Birdcall og fremtiden (was Re: Birdcall Ar~
Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-02 09:31

"Niels J Larsen" <njl@biobase.dk> wrote in message
news:Xns91F9A27AEDB26njlbiobasedk@192.38.116.234...
> Jeg er bange for at det kun vil løse en del af problemet hvis DOF går ind.
> Selve tilmeldingen vil blive nemmere, men listen vil kun virke i det
omfang
> at din teleoperatør (for tiden TDC) vil viderebringe en mail/SMS til din
> telefon. Det vil TDC ifølge det oplyste ikke efter 1 maj, hvis ellers
denne
> mail eller SMS har været ind over en computer. Det har en Birdcall jo
> været, uanset om computeren med mailinglisten hedder groups.yahoo.com,
> eller den hedder DOF.DK . Derfor bør du overveje at starte med at skifte
> [...]

Ja det er nok den bedste løsning her og nu. Men når først det største
teleselskab har droppet tjenesten, vil det ikke vare længe før de andre
følger med. Og så er idéen med Birdcall på yahoo-groups død.

Jeg mener at have læst at det er muligt for et firma eller en organisation
at lave en speciel aftale med TDC, så de godt kan sende ud via e-mail. Mod
betaling selvfølgelig. Så DOF har stadig chancen for lave en ny Birdcall.
Men da DOF mangler folk med kendskab til hvordan man sætter mail-server osv.
op, kræver det at en venlig sjæl vil hjælpe dem. Så hvis der er nogen her i
gruppen som har den tekniske viden, tid og lyst så sig til. Så skal jeg
prøve at formidle det videre til rette person i DOF.

Mvh
Jan

Fra : Stig Linander

Dato : 24-04-02 11:01

Wed, 24 Apr 2002 10:30:31 +0200, skrev Jan Jespersen bl.a. ...

> [...]
> mail-server osv. op, kræver det at en venlig sjæl vil hjælpe dem.
> Så hvis der er nogen her i gruppen som har den tekniske viden, tid

Hovedparten af DOF's aktiviteter baseres på frivilligt arbejde.
Men det er min erfaring, at specielt it-projekter der baseres på
frivilligt arbejde sygner hen, når de(n) frivillige taber gejsten.
Og at den type projekter er svære - for ikke at sige umulige - at
overtage af andre.

Så længe det eksisterende birdcall kan køre videre ved blot at
skifte selskab, synes jeg det er bedst at lade det køre.
Det andet kan vi så tage op den dag der ikke er flere udveje.
Til den tid er det ægte "mobile internet" måske blevet hver mands
eje, og så kan det jo være ligegyldigt.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Stig Linander

Dato : 24-04-02 14:48

Jeg har netop fået en forsmag på et skræk-scenarie.
Jeg har birdcall på "fast" e-mail og forwarder derfra til mobilen.
Heldigvis har jeg indsat en "Reply-To: <fast_mail_adresse>" i mailen
til mobilen.

Jeg har lige fået en "Warning: could not send message for past 4
hours" fra den lokale Mailer-Daemon med beskeden:
"<mobil_mail_adresse>... Deferred: Connection refused by
mail3.tdm.dk."

Hvad vil der ske 1.maj når TDC afviser SMS'er sendt fra Internettet?
Alle birdcall's indeholder en "Reply-To: <birdcall_mail_adresse>".
D.v.s. alle fejlmeddelelser der stammer fra dem der ikke har
unsubscribe't fra birdcall, ryger tilbage på listen og dermed til
alle abonnenter. Det kan blive mange!

Og efter 1.maj er det formentlig ikke længere muligt at unsubscribe.
Hvis dette skræk-scenarie bliver til virkelighed, kan dét måske
blive dødsstødet til birdcall ...

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-02 15:24

"Stig Linander" <_@020424.dk> wrote in message

> Og efter 1.maj er det formentlig ikke længere muligt at unsubscribe.

Jo du skulle stadig kunne sende FRA en telefon TIL en e-mail (via 200
nummeret). Men ikke omvendt. Så en unsubscribe skulle være mulig.

Læs på:
http://www.tdcmobil.dk/my/servlet/my;jsessionid=?U1=20586

Men i det hele taget er det lidt svært at overskue. Det undrer mig også at
de ikke har varslet det udover på deres hjemmeside. Det mener jeg de har
pligt til når de laver om på deres tjenester, så man har mulighed for at
frigøre sig fra et abonnement. Men TDC gør jo hvad der passer dem og der
står sikkert en masse mellem linierne ved tegnelse af abonnement. Men det er
vist lidt off-topic her.

Mvh
Jan

Fra : Stig Linander

Dato : 24-04-02 19:06

Wed, 24 Apr 2002 16:24:05 +0200, skrev Jan Jespersen bl.a. ...

> Jo du skulle stadig kunne sende FRA en telefon TIL en e-mail (via
> 200 nummeret). Men ikke omvendt. Så en unsubscribe skulle være
> mulig.

Jo, men unsubscribe'n skal kvitteres, og kvitteringsmeddelelsen med
den unikke nøgle kan jo ikke nå frem til mobilen.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-02 19:52

> Wed, 24 Apr 2002 16:24:05 +0200, skrev Jan Jespersen bl.a. ...

> Jo, men unsubscribe'n skal kvitteres, og kvitteringsmeddelelsen med
> den unikke nøgle kan jo ikke nå frem til mobilen.

Ok, men kan man ikke sende en "nomail" istedet for unsubscribe? F.eks. vil
en mail fra telefonen til f.eks. ibdk-nomail@yahoogroups.com gøre at man
ikke længere modtager beskeder. Jeg mener ikke at der er
kvitteringsmeddelelse på samme måde som unsubscribe. Men hæng mig ikke op på
det.

Så det bedste er velnok at melde fra inden den 1. maj.

TDC skriver lidt om deres Beskedrobot, som skulle kunne sende mails til
mobilen hvis man er TDC kunde. Hvis der er nogen som har erfaringer med
denne tjeneste vil jeg mægtig gerne høre nærmere. Uha det er snart svært at
finde rundt i den mobil-jungle....

Mvh
Jan

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 25-04-02 15:20

"Jan Jespersen" <jan_jespersen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mobilen hvis man er TDC kunde. Hvis der er nogen som har erfaringer med
> denne tjeneste vil jeg mægtig gerne høre nærmere. Uha det er snart svært

Det skrev jeg om her i gruppen den 19. april. Det meldte jeg mig straks til.
Det gik fint og hurtigt; men det virker bare ikke. Endnu. Jeg har talt med
tre-fire medarbejdere hos TDC i forbindelse med tilmelding og efterfølgende
fejlmelding; men først den sidste kunne efter kontakt til teknisksupport
oplyse, at dette ikke kommer til at virke før 1. maj. www.beskedrobot.dk er
en gratis ydelse og ment til folk, der har et telefonabonnement hos TDC.
Desuden skal man have en e-postkonto, hvortil der er POP3 adgang.

TDC udbyder også en anden gratis løsning, som hedder noget i stil med "mail
og kalender". Den kræver også POP3 adgang til en eksisterende e-postkonto.
Har nogen prøvet det?

--
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 25-04-02 15:13

I tilknytning til denne tråd, så fik jeg i dag en hilsen fra min
internetudbyder, Opasia skriver:
--
Kære Opasia-kunde

Vi skriver til dig, fordi vi har erfaret, at flere af de store
mobilselskaber - bl.a. Sonofon og TDC Mobil - lukker deres Internet gateway
fra 1. maj 2002. Det betyder, at det ikke længere vil være muligt for dig og
andre Opasia-kunder at sende mails fra internettet til en mobiltelefon. Du
vil heller ikke kunne sende SMS-beskeder fra Opasia-portalens SMS-service
til en mobiltelefon. Men du vil dog stadig kunne sende SMS den anden vej:
Fra din mobiltelefon til internettet.

SÅDAN FORBEREDER DU DIG PÅ ÆNDRINGEN

Hvis du har indstillet din mailkonto til at videresende mails til din
mobiltelefon, vil vi anbefale dig at ændre denne indstilling inden 1. maj
2002. Gå ind på adressen: mail.opasia.dk og log ind med din mailadresse og
passwordet til din mailboks. Vælg "Indstillinger"->"Videresend og fjern
videresendelsen til din mobiltelefon.

Vi er kede af, at du ikke længere har denne mulighed for gratis at sende
mails fra =ternettet til din mobiltelefon.

Med venlig hilsen

Opasia

--
Gorm Vognsen Jensen