BIOS til motherboard
Fra : Lars Brink

Dato : 24-04-02 08:23

Hej,

Jeg har fundet denne BIOS til mit ASUS P2L97-DS motherboard.
(ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440LX/P2L97-DS/1010ds
04.zip)

Det er dog en beta men den seneste endelige verision er 1008 (dette er 1010
beta 4) og den har ikke support for store diske som jeg vil bruge.

Hvor finder jeg en evt. nyere bios? Evt. om en bios til et lignende MB kan
bruges?

Mvh,

Lars Brink

Fra : Peter Pan

Dato : 24-04-02 17:20

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en meddelelse
> Det er dog en beta men den seneste endelige verision er 1008 (dette er
1010
> beta 4) og den har ikke support for store diske som jeg vil bruge.

Der findes ikke en bios til Asus P2L97 serien der kan håndtere mere end 32
GB diske når vi snakker om IDE.

> Hvor finder jeg en evt. nyere bios? Evt. om en bios til et lignende MB kan
> bruges?

Du finder ikke en nyere. Og du kan ikke bruge en anden bios.

Enten køber du en SCSI disk og smider på den onboard SCSI controller, eller
også en PCI IDE controller og smider disken på den.
Sidstnævnte koster ikke ret meget (200-400 kr) og nemt og hurtigt. Og så er
det PCI IDE controlleren der sætter begrænsningerne.

Mvh
Anders

Fra : Lars Brink

Dato : 25-04-02 08:59

> Der findes ikke en bios til Asus P2L97 serien der kan håndtere mere end 32
> GB diske når vi snakker om IDE.

Okay. Det er der jo nok ikke noget at sige til da det jo efterhånden er en
gammel fyr. Dog når man gratis får en server smidt i nakken er det jo også
svært at sige nej.

> Du finder ikke en nyere. Og du kan ikke bruge en anden bios.

Okay. Så må jeg jo igang med at programmere

> [...]
er
> det PCI IDE controlleren der sætter begrænsningerne.

Faktisk prøvede jeg at lave en autodetect hvor den finder min 40GB Maxtor
som en ca 8 GB disk, windows 2000 ser den rigtigt som en 40GB disk og den
kunne partitioneres m.v. uden prioblemer. Vil det give fejl med tiden eller
er det fjong?

SCSI kommer jeg nok til senere.

Mvh,

Lars