Delvis/fuldstændig Fremleje
Fra : Jacob Jønsson

Dato : 23-04-02 16:54

Jeg har i perioden fra 1. september 2000 frem til 1. juli 2001 lejet mig
ind på et værelse i en 2-værelses andelslejlighed, mens andelshaveren boede
i det andet værelse. Kontrakten var ikke tidsbegrænset.

1. juli 2001 flyttede andelshaver til en anden del af landet, godt nok hos
en kæreste, men for at påbegynde en uddannelse. Vedkommende beholder
andelslejligheden, og jeg fortsætter med at leje mig ind i lejligheden, dog
flytter en kammerat ind, og vi får lavet en ny kontrakt gældende fra 1.7
2001, hvor vi fremlejer hele lejligheden. Kontrakten gælder 23 måneder,
dvs. frem til 1.6 2003, og vi står begge på.

Hvor længe kan jeg blive boende, uden at 2-årsreglen træder i kraft, så
andelshaveren som lejer ikke kan smide mig ud? Gælder denne regel 2 år fra
1. september 2000, eller 2 år fra 1. juli 2001?

Med andre ord, gælder 2-årsreglen kun for fuldstændig fremleje (sådan
tolker jeg reglerne), eller er den periode, hvor jeg har delvist fremlejet
et værelse så at sige inkluderet i de 2 år?

Har det nogen betydning, at der er tale om en andelsboligforening? Vil
andelsboligbestyrelsen - i øvrigt - kunne gøre nogle indsigelser, hvis/når
først de har godkendt kontrakten?
--
Jacob Jønsson
Medlem af FIDUSO

--- o0o ---

"Hvorfor er der kun et Monopoltilsyn?"

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 17:26

"Jacob Jønsson" <jacob@DITCHTHISanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2001, hvor vi fremlejer hele lejligheden. Kontrakten gælder 23 måneder,
> dvs. frem til 1.6 2003, og vi står begge på.

En fingerregel er, har du haft folkeregister adresse der i 2 år så opfylder
du 2 års reglen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-04-02 09:59

> Har det nogen betydning, at der er tale om en andelsboligforening? Vil
> andelsboligbestyrelsen - i øvrigt - kunne gøre nogle indsigelser, hvis/når
> først de har godkendt kontrakten?

Det kan sagtens have betydning - Det afhænger meget af foreningens
vedtægter. Jeg antager at vedtægterne lægger sig tæt op ad lejeloven. Så
hvis andelshavers uddanelse varer mere end 2 år er det ikke midlertidigt at
han er fraflyttet lejligheden og derfor kan lejligheden ikke fremlejes. Der
er så et åbenst såørgsmål om vedtægterne giver mulighed for at andelshaver
kan udleje lejligheden til jer - men jeg tvivler. Så bliver andelshaver nødt
til at sælge andelen, og i kan måske få lov at købe den - igen afhængigt af
vedtægter (ventelister etc.)

/A