EDB Arbejdsløshed
Fra : MCN

Dato : 23-04-02 21:10

Hejsa

Jeg håber at dette er den rette gruppe at spørge i.

Jeg har hørt, at der er stor arbejdsløshed blandt folk fra
datamatiker-uddannelsen fra handelsskolen.
Men hvordan med datamekanikere fra Teknisk skole. Og hvordan med Dataloger
fra universitetet?
Hvis der er nogle der ved noget om emnet, ville jeg være glad.

MVH

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-04-02 11:32

"MCN" <mcnNOSPAM@e-box.dk> writes:

> Jeg har hørt, at der er stor arbejdsløshed blandt folk fra
> datamatiker-uddannelsen fra handelsskolen.
> Men hvordan med datamekanikere fra Teknisk skole. Og hvordan med Dataloger
> fra universitetet?

Dataloger har generelt gode jobmuligheder. Det er sjældent, at
dataloger går arbejdsløse ret længe efter afsluttet uddannelse, og
mange har job inden de bliver færdige (f.eks. på deltid med lovning om
fuldtid, når de bliver færdige).

Men en datalogiuddannelse på Universitetet er væsentligt mere krævende
end en datamatikeruddannelse, så man må veje de to aspekter op mod
hinanden.

Jeg kan dog _ikke_ anbefale, at man starter med en
datamatikeruddannelse og fortsætter på universitetet, da man ikke får
ret meget kredit for sin datamatikeruddannelse på universiteterne.
Det skyldes dels at niveauet på datamatikeruddannelsen er mindre end
på universiteterne og dels at fokus er anderledes, så nogle emner ikke
er dækket grundigt nok til at man kan undgå at skulle følge
obligatoriske kurser om samme emner på universiteterne. På Københavns
Universitet får man f.eks. kun lidt over et halvt årsværk krediteret
for en datamatikeruddannelse (lidt mere, hvis man læser
fuldtidsdatalogi, dvs. uden bifag). Aalborg Universitet har lavet en
speciel ordning for datamatikere, der vil blive bachelorer i datalogi.
Den giver lidt mere kredit end KU for en datamatikeruddannelse, men
der er stadig noget spild.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : MC

Dato : 24-04-02 14:04