24-04-02 14:22

> Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?
> Husker ikke lige hvordan mærket ser ud. Men de fleste MC-forhandlere har
kun
> de "rigtige" hjelme.
såvidt jeg ved er det Emærket man skal se efter. dette er efterfulgt af et
nummer, (fx E13 i min schuberth)
hvad dette nummer står for har jeg spurgt hos mange mc forhandlere men de
vidste det ikke...
nogen her der ved det?

min gamle jhl knallerthjelm til 3-400kr(eller hvad den nu kostede dengang)
har mærket E3
er det ulovligt at lade min bagsædepassager have den på?

mvh Kim

ps: en ansvarsforsikring kan fås billigt til begyndere hos gf forsikring. ca
2400kr for op til 998ccm

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 24-04-02 14:55

"er det ulovligt at lade min bagsædepassager have den på"

Det er jeg ret sikker på det ikke er. Jeg mener at kunne huske at det er
førens ansvar at passageren er "lovlig". Eller gælder det kun passagerer
under 15 år. Nu bliver jeg i tvivl....

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 24-04-02 15:11

så længe passageren er 15 eller derunder er det rigtig nok førerens ansvar
at passageren har hjelm på.. over 15 (dvs 16+ år) er det passagerens eget
ansvar at have hjelm på..

så vidt min teoriundervisning strækker sig ;)

-steffen

som fik kort sidste oktober

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-04-02 15:20

Steffen Rasmussen <sniffer@ællebælle_trashcan.dk> wrote in article
<3cc6bd10$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
ansvar
> at passageren har hjelm på.. over 15 (dvs 16+ år) er det passagerens

Hvad så hvis man er 15½ år?

--
Mikkel

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 24-04-02 15:30

øhmm ;)

måske får man bare en ½ så stor bøde som ellers ? ;)
men ganske god pointe .. heheheh

-steffen

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-02 17:44

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> offroad. Så vær opmærksom på skævheder i stel.

Skævheder i stel?!?
Jeg har kørt mange hundrede tusinde km off-road, og omend jeg har knækket
stel i vildskab, så har jeg aldrig set en off-roader der havde fået skævt
stel af det. Jo - skævt bagstel, men det er let at se med det blotte øje, og
betyder ikke meget for køreegenskaberne.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-04-02 18:30

Øhhh Rittig.

> Jo - skævt bagstel, men det er let at se med det blotte øje, og
>betyder ikke meget for køreegenskaberne.

Er det Pein's ræser du er ved at beskrive

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lasse Petersen

Dato : 24-04-02 20:26

"slet VZ19P" <a0aberg@VZ19Photmail.com> wrote in message

> Da jeg overvejer at skifte knallerten ud med en MC når jeg bliver 18,
> ville jeg gerne vide følgene.
>
> Jeg har tænkt på en Yamaha XT350 og en Honda XL350. Hvilken af disse
> to er bedst og mest driftsikre?

aner det ikke

De skal ligge i 15000kr´s klassen og være fra sidst i ´80erne!

> Hvor mange reperationer er der på sådan en?
jeg har nu kørt i et år hvor jeg har kørt 6000 km og har brugt 2000-300
på div dele

> Er der noget man skal være opmærksom på (svagheder mm.) før man køber
> en af disse MC´ere?
noget med rastgældmåske

Hvad er den årlige vægtafgift? 570
> Hvad koster det i ansvarsforsikring? min koster 2200 helårligt for en xs 400
> Hvor meget tøj og udstyr skal man have og hvad koster det? jeg brugte 8000
på det hele (jakke, bukser, hansker og hjælm)

> Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?
>
> Hvad vil det ca. samlet komme til at koste årligt at køre MC?
du skal regne med 1,5- 2 kr/km, det er der omkring at min koster
>Hilsen Lasse
xs 400 SE

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-04-02 22:01

"slet VZ19P" <a0aberg@VZ19Photmail.com> skrev i en > Jeg har tænkt på en
Yamaha XT350 og en Honda XL350. Hvilken af disse
> to er bedst og mest driftsikre?

XT350 er i hvert fald den mest udbredte, den er blevet fremstillet indtil
sidste år en gang, dvs. masser af reservedelscykler ikke mindt i Tyskerland.

Søren
XT350 mfl.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-04-02 07:16

> Hvad vil det ca. samlet komme til at koste årligt at køre MC?

Jeg købte en lille aprilia i 98' og har regnet mig frem til at den koster
mig ca. 2.75kr/km alt incl*. ved ca. 10000km om året. Inden nogen nu dømmer
øv'ert vil jeg lige sige at den har mere til fælles med mange andre mc'er. 1
cylinder 4takter med 4 ventiler som jeg betaler et værksted om at
kontrollere/justere hver 6000km. Bagdæk og bremseklodser holder også kun ca
5-6000km så udsgiften til disse er også ret stor selvom det/den enkelte
dæk/klods er billigt i forhold til stumper i større dimensioner. Laver man
alt service selv bliver det billigere, men når du er nybegynder vil
forsikringen nok trække opad selv for en ansvar.

* inkluderer også udstyr, og estimeret værditab.

Så for de maskiner du nævner vil jeg udover værditab og tøj, gætte på at det
du nok skal regne med min. en 10-15000kr årligt - hvoraf en stor del
heldigvis er benzin = den sjoveste udgift

/A