HP4000M switch backplane
Fra : John Smith

Dato : 24-04-02 11:18

Backplane på en HP4000 switch er jo 3,8Gbit men jeg synes ikke rigtigt jeg
har nogen mulighed for at se utilization noget sted - hverken via switchens
WEB del eller via en telnet session til den? Den køre rev.C.08.22 men
umiddelbart kan jeg ikke se at den nyeste firmware skulle kunne vise dette
tal?

Jeg spørger fordi jeg har et ret sløvt netværk! Fra 100Mbit klient <-->
100Mbit klient overføre jeg i gennemsnit 40-60Mbit/sek (hvor klienterne ikke
laver andet). Endnu værre er det ved vores 1000Mbit server - når jeg har 4
klienter på dér med fuld overførsel, så overføres der maks omkring
140Mbit/sek. til serveren.

Nogen der har nogle foreslag hvordan jeg kan se hvor flaskehalsen er? Kunne
i hvert fald uanset hvad godt bruge utilization tallet fra switchen, da jeg
ingen anelse har om hvor meget den bliver brugt.

Mvh.
John.

Fra : Morten Birkelund

Dato : 24-04-02 20:33

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> wrote in message

> [...]
jeg
> ingen anelse har om hvor meget den bliver brugt.

Der følger noget software med til din switch, heri ligger et program der
kan overvåge din switch.

Jeg mener at det hedder TopTools eller lign, du kan også finde det på hp's
hjemmeside.

--
Morten

Fra : John Smith

Dato : 24-04-02 21:25

> [...]
> kan overvåge din switch.
>
> Jeg mener at det hedder TopTools eller lign, du kan også finde det på hp's

Det kræver lige rigeligt meget af min computer/server. Der skal være SNMP og
så vidt jeg mener, så opretter den et par bruger i domænet der hedder
TopTools (har prøvet den). Den blev hurtigt smidt over venstre skulder
Det er en ganske simpel operation som egentligt burde ligge i switchen vil
jeg mene (gør den bare ikke).

Mvh.
John.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 24-04-02 22:09

"John Smith" <someone@microsoft.com> wrote:

> [...]
> så vidt jeg mener, så opretter den et par bruger i domænet der hedder
> TopTools (har prøvet den). Den blev hurtigt smidt over venstre skulder

Hvis TopTools er tungt for din server, er det måske i denne at du skal finde
begrænsningen.

> Det er en ganske simpel operation som egentligt burde ligge i switchen vil
> jeg mene (gør den bare ikke).

Jow, den gør, brug f.eks. snmpget, det kræver intet af din server, du finder
MIB filer på HP's web site.

Jeg har selv engang lavet en graf over en Switch 4000's CPU load, og det
slog mig at den aldrig kom meget over 20% lige meget hvor hårdt vi pressede
switchen.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-04-02 23:39

On Wed, 24 Apr 2002 23:09:26 +0200, Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
> begrænsningen.

> Jow, den gør, brug f.eks. snmpget, det kræver intet af din server, du finder

Også over total trafik gennem switchen / backplane belastning.

> Jeg har selv engang lavet en graf over en Switch 4000's CPU load, og det
> slog mig at den aldrig kom meget over 20% lige meget hvor hårdt vi pressede
> switchen.

Det er sikkert fordi den CPU ikke er indvolveret i pakke forwarding, men
kun ting som spanning tree, ARP learning, SNMP, etc.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : John Smith

Dato : 25-04-02 12:25

Jeg har simpelthen opgivet at finde ud af TopTools Nu har jeg lige
installeret den igen men jeg kan ikke få min HP switch ind i systemet på
den. Der ér installeret SNMP på switchen og den ér læsbar, da jeg kan læse
den via snmpwalk på en FreeBSD.

> Også over total trafik gennem switchen / backplane belastning.

Ved du evt. .. øhh. hedder det MIB nummeret på dette/disse tal? Så vil jeg
hellere lave/finde ét eller andet til FreeBSD'en da det ikke kræver en vild
installation på min klient.

Mvh.
John.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-04-02 08:08

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote

> Jeg har selv engang lavet en graf over en Switch 4000's CPU load, og det
> slog mig at den aldrig kom meget over 20% lige meget hvor hårdt vi pressede
> switchen.

Er CPU-belastning ikke osse temmelig intetsigende for
en L2 switch? Den interessante graf må da være trafik
på bus/backplane.

Ole Thomsen

Fra : John Smith

Dato : 25-04-02 08:40

> Er CPU-belastning ikke osse temmelig intetsigende for
> en L2 switch? Den interessante graf må da være trafik
> på bus/backplane.

Det er i hvert fald dén jeg er interesseret i (backplane)

Mvh.
John.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-04-02 13:38

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote:

> Er CPU-belastning ikke osse temmelig intetsigende for
> en L2 switch? Den interessante graf må da være trafik
> på bus/backplane.

Jeg kan huske at jeg testede den i forbindelse med noget VLAN og de få L3+
funktioner switchen har.

Backplane kan man få en ide om, ved at måle på alle portene og så lægge dem
sammen, jeg ved ikke om switchen selv gør informationen tilgængelig.

Fra : John Smith

Dato : 26-04-02 14:13

> Backplane kan man få en ide om, ved at måle på alle portene og så lægge
dem
> sammen, jeg ved ikke om switchen selv gør informationen tilgængelig.

Jo, men har du de der SNMP numre for hver enkelt port? Kunne være herligt.

Mvh.
John.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-04-02 23:21

"John Smith" <someone@microsoft.com> wrote:

> Jo, men har du de der SNMP numre for hver enkelt port? Kunne være herligt.

Nej, jeg har dem ikke lige ved hånden, men det er ren standard, check
RFC1213.
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1213.html

MIB's til HP's Switches findes her:
http://www.hp.com/rnd/software/MIBs.htm

Hvis du ikke er så ferm til SNMP er denne link anvendelig, især har jeg
brugt GetIf meget, den er dog lidt buggy.
http://www.wtcs.org/snmp4tpc/