GS500E km pr liter ?
Fra : Morten Nielsen

Dato : 23-04-02 21:54

Hejsa alle!

Jeg fik jo min nye GS500E med fuldkåbe for ca 2 uger siden og efter at have
fyldt den helt op så kunne jeg køre ca 230km i normalt tempo inden jeg
skulle slå over på reserven..når jeg ville give den gas så var den som om at
benzin tilførslen blev cuttet indtil jeg drejede over på reserven hvorefter
den så kørte fint.. men da jeg tankede kunne der kun komme 10 liter på! det
fatter jeg minus af da jeg mener at have læst at den har 17 liter +3 i
reserve dvs 20 L tank og 19km pr liter iflg data = 380km.. så der er altså
ca 10 incl reservern som jeg ikke aner hvor er.

Idag kunne jeg køre 221km på en tank før den opførte sig som om det var ved
at løbe tør men efter at have drejet over på reserven så kørte den fint.. da
jeg så tankede denne gang kunne der også kun være 10 L på..jeg forstår intet
af dette.. nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør galt ? :)

En anden ting.. min bagbremse er begyndt at hyle når jeg bruger den.. da den
er ny ved jeg ikke om det er noget der bare skal slides til ?

Håber på nogle svar :)

Mvh
Morten -OFFender- Nielsen
GS 500 E m. fuldkåbe Rød

Fra : Jesper Andersen

Dato : 23-04-02 23:05

Morten Nielsen wrote:

> [...]
> liter +3 i reserve dvs 20 L tank og 19km pr liter iflg data = 380km.. så
> der er altså ca 10 incl reservern som jeg ikke aner hvor er.

Du er sikker på at det er +3 i reserve, ikke 3 af de 17 der er reserve?
Men uanset så er det da godt nok ikke meget. Jeg har mistænkt Suzuki for at
opgive tankens volumen inc. det øverste luft man aldrig kan/bør fylde.
Den GSX-R250 jeg havde var vist optivet til 14 l og der lykkedes det mig
vist aldrig at fylde mere end 11 liter på.
Min nuværende honda derimod er opgivet til 18 l og der har jeg fyldt 17,6 l
på, så det passer meget godt.

> [...]
> forstår intet af dette.. nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør galt ? :)

Kunne det måske være udluftningsventilen der er lukket til, så der opstår
undertryk i tanken så den ikke kan suge det hele ud?

> En anden ting.. min bagbremse er begyndt at hyle når jeg bruger den.. da
> den er ny ved jeg ikke om det er noget der bare skal slides til ?

Brug den noget hårde. Det er sikkert lidt støv der sidder. Hvis du prøver at
lave et par nedbremsninger fra lidt god fart skulle det blive brændt væk.

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 24-04-02 12:13

On Wed, 24 Apr 2002 00:04:51 +0200, Jesper Andersen wrote:

> Morten Nielsen wrote:
> Den GSX-R250 jeg havde var vist optivet til 14 l og der lykkedes
> det mig vist aldrig at fylde mere end 11 liter på.

Nu forstår jeg bedre... Jeg troede babygixxeren kunne have 12liter, og
undrede mig da også da jeg tankede 12,6liter Men nålen var HELT i
bund så jeg var lidt shaky...

/Jesper
I søndags havde jeg en babygixxer - i dag har jeg ikke nogen mc :-/

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 24-04-02 20:14

"Jesper Lillesoe" <jesper@FJERNveloce.dk> skrev i en meddelelse

> Nu forstår jeg bedre... Jeg troede babygixxeren kunne have 12liter, og
> undrede mig da også da jeg tankede 12,6liter Men nålen var HELT i
> bund så jeg var lidt shaky...

tja, jeg plejer nu også at kunne tanke en 12 liter..og så lige en sjat mere

forresten hvor langt gik din på literen jeg akn sgu ikke få min en dag over
14 km/l

--
Jacob m. babygixxer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-02 21:12

Jacob Stegelmann wrote:

> forresten hvor langt gik din på literen jeg akn sgu ikke få min en dag
> over 14 km/l

Den babygixxer jeg havde var jo ret underlig. I nogle perioder trak den
rigtig godt, mens den i andre perioder ikke kunne rende mere end omkring
140. Når den kørte godt lå den mellem 17 og 18 km/l ved frisk kørsel, mens
den var nede på mellem 10 og 12 km/l, når den gik dårligt :-/
Fazeren ligger ved pæn kørsel med jævn (og også høj) fart på omkring
22km/l, mens den ved frisk hooligan-agtig kørsel kan komme ned på 17
Betjenten som havde den før kørte i snit 23 km/l med frue bagpå, men det er
jo også ham som kørte 20k på et bagdæk, mens forhjulet nok snildt kan klare
25-30k km
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 24-04-02 22:04

> forresten hvor langt gik din på literen jeg akn sgu ikke få min en dag
over
> 14 km/l
ak ak.. Det var ikke meget .. Jeg sidder og fører regnskab for mig og
kærestens forbrug.
Lene - GS500E - 25km/l
Tim - GSX600F - 19km/l

Mvh

Tim - Som altid skal høre på kærestens "Jeg kører meget pænere end dig"
*SUK* !

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-02 21:17

Jesper Lillesoe wrote:
> /Jesper
> I søndags havde jeg en babygixxer - i dag har jeg ikke nogen mc :-/

Åhh, jeg kan godt huske den fornemmelse af tomhed, som jeg selv oplevede da
jeg solgte min - ren tortur Well, indtil du finder en anden, kan du jo
hygge dig med forventningens glæde

Fra : Christian Knudsen

Dato : 23-04-02 23:33

Hej Morten

Tillykke med cyklen. Jeg er også den lykkelige ejer af en GS500, og har det
samme "problem" som dig. Egentlig er der ikke noget problem, men det kommer
jeg til.
Jeg har en model 98 også med fuldkåbe. Der er tanken kun på 17 liter, men
det samme gælder for din maskine kan jeg se. Der er ikke noget galt
overhovedet. Min slår også over på reservetanken efter 230-250 km, alt efter
hvor pænt jeg kører. Normalt kører jeg ca 22 km/liter, hvilket jo er en
glimrende økonomi efter min mening. Man skal bare vænne sig til at den kører
"hurtigt" på reserven. Sidste gang jeg tankede, tankede jeg 15 liter, men
der havde jeg også kørt næsten 90 km på reserven, dvs, jeg var oppe på ca
332 km, hvis jeg husker rigtigt. Det giver en økonomi på ca 22 igen, og det
var selv om jeg kørte den hårdt - synes jeg...men jeg ved også, at jeg godt
kan få den længere ned, selvom det nu ikke er noget jeg stræber efter.
Så der er ikke noget at være bange for. Du kan sagtens lade den løbe over
300 på en tank, hvis du ikke gider at tanke hele tiden, men det er op til
dig selv. Jeg tanker som regel når jeg har kørt mellem 250 og 260 km...altså
ikke så lang tid efter den er gået på reserve. Det er nu mere bare for at
det er i orden. Der plejer den at sluge ca 12 liter, men så ved jeg også, at
der altid er i hvert fald ca 100 km tilbage, hvis nu det lige kniber med at
finde en tank, og man er ude på lars tyndskids marker...
Mht bagbremsen, er min også begyndt at pive....jeg ved ikke hvad problemet
er, men den bremser stadig fint. Måske er det noget fugt ell lignende, men
det vil jeg overlade til nogle der har mere forstand på....der er helt
sikkert nogle andre kloge hoveder herinde der kan svare på det...(wink wink)
Jeg venter også på svar herom.....
Husk forøvrigt altid at starte den med choker, og lad den gerne blive lidt
varm, inden du kører på den. Jeg lader altid min stå og varme op, mens jeg
lige påfører mig hjelm og hansker og lukker jakken etc...den får normalt
mellem 1 og to minutter. Chokeren slår jeg forholdsvis hurtigt fra igen..ned
på ca ½ delen efter en 30 sec, og når jeg kører, sikrer jeg mig altid at den
kan køre uden choker og gas....det har jeg fået at vide, at den har godt af,
og det er jo ikke fordi jeg spilde tiden alligevel, når jeg ifører mig
resten af beklædningen.......

held og lykke med den

mvmch
christian

Fra : Armand

Dato : 24-04-02 00:04

> [...]
fint.
> da jeg så tankede denne gang kunne der også kun være 10 L på

Måske ér tankindholdet kun på 17 Liter "deraf 3 Liter reserve" :-/

Men ellers er der en chance for at du er ramt af "forårsklassikeren":
vand i karburatorene, som giver sig til kende ved tung gasgivning :-/
Gi' tanken en spritkur (á blandingsforholdet der står noteret på enhver
karburatorsprit-flaske!) og tøm svømmerhusene på karbu'erne (=enkel
operation á løsn en skrue underst på karburatorerne!) !

--
Armand.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-04-02 00:15

Tankindholdet på en gs500 er i alt 17 liter. Kørte min tør og fyldte ca.
16.8 L på.

Jeg kørte altid på reserve og fyldte på, når jeg havde kørt 300 km. Men en
gang kørte jeg på motorvej, og der kan man ikke køre 300 km på en tankfuld

Michael Kristensen - sv650s

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-04-02 01:04

> Jeg kørte altid på reserve og fyldte på, når jeg havde kørt 300 km. Men en
> gang kørte jeg på motorvej, og der kan man ikke køre 300 km på en tankfuld

Jeg har engang fyldt ~16,1 liter på min (din) SV'er - den var ikke kørt tør,
men meget tæt på (der kan være 16 liter i tanken, siger Suzuki)

Mvh
Steen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-04-02 13:29

Der var nu heller ikke meget på SVeren, da jeg overtog den fra dig.
Benzinlampen lyste konstant, hvilket betyder der er under 1 liter tilbage.
Godt der var en tankstation tæt på, hvor du bor

Jeg skulle hilse fra damen (motorcyklen), at det har det fint. Hun har netop
rundet de 25KKM.

-Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-04-02 17:29

> Der var nu heller ikke meget på SVeren, da jeg overtog den fra dig.
> Benzinlampen lyste konstant, hvilket betyder der er under 1 liter tilbage.
> Godt der var en tankstation tæt på, hvor du bor

Det var ikke overlagt

> Jeg skulle hilse fra damen (motorcyklen), at det har det fint. Hun har
netop
> rundet de 25KKM.

Det lyder godt

Mvh
Steen

Fra : Frederik

Dato : 24-04-02 00:20

De 17 l. må være inklusive reserven som en anden vist også skriver. Min
CB500 har 18 l. tank, 2.5 l. af dem reserve. Med min kørestil osv. svarer
det til mellem 240 og 345+ kms kørsel. Det sidste opnåede jeg kun ved at
køre en længere tur med ca. 90 km/t. hele tiden. Der kører den fame
økonomisk.

Frederik
(men du kender mig sikkert bedre under et andet "nick" ;)

Fra : Per

Dato : 24-04-02 09:52

> [...]
den
> er ny ved jeg ikke om det er noget der bare skal slides til ?

Grunden til at din bremse hyler, skyldes formentlig at du bremser for svagt
på den. Det er et kendt problem på moderne bremseklodser, der jo ikke må
indholde asbest.

Asbest gør, at der ikke opstår hylen.

Som en anden har skrevet - tryk bagbremsen noget hårdere ned, når du skal
bruge den - det burde fjerne hyleriet.

Det kan også skyldes, at dine klodser ikke sidder helt fast i caliperen de
kan derfor skubbe sig nogle mm. under bremsning, hvilket kan give hylen.
Bare rolig dette er ufarligt.

Undersøg om der er kobberfedt på bagsiden af klodserne og på siderne, der
hvor de ligger op ad caliperhuset.
Der skal være et meget tyndt lagt på klodserne på alle de steder, hvor der
er fysisk kontakt med selve kaliberhuset.

Der må endelig ikke komme fedt på selve belægningen. Og husk kun et meget
tyndt lag.
Dette burde tage noget af hyleriet også.

Hvis det ikke virker - så prøv et andet bremseklodsmærke. Sidste udvej -
ellers må du leve med det.

Mvh. Per!

Fra : Armand

Dato : 24-04-02 22:24

Per <mesked@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Undersøg om der er kobberfedt på bagsiden af klodserne............
> Hvis det ikke virker - så prøv et andet bremseklodsmærke. Sidste

Mnjaeh :-/

Jeg ville prøve at rense skiverne i noget fedtopløsende (á rensebensin,
acetone eller sprit) inden at jeg gav helt op

--
Armand.