Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre på digicam.
Fra : J@N

Dato : 24-04-02 11:07

Har et UV-filter nogen effekt på et digicam, ud over den beskytter linsen?
Mener at have læst/hørt at UV-filter kun kan udnyttes på analog/celloid.
Og hvad med polarisationsfilter?
Kan panelet hjælpe?

Jan

Fra : Mich@el

Dato : 24-04-02 11:04

Hej Jan.

"J@N" wrote:

> Har et UV-filter nogen effekt på et digicam, ud over den beskytter linsen?
> Mener at have læst/hørt at UV-filter kun kan udnyttes på analog/celloid.

Jeg fik sat et UV filter på mit nye Olympus 2100UZ, og det anbefalede
forhandleren at gøre, da det skulle beskytte linsen og samtidig skulle give
bedre billeder.

Mvh.

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 12:03

"J@N" wrote:

> Har et UV-filter nogen effekt på et digicam, ud over den beskytter
> linsen? Mener at have læst/hørt at UV-filter kun kan udnyttes på
> [...]

Hej Jan

De dyre glasfiltre er fotohandlernes måde at nare penge op af lommen på
amatørfotografer, det nøjagtig ligesom da de første opdagelsesrejsende
narrede de indfødte med glasperler...:)

Enhver ting du sætter foran objektivet vil forringe din skarphed, selv
et 100% transparent klart glasfilter vil ta' en lille smule skarphed.

Man bør kun bruge filtre til konkrete formål, hvor den tilsigtede effekt
har så stor "værdi" for billedet, at det udligner eller overstiger kvalitetstabet.

Der findes ikke noget værre end når en amatørfotograf har købt et dyrt
filter, og alle hans billeder er optaget med den pågældne effekt, uanset
om det forbedrer billederne.

Læs noget literatur om filtre, og hvad man kan bruge dem til, og brug
dem sparsomt, det er nemlig ikke filtrene der laver gode billeder,
derimod kan et godt motiv blive forbedret med et passende filter, men
det kræver at man er bevidst om hvad filteret gør ved motivet.

En af mine morsomste oplevelser ligger nogle år tilbage, det var en
fotoamatør, der hver gang han havde stillet op til fotografering af et
motiv, så tog ham systematisk et billede med hvert af de filtre han
havde i sin filtermappe, d.v.s. at han slet ikke overvejde hvad de
enkelte filtre gjorde ved motivet, det kalder jeg dælme at la'
tilfældighedden råde.

Fra : Henrik Schandorf

Dato : 24-04-02 13:32

På den anden side - hvis uheldet er ude for den glade amatørfotograf er en
linse ret dyr at erstatte. Dersom skarpheden ikke anfægtes sønderligt vil
jeg da anbefale et sådant filter for netop at beskytte linsen. Specielt hvis
man bruger det meget i "marken"!

Overvej da om du vil beskytte linsen og evt. miste en smule kvalitet eller
udsætte linsen!

Så dyrt er et UV-filter heller ikke for en amatør.

Henrik Schandorf.

www.schandorf.dk

Fra : Sune Kjems

Dato : 24-04-02 19:58

Hej Jan

Et UV-filter kan være en god idé at anskaffe sig, også til et digitalkamera.
UV-filtret beskytter filmen/CCDen mod ultaviolet lys, altså bør det bruges
når man fotograferer på en højlys solskinsdag. Ultraviolet lys kan give
billederne lidt blåstik som kan være svært at korrigere i et
billedbehandlingsprogram. Ligesom analoge film i dag korrigerer for dette
blåstik, gør nogle digitale kameraer det samme. Et UV-filter er ikke
specielt dyrt, og kan yde selve objektivet en god beskyttelse mod ridser.
Dette er måske den bedste grund til at købe den.

En bedre investering ville nok være at købe det noget dyrere polfilter. Det
giver den samme UV-beskyttelse samtidig med at den giver dine billeder en
meget bedre kontrast og modvirker at himlen "brænder ud", altså vil du kunne
se blå himmel og skyer i stedet for en hel hvid himmel. Et polfilter stjæler
meget lys, og kan derfor kun bruges udendørs når der er meget lyst. Det
vigtigste er at du køber et cirkulært polfilter p.g.a. kameraets autofokus.
Jeg har selv købt et polfilter og har meget glæde af det.

Filtre generelt giver ikke i sig selv uskarpe billeder, men stjæler lys fra
objektivet. Det mindre lys kan dog gøre billeder mindre skarpe, da det
stiller større krav at kameraet holdes stille (en roligere hånd).

Håber dette svar kan hjælpe dig lidt videre i "filter-junglen"

Sune

Fra : John

Dato : 24-04-02 20:01

Hvis du føler dig tryggere ved at have lidt foran din linse til at tage
"skraldet", så køb du bare et UV filter. Filtre i den størrelse koster ikke
meget, og gør heller ingen særlig skade.
De bliver brugt af masser af fotografer. Både for at beskytte deres linser,
og for at tegne et lidt klarere billede. Coatingen på linserne ældes desuden
(som alt andet) af UV strålerne.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-02 00:07

John wrote:

> Hvis du føler dig tryggere ved at have lidt foran din linse til
> at tage "skraldet", så køb du bare et UV filter. Filtre i den
> størrelse koster ikke meget, og gør heller ingen særlig skade.

Jeg har tænkt lidt over dine argumenter, og jeg synes ikke de holder, et
kamera koster kun nogle tusser, derimod er vore øjne uerstattelige, og
hvor mange går permanent rundt med beskyttelsesbriller.

Vi tager beskyttelsesbriller på, hvis vi foretager os noget farligt, jeg
ville også bruge et UV-filter på mit kamera, hvis jeg f.eks. tæt på
skulle fotografere en som arbejder med en vinkelsliber.

Og alle der er nået den alder hvor man får brug for læsebriller, ved at
glasset har nogle bivirkninger, det er ikke kun bogstaverne i bøger og
aviser der bliver større, jeg lægger ihvertfald mine briller når jeg
ikke læser eller ser på computerskærmen, fordi det giver et bedre
synsindtryk uden, på samme måde får vi også et mere klart billede, når
vi åbner vinduet og ikke kikker ud gennem glasset.

Fra : Henrik Schandorf

Dato : 27-04-02 12:18

Argumentet er vel godt nok, men så er det bare op til den enkelte selv at
vurdere om det han/hun nu gør er "farligt". Således er det åbent hvorvidt
man vil anvende filter eller ej, og så kunne vi stoppe her!

Jeg har valgt at bruge filtret, da jeg godt kan acceptere det lille
kvalitetstab og i øvrigt er tilfreds med mine billeder. Når jeg er tilfreds
med mine billeder er jeg sådan set ligeglad med alt muligt andet. Gider ikke
ende med en ordentlig ridse i min linse som følge af, at man ikke lige
tænkte sig om. Et kamera skal bruges og det får de skrald det nu en gang
skal have, men man må da godt tage sine forholdsregler og det har jeg gjort
med filtret. At et kamera kun koster nogle tusser er vel også en slags penge
i dagens Danmark for en glad amatør.

Konklussionen må være - prøv med og uden filter og vurder selv kvalitet. Så
må man jo selv afveje fordele og ulemper. Som nævnt før er et UV-filter ikke
vanvigtigt dyrt, det er linsen derimod.

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf

www.schandorf.dk