Justering af nærlys på R6
Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-04-02 10:38

Nogen der kan huske nogle gode "huskeregler" / fif for indstilling af
nærlyset....kan huske noget omkring en vis afstand til en mur..en kridtstreg
& noget med et antal cm. lyskeglen skal falde pr. meter....! - Nogen der kan
genopfrike min hukommelse, da jeg syntes jeg får lidt for mange "hilsner"
ved aftenkørsel

/Ole

Fra : Jimmi

Dato : 24-04-02 10:39

Skal oplyse vejen mindst 30m
Hældning på min. 1%.
Det er ifølge mine Pap-papirer hvad der kræves.

Jeg har ikke ummidelbart nogen tricks til kridt mv.

/Jimmi

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 24-04-02 16:52

Hold på en plan vej/plads. Ret MCen mod en mur - eller andet som du kan se
lyset klart på.
Mål fra jord til overkant af forlygte. F.x. er der 60cm
Mål på væggen/muren hvor højt lysgrænsen er midt i lyskeglen. F.eks. 56 cm
Mål hvor langt der er fra mur til MC-forlygte f.x. 6 m = 600cm

Dit lys falder nu med 60-56 = 4cm pr 600cm => 4/600 = 0,66% altså for lidt

Når lyset skal falde 1% betyder det at det skal være 1 cm lavere, hvis du
måler 100 cm længere væk.
Altså skal dit lys være 6cm lavere på muren, end overkant af lygten.
Ved 5 meter er det 5 cm o.s.v.
Ved 4 meter er det 4 cm o.s.v.

Det er nok her kridtstregen kommer ind i billedet: Mål afstanden mur til MC
og lave en kridtstreg på muren som markerer hvor dit lys skal ramme væggen.
(overkant lygte minus afstanden/100)

Husk at det optimale er at du sidder på MC'en (belaster den som normalt),
men det kræver en hjælper.

Var det klar tale??? Det er nogen gange forbandet svært at udtrykke det kort
& tydeligt.....

Vigtigst af alt: Det skal bare falde lidt - se på forankørende biler hvr
højt 'du' lyser. Hvis du blænder skal de modkørende nok gøre opmærksom på
det

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 24-04-02 20:17

..
> (overkant lygte minus afstanden/100)

Bortset fra at det er midt lygte!!

> Husk at det optimale er at du sidder på MC'en (belaster den som normalt),
> men det kræver en hjælper.

Ikke det optimale men det nødvendige!

Sæt dig på MC'en, tænd nærlyset, få en til at måle højde til center lygte,
bevæg målepinden eks. 5m foran lygten på plan grund, højden til lyskeglens
overkant skal da være lygtehøjde minus 5cm.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100(der kan justere lys fra førerpladsen)

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 24-04-02 21:47

> Sæt dig på MC'en, tænd nærlyset, få en til at måle højde til center lygte,
> bevæg målepinden eks. 5m foran lygten på plan grund, højden til lyskeglens
> overkant skal da være lygtehøjde minus 5cm.

Og det skal selvfølgelig være midt for man står med pinden....
Det var derfor jeg pegede på det med muren - lyset er asymetrisk og det kan
være svært at vurdere om man måler rigtigt på en pind, mens det er let at se
på en mur.

Du har sikkert ret mht at måle lygtehøjden - jeg mente bare at kunne huske
at det var overkanten.

Praksis er nu godt: Check lyset på en mørk vej. Kontroller at man kan se
lyskeglens afgrænsning - så peger den nedad! Minimumslængden er rigtig nok:
30 meter er minimum.

Nok om det!

Kør fornuftigt - de andre gør det ikke!

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-02 08:51

Jeg takker for jeres info! - Lige hvad jeg skulle bruge!