Fejl i annonce
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-02 16:29

Hej

Jeg sidder her med det nyeste Århus Onsdag, hvori der på side 9 er en
annonce for et telefonselskab.

Jeg tror at de har lavet en fejl. Der står:

Ønsker du SIM lock'en ophævet inden for 6 måneder efter oprettelsen,
medfører dette et gebyr. alle priserne er incl. moms og betinget
oprettelse af <et bestemt> abonnement.

Der står intet i annoncen om at man betinger sig abonnement i 6
måneder, som det jo normalt er. Kan jeg købe telefonen og oprette
abonnement, hvorefter jeg får fjernet SIM-locken og opsiger
abonnementet?

Mvh Trine

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 16:40

> Hej

Hejsa

> Jeg sidder her med det nyeste Århus Onsdag, hvori der på side 9 er en
> annonce for et telefonselskab.

Vi skal have fat i Aftalelovens § 32, stk. 1

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller
anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er
ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er
afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

> Jeg tror at de har lavet en fejl. Der står:

Dvs. at du nok er i ond tro, jf. ovenfor. Og i så fald er annoncen ikke
bindende for afsenderen.

I øvrigt er et sådan annonce ikke et tilbud, som du kan accepterer (i
aftaleretlig forstand, hvorved der stiftes en juridisk bindende aftale).
Annoncen er en opfordring til at gøre tilbud.

> [...]
> måneder, som det jo normalt er. Kan jeg købe telefonen og oprette
> abonnement, hvorefter jeg får fjernet SIM-locken og opsiger

Det kan du næppe kræve. I hvert fald ikke, hvis abonnementsvilkårene er
anerledes end hvad der er oplyst her.

> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Helt enig omend mange tror, at det er.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-04-02 16:45

On Tue, 23 Apr 2002 17:40:06 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det kan du næppe kræve. I hvert fald ikke, hvis abonnementsvilkårene er
>anerledes end hvad der er oplyst her.

Hvis abonnementsvilkårene afviger fra annoncen er jeg enig.

Men der er jo intet krav om at teleselskaber SKAL binde i 6 måneder -
blot har de mulighed for det. Omvendt kan man så undre sig over hvad
SIM-lock'en skal bruges til...

Nogle teleselskaber har faktisk udtalt, at de ville droppe
bindingsperioden - om det er sket eller hvornår ved jeg dog ikke.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Birkelund

Dato : 23-04-02 16:52

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> Nogle teleselskaber har faktisk udtalt, at de ville droppe
> bindingsperioden - om det er sket eller hvornår ved jeg dog ikke.

Telmore lader ikke til at have nogen bindingsperiode.

--
Morten

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 16:58

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> Telmore lader ikke til at have nogen bindingsperiode.

De sælger jo hellere ikke mobier med tilskud..

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 16:57

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

[klip]

> Hvis abonnementsvilkårene afviger fra annoncen er jeg enig.

Men ellers ikke eller hur? Kan Christiansen støtte ret på annoncen?

> Men der er jo intet krav om at teleselskaber SKAL binde i 6 måneder -
> blot har de mulighed for det.

Jeg har svært ved at se det juridiske i det argument. - No offence.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-04-02 17:50

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Men ellers ikke eller hur? Kan Christiansen støtte ret på annoncen?
Næ, men hvorfor skulle man have interesse i det, hvis abonnementsvilkårene
er i overensstemmelse med annoncen?

> Jeg har svært ved at se det juridiske i det argument. - No offence.
Er der behov for et juridisk argument?

Mvh.
Jacob

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-04-02 18:05

On Tue, 23 Apr 2002 18:50:08 +0200, "jacob nielsen"
<jacobnielsen@altavista.com> wrote:

>Er der behov for et juridisk argument?

Ja - i hvert fald hvis diskussionen skal foregå i denne gruppe.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-04-02 18:05

On Tue, 23 Apr 2002 17:57:23 +0200, "Peter G C"

>Men ellers ikke eller hur? Kan Christiansen støtte ret på annoncen?

Ja og nej. Vel ikke på annoncen som sådan - men hvis produktet svarer
til annoncens beskrivelse er der jo ingen konflikt.

>Jeg har svært ved at se det juridiske i det argument. - No offence.

Som jeg forstår dit synspunkt, er køberen i ond tro alene fordi "man
ved", at teleselskaber binder kunderne i 6 måneder.

Jeg påpeger blot, at det ikke (længere) er fast praksis og at en kunde
derfor faktisk godt kan være i god tro om at abonnementet kan opsiges
inden udløbet af 6 måneder-perioden.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 18:35

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

[klpi]

> Ja og nej.

> Vel ikke på annoncen som sådan - men hvis produktet svarer
> til annoncens beskrivelse er der jo ingen konflikt.

Ok. Så er vi vidst enige.

[klip]

> Som jeg forstår dit synspunkt, er køberen i ond tro alene fordi "man
> ved", at teleselskaber binder kunderne i 6 måneder.

Tja... det fremgår vel af spørgerens indlæg.

> Jeg påpeger blot, at det ikke (længere) er fast praksis og at en kunde
> derfor faktisk godt kan være i god tro om at abonnementet kan opsiges
> inden udløbet af 6 måneder-perioden.

Ok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-04-02 21:18

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Ønsker du SIM lock'en ophævet inden for 6 måneder efter oprettelsen,
> medfører dette et gebyr.

D.v.s. hvis du vil bruge telefonen med et andet SIM-kort (= et andet
telefonselskab) skal du betale et gebyr. Du kan lade telefonen ligge i
skuffen i 6 måneder og derefter flytte selskab uden gebyr.
Det kan jo f.eks. være en telefon med taletidskort, hvor der slet ikke
er noget abonnement.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anden

Dato : 23-04-02 21:58

> Ønsker du SIM lock'en ophævet inden for 6 måneder efter oprettelsen,
> medfører dette et gebyr. alle priserne er incl. moms og betinget
> oprettelse af <et bestemt> abonnement.

Hvis du har mulighed for det er det "nemmeste" eller billigeste at købe en
tlf. med en abn.,
som du i forvejen har abn. på (f.eks. sonofon)... og oprette et variant
abon. koster 25,- pr måned..dvs. 150 efter et
halvt år, og du kan stadig bruge telefonen med din gamle chip da det er
samme selskab.
og de 150,- er hurtigt tjent hjem hvis der er en forskel på en tlf med abon.
og en uden på 800 eller ligende, som der
faktisk er.

Kan jo også flashe den på en eller anden måde....men det er vist ikke helt
lovligt ...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-04-02 22:02

Anden wrote:

> [...]
> abon. koster 25,- pr måned..dvs. 150 efter et
> halvt år, og du kan stadig bruge telefonen med din gamle chip da det er

Nogle telefoner kan som du beskriver være låst til et bestemt netværk
(telefonselskab), men andre er låst til ét bestemt SIM-kort - og så virker de
kun med det abonnement, man opretter sammen med telefonen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anden

Dato : 23-04-02 22:40

> [...]
de
> kun med det abonnement, man opretter sammen med telefonen.

jeg havde fat i Sonofon...de sagde der ikke var nogle problemer i den
retning..(men kan jo være jeg ikke
fik fat i en 100% kyndig person)

Ellers bare flash skidtet :)

Fra : Daniel Birch

Dato : 24-04-02 06:00

> Kan jo også flashe den på en eller anden måde....men det er vist ikke helt
> lovligt ...

Har du en paragrafhenvisning?

- Daniel

Fra : Henning

Dato : 24-04-02 06:18

>Kan jo også flashe den på en eller anden måde....men det er vist ikke helt
>lovligt ...

Absolut lovligt!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk