lille gulspurv
Fra : Niels J Larsen

Dato : 23-04-02 14:42

Hej i gruppen,
i søndags luskede jeg rundt oppe ved Gilbjerg Hoved - det blev til
småfugleluskeri, fordi der ikke kom noget træk af større fugle,
tågebankerne kom rullende ind med jævne mellemrum.

På et bestemt tidspunkt kom to fugle flyvende ud af en busk lige foran mig.
Den største var en rødhals, den anden forsvandt ind i den næste busk 4
meter væk. Dvs, jeg mistede ikke helt øjenkontakt med den, og den kom
hurtigt gående ud i bunden. Først tænkte jeg skovsanger, dernæst gulirisk,
men det var faktisk en gulspurv han, klare gule striber i hovedet,
kastanjebrun overgump og hvide halesider. Både da den kom gående ud, og da
den fløj sammen med rødhalsen, virkede den meget lille, mindre end
rødhalsen. De øvrige gulspurv jeg så virkede alle normale i størrelsen.

Mit spørgsmål er derfor: kender andre til størrelsesvariation i gulspurv?
Nogen små racer, evt burfugle?

Andre sjovere obs fra dagen var munk, skovpiber, 2 fiskeørn (indenfor 10
minutter, i den eneste virkelige opklaring).

mvh
Niels Jørgen