Sæler?
Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 23-04-02 14:52

Der bliver nævnt sæler, som skadevoldende vildt?
Der vil jeg nu sætte ? ved, da det er enormt svært at skyde en sæl, og det
skal derfor ikke være alle og enhver der regulerer bestanden, men virkelig
gode riffelskytter, for rammer man ikke rigtig i første skud, dykker sælen,
og hvad så??? Den skal rammes i hovedet så den er død i knaldet! ellers
bliver der problemer! Mener jeg!
Mvh.
Jørgen Folkmann Sommer
PS: Men det er da et spørgsmål der er lige for en god debat! Eller hvad???

Fra : Niels Riis

Dato : 23-04-02 15:41

Jørgen Folkmann Sommer <albego@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2Gdx8.1850$kp3.172929@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Jørgen Folkmann Sommer
> PS: Men det er da et spørgsmål der er lige for en god debat! Eller hvad???

Samme argument har jeg hørt før, vist nok endda fra Danmarks Jægerforbund,
men hvad er det dog for en gang vrøvl ???

Min svoger har fået jagttegn lige før sidste jagtsæson, da han stod med det
i hånden havde han ingen erfaring overhovedet, så ifølge din logik skulle
han jo heller ikke have lov at skyde fasaner, for vi kunne jo ikke vide om
han ramte i første skud........

I går kom jeg hjem fra en jagttur i Norge, hvor jeg blandt andet var sammen
med nogen der skød sæler, og det er rigtigt at hvis de er på vandet skal de
skydes i hovedet, da det er det eneste der stikker op, men rammer du dem i
hovedet, så dør de inden de hører knaldet, og rammer du ikke, ja så tager de
jo heller ikke skade af det.

Skal vi også til at have special uddannet en flok jægere til at skyde
råvildt, eller hvad mener du?

Niels Riis (der syntes sæljagt er spændende.)

Fra : Andy P.

Dato : 23-04-02 19:26

Hej,
Det du siger er, at vi skal have 1 klasses og 2 klasses jægere?
I mine øjne bør jagtloven være lige for alle. Hvis der er nogen der ikke er
gode nok til at skyde sæler, så er de i mine øjne heller ikke gode nok til
at skyde råvildt, eller et hvilket som helst andet stykke vildt for den sags
skyld. Er man én gang clearet til at gå på jagt (bestået jagtprøve) bør det
gælde alt jagtbart vildt, resten må være op til ens egen moral.
Som det er nu har vi nok love og regler i dette i forvejen overformynderiske
land.

"The very atmosphere of firearms anywhere and everywhere restrains evil
interference - they deserve a place of honor with all that's good"
- - George Washington.

Hilsen
Andy.

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 23-04-02 20:31

Der er intet der taler for første og anden klasses jægere, men vi ved alle
at der er fokus på os jægere vdr. anskydninger, så derfor: jeg vil ikke
påtage mig at skyde på noget, uden at jeg er 100 % sikker på at ramme når
det drejer sig om riffelskydning!
Jørgen

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 06:55

Jørgen Folkmann Sommer <albego@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7Eix8.1984$kp3.196066@news010.worldonline.dk...
> [...]
> at der er fokus på os jægere vdr. anskydninger, så derfor: jeg vil ikke
> påtage mig at skyde på noget, uden at jeg er 100 % sikker på at ramme når

Så er der jo heller ikke noget problem med at give dig ret til at skyde sæl,
så hvorfor skulle du ikke have lov ?

Niels Riis

Fra : M Sørensen

Dato : 23-04-02 21:27

Jeg vil ikke bryde mig om at alle og enhver kunne tage ud på feks.
limfjorden for at skyde sæler med risiko for vildfarende kugler (rikochette)
man har jo ikke det mindste kuglefang.
I første omgang vil jeg mene at hvis det er nødvendigt skal man lade
udvalgte personer regulere sælerne og så senere tage stilling til om det er
forsvarligt at indføre jagttid på dem

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 07:02

M Sørensen <ms@reefers.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Msjx8.2570$HZ2.247852@news000.worldonline.dk...
> Jeg vil ikke bryde mig om at alle og enhver kunne tage ud på feks.
> limfjorden for at skyde sæler med risiko for vildfarende kugler
(rikochette)
> man har jo ikke det mindste kuglefang.

Kuglefanget er efter min mening ens for alle på f.eks. Limfjorden, også et
udvalgt korps af elitejægere vil have dette problem.

> I første omgang vil jeg mene at hvis det er nødvendigt skal man lade
> udvalgte personer regulere sælerne og så senere tage stilling til om det
er
> forsvarligt at indføre jagttid på dem

Som du ser, er jeg meget uening i den ide.

Niels Riis

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-04-02 07:27

"M Sørensen" <ms@reefers.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil ikke bryde mig om at alle og enhver kunne tage ud på feks.
> limfjorden for at skyde sæler med risiko for vildfarende kugler
(rikochette)
> man har jo ikke det mindste kuglefang.

Der er IMO ingen steder i de indre danske farvande hvor det er forsvarligt
at skyde sæler med riffel, på grund af faren for rikochering. I vore fjorde
og vige er der sjældent ret lagt til land, så kun på det åbne hav kan man
tale om en vis sikkerhed. Men jeg ville nødigt afgive et skud med min riffel
siddende i en båd på Vesterhavet.

Jeg synes at kunne huske at grønlænderne harpunerede sæler med en flydeblære
påmonteret harpunen, idet sælen ellers ville synke. Kan man ike få et
problem med at nå sælen inden den synker, hvis den nedlægges med en
riffelkugle på 50 meters afstand?

/Alex

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 24-04-02 14:13

> [...]
> påmonteret harpunen, idet sælen ellers ville synke. Kan man ike få et
> problem med at nå sælen inden den synker, hvis den nedlægges med en

Hele debatten er nærmest komisk når man ved hvordan sæljagten i dag udføres
på de Grøndlanske fjorde og vige. Det kan selvfølgelig ikke sammelignes med
DK, da det på Grøndland er et erhverv - men alligevel - fangeren har også
været en "knejt" en gang, der skulle lære at skyde.

Metoden er ganske enkel og kræver en lille (påhængs)motorbåd og et stykke
værktøj uden kikkert (pusse og nussen med våbnene er for vi hobby jægere
. Den ene hånd holdes på gashåndtaget medens den anden holder om riflen
og aftrækkeren. Fangeren lader skudet gå med den ene hånd, for straks efter
at give gas med den anden - for at nå frem til sælen inden den synker.

Jeg kan ikke gøre det!!!! - men dem der siger at det er umuligt at skyde
fra en både har altså ikke ret!

Mvh Steen

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 21:27

Steen Th. Pedersen <steen-p@mail1.stofanet.dk> skrev

> [...]
> DK, da det på Grøndland er et erhverv - men alligevel - fangeren har også
> været en "knejt" en gang, der skulle lære at skyde.

Netop et af mine synspunkter, hvorfor skal der udvælges en lille sluttet
kreds der skal forestå afskydningen, for min skyld kan kravene blot sættes
så høje til skydefærdigheden så alle har mulighed til at deltage i
udvælgelsen eller hvad vi skal kalde det, men stil blot kravet så højt så
kun ganske få består en prøve, så er det kun de bedste der får lov, men alle
har haft buddet.

> [...]
efter
> at give gas med den anden - for at nå frem til sælen inden den synker.

Sådan skydes der afgjort sæl på Grønland, men det er et fåtal, for du rammer
ikke en gang ud af hundrede på den måde, nej når det er et erhverv, så er
der en forskel, men forskellen trækker altså i den anden retning af det du
beskriver, for en fanger har ikke råd til at skyde før chancen er "god nok"
(jeg har boet 3 år på Grønland og havde dokumentet der beviste at jeg var
fisker- og fanger.)

> Jeg kan ikke gøre det!!!! - men dem der siger at det er umuligt at skyde
> fra en både har altså ikke ret!

Vel har de ikke ret, men dem der siger at det er lige så godt som at skyde
fra fastland, har altså heller ikke ret!

Niels Riis

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-04-02 08:26

"Steen Th. Pedersen" <steen-p@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke gøre det!!!! - men dem der siger at det er umuligt at skyde
> fra en både har altså ikke ret!

Selvfølgelig er det muligt at skyde fra både.
Men der er nu stor forskel på at skyde fra en båd i Grønland, hvor der er
efter al sandsynlighed ikke er andre mennesker end en selv inden for en
gigantisk radius, og så skyde fra en båd i en vig i Limfjorden.
Det sidste er absolut ikke sikkert, IMO.

vh
Alex Linaa

Fra : Niels Riis

Dato : 25-04-02 14:14

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com>

> Selvfølgelig er det muligt at skyde fra både.

Ja, vel er det muligt, ingen har vist påstået andet, men diskusionen går
vist også mere på om det er fornuftigt at skyde fra båd, hvis der er
mulighed for at skyde fra land, og hvorfor det ikke skal være lovligt at
skyde fra land.

Niels Riis

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 24-04-02 20:28

On Wed, 24 Apr 2002 08:27:16 +0200, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:

> [...]
>tale om en vis sikkerhed. Men jeg ville nødigt afgive et skud med min riffel

Hvis man velger riktig kule trenger man ikke så mye kulefang. det finnes kuler
som blir pulverisert i det samme de treffer noe.

> [...]
>påmonteret harpunen, idet sælen ellers ville synke. Kan man ike få et
>problem med at nå sælen inden den synker, hvis den nedlægges med en

Noen seler synker i det samme de blir skutt. Min erfaring er at de utgjør ca
10-20 % av det totale antall felte dyr. Dersom man skyter på grundt vann og har
med seg dykker eller en sjøkikkert og harpun lar det seg imidlertid gjøre å
redde disse også. De fleste selene flyter uansett en stund før de synker. Det
kan være alt fra ti sekunder til flere timer. Det gjelder med andre ord å komme
seg ut til dem så fort som mulig.

Brynjar

Fra : EXLEX

Dato : 24-04-02 08:36

> [...]
> I første omgang vil jeg mene at hvis det er nødvendigt skal man lade
> udvalgte personer regulere sælerne og så senere tage stilling til om det

Er de, eller er de ikke til stede i et antal der tåler jagt?

"Regulering".......
Prøv lige og tag jer tiden til at smage lidt på ordet. Det har en voldsom
forkert klang i mine ører. Det lugter i alt for høj grad af idéen om, at der
skal herske et forbud mod jagt på en art, der ellers er til stede i så stort
antal, at det berettiger til at omtale den som skadevoldende. Selvfølgelig
er jeg ikke blind for, at det i enkelte tilfælde KAN være en god idé, og
måske endda den mest rigtige (under visse forhold). Men for at sige det lige
ud, så stinker ordet i alt for høj en grad af jagtforbud. Et jagtforbud som
selv de mest snæversynede jagtmodstandere udemærket ved er en dårlig idé,
men forhaler den fornuftige afgørelse ved at kaste lidt "regulering" for
hundene.

Et stjerneeksempel var da DK´s kære repræsentanter gik med til totalfredning
af spurvefugle overalt. Først bagefter gik det op for de herrer, at
kragefuglene også hørte under denne kategori. Så forsøgte MAN at redde
situationen ved at komme med lidt "regulering"......

Derfor :
"Ud med reguleringerne og ind med nogle fornuftige jagttider i stedet".

Sådan løses problemerne generelt bedst og enklest. Hersker problemet med
overpopulation for en enkelt art kun lokalt, så lad os få lokale jagttider.
Ikke al den der "halve mellemvare", som man absolut ikke skal tro bliver
tilladt, for at vi kan få en god oplevelse eller to, men alt for ofte kun
kommer på bordet når MAN har brug for en flok villige bødler til lidt
bortskydning....

Jeg er ikke bøddel, jeg er jæger. Jeg tager på jagt når jeg har tid og lyst
til gode oplevelser ude i det fri. Jeg stiller naturligvis op for vildtets
skyld den dag det handler om olieindsmurte fugle langs vore kyster. Ligesom
når kammeraten laver en anskydning og har brug for et eftersøgningshold.
Under de forhold stiller jeg op. De tilfælde er vor alles fælles ansvar for
hinanden og for det vildt, som vi ganske vist jager men ikke for at plage.
Men jeg er ikke bøddel......

EXLEX

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 24-04-02 10:28

Meget enig i dine betragtninger om regulering.
Per

Fra : John Reinau

Dato : 24-04-02 11:06

Jammen har der ikke været jagt på sæler i "gamle" dage i danmark??.... hvad
gjore man den gang?? faren for rikochette var vel ikke mindre den gang. For
mig er det som alt jagt... det skal foregå med omtanke og sikkerheden skal
være iorden.. er den det kan jeg ikke se problemet.!

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 21:21

John Reinau <john@danhunters.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc6839b$0$78764$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> mig er det som alt jagt... det skal foregå med omtanke og sikkerheden skal
> være iorden.. er den det kan jeg ikke se problemet.!

I "gamle dage" var det lovligt at skyde sæl med hagl, og på meget tæt hold
er det vel også forsvarligt, selv om jeg tror en riffel med fast grund under
fødderne gør jobbet bedre.

Niels Riis

Fra : John Reinau

Dato : 25-04-02 07:23

Der skal ikke herske tvivl om at riflen gør jobbet bedre... men når man har
kunnet det før kan man vel igen.!...enig??

Fra : Niels Riis

Dato : 25-04-02 14:11

John Reinau <john@danhunters.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc7a0c7$0$78769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der skal ikke herske tvivl om at riflen gør jobbet bedre... men når man
har
> kunnet det før kan man vel igen.!...enig??

enig! - i at man kan gøre det,
men det er ikke det der lægges op til nu, det er riffeljagt fra båd, ikke
med hagl, og med en riffel på land rammer alle bedre end med en riffel fra
en båd, enig??

Niels Riis

Fra : Idar Iversen

Dato : 23-04-02 19:34

"Jørgen Folkmann Sommer" <albego@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Jørgen Folkmann Sommer
> PS: Men det er da et spørgsmål der er lige for en god debat! Eller hvad???

Husk at en Sel nesten alltid blir skutt fra liggende stilling med anlegg.
Antar at det ikke er vankeligere enn å treffe vitalt område på et rådyr på
30 meter stående.

/ii

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 06:59

Idar Iversen <idari.fjernedette@fjerndette.tiscali.no> skrev > >

> [...]
> Antar at det ikke er vankeligere enn å treffe vitalt område på et rådyr på

Sådan er reglen i norge ja, men desværre er Danmarks jægerforbund (så vidt
jeg er orienteret - ret mig hvis fejl) så skal det kun være tilladt at skyde
fra båd i DK ! Vanvittigt, det ved jeg efter at have forsøgt nogle skud fra
båd i vindstille vejr med min riffel.

Niels Riis

Fra : EXLEX

Dato : 24-04-02 08:41

> [...]
skyde
> fra båd i DK ! Vanvittigt, det ved jeg efter at have forsøgt nogle skud

Hvis ikke du mener at kunne gøre det forsvarligt og sikkert skal du
naturligvis heller ikke. Det er det samme valg du træffer hver gang du
slipper en kugle løs... Jeg kender også mine begrænsninger med et haglgevær.
Men derfor forbyder jeg da ikke sidemanden at overgå mine grænser.....

EXLEX

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 10:04

EXLEX <exlex@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc660fd$0$78774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
haglgevær.
> Men derfor forbyder jeg da ikke sidemanden at overgå mine grænser.....

Det kan du have ret i, men men men, under alle andre former for riffeljagt
er det dog tilladt at at søge bedst mulig skydestilling, og den bedste
skydestilling med riffel vil aldrig være i en båd, hvis der på pågældende
sted er mulighed for at skyde fra land, så hvorfor denne tåbelige regel ??

Niels Riis

Fra : Idar Iversen

Dato : 24-04-02 14:26

"Niels Riis" <niels.riis@teliamail.dk> wrote in message

> [...]

skyde
> fra båd i DK ! Vanvittigt, det ved jeg efter at have forsøgt nogle skud

Seriøst? Må skyte fra båt? Har aldri skutt med rifle fra båt, men en god del
fugl med hagle da jeg jobbet på et oppdrettsanlegg. Å med hagle er vanskelig
nok i høy sjø. På oppdrettsanlegg så skytes sel med rifle fra kort hold fra
båt, men bare når det er bra vær.

/ii

Fra : Niels Riis

Dato : 24-04-02 21:44

> "Niels Riis" <niels.riis@teliamail.dk> wrote in message

> skyde
> fra

> Seriøst?

Nej, men det er det forslag der er lagt frem., men seriøst, det syntes jeg
ikke.(desværre har jeg ikke lige en adr. på forslaget, men vender tilbage
når jeg finder det igen)

> Må skyte fra båt? Har aldri skutt med rifle fra båt,

Rent faktisk prøvede jeg det i torsdags, og rent faktisk var det efter sæl,
den var anskudt hvilket efter mine få erfaringer faktisk er meget sjældent,
men vi skød 12 skud fra båden, alle skud i meget fint vejr og på under 50
meters afstand, 3 af skuddene på under 20 meter, ingen af skuddene ramte.
Den ene af skytterne er 2 eller 3 gange tidligere Norsk mester på
elgskydning så forbiskuddene skyldtes ikke kun manglende skydefærdigheder.

>men en god del fugl med hagle da jeg jobbet på et oppdrettsanlegg. Å med
hagle er vanskelig
> nok i høy sjø.

Kender det fra fuglejagten fra motorbåd i Danmark, men det er så til gengæld
ikke lovligt i Norge.

Niels Riis

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 24-04-02 20:28

On Wed, 24 Apr 2002 07:59:29 +0200, "Niels Riis" <niels.riis@teliamail.dk>
wrote:

> [...]
>fra båd i DK ! Vanvittigt, det ved jeg efter at have forsøgt nogle skud fra

Det er tillatt å skyte sel fra båt i Norge også, og jeg ser ingen problemer med
det. Jeg har selv skutt et tosifret antall på den måten. Clouet er at når du
skyter en sel som ligger i vannet med en hurtigekspanderende kule opplever du
svært sjelden skadeskyting.

Rikosjetter trenger heller ikke å være noe reelt problem. Det gjelder bare å
bruke lette varmintkuler som pulveriseres ved anslag. Hornady V-Max er et godt
eksempel på ei brukbar selkule.

Selvfølgelig må skytteren være noe over middels for å mestre skudd fra båt, men
med helt vindstille og blikkstille sjø er det ikke så vanvittig vanskelig.
Dessuten: Enten treffer du, og kobben dør, eller den stikker av uskadet.

Brynjar