Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polarision filter
Fra : PRESTIJ

Dato : 23-04-02 14:23

Aner ikke om jeg har stavet det korrekt.....men sikkert ikke.

Hvad hjælper ovennævnte filter??
Hvilken effekt har det på billederne??
Kan man bruge det til almen fotografering??

Tak

Fra : Bent Pedersen

Dato : 23-04-02 17:08

PRESTIJ wrote:

> Aner ikke om jeg har stavet det korrekt.....men sikkert ikke.
>
> Hvad hjælper ovennævnte filter??
> Hvilken effekt har det på billederne??
> Kan man bruge det til almen fotografering??
>

> Tak

Nej: Polarisationsfilter. Forestil dig at du står med en lygte i hånden og
lyser ud i mørket. Lysbølger (lyskeglen) udbreder sig lodret,vandret og på
skrå- altså i alle vinkler. Et POL-(arisations)filter tillader kun bølgerne
en retning at passere, f. eks. de lodrette.
En vandret flade -f. eks en sø, vil kun reflektere de vandrette stråler.
Kig
gennem et "lodret stillet" Pol-filter eller Polaroid-solbriller. Så dæmpes
reflekserne fra vandet.
Bent

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-04-02 20:29

Det polarisere lyset altså ensretter lyset og fjerner lys stråler der kommer
fra en anden retning.

Det kan fx bruges til at fjerne/dæmpe reflekser. Hvis solen fx skinner ned i
en kølerhjelm på en bil, kan reflekserne gøre at hjemlen får en anden farve
(fx en lys plet). Pol filtret kan fjerne det.

Det har en tendens til at forøge kontrasten og mætte farverne lidt mere.

Normalt skal man dreje på filtret til billedet bliver bedst.

Jeg har tit tænkt på om det kan bruges med digital kameraer, i såfald,
hvordan ser man effekten?, er displayet ikke for lille til det? Anybody!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Kristian Amby

Dato : 23-04-02 21:20

Hvorfor skulle man ikke kunne bruge et pol- filger til digitalt foto?
Man kan da bruge det uden kameraer overhovedet, i solbriller f.eks.

Jeg har en lille epistel om pol-filtre på min hjemmeside:

www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og
farve

www.pbase.com/amby
Galleri

Mvh
Kristian Amby

Fra : Bent Pedersen

Dato : 23-04-02 22:23

Michael Lund Sørensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har tit tænkt på om det kan bruges med digital kameraer, i såfald,
> hvordan ser man effekten?, er displayet ikke for lille til det? Anybody!

Det fjerner nu kun lysstråler der er polariseret i forvejen, fra en
reflekterende, ikke metallisk overflade. Himlens lys er også polariseret,
mest det bælte der er vinkelret på solen.
Det kan godt bruges med digitalkameraer, men spejlreflekssøger er nok bedst.
Ellers kan man jo se virkningen direkte gennem filteret og sætte det foran
objektivet i samme position. Der er en markering af polarisationsretningen
på filterfatningen.
Bent
ebbp(snabel a )mail1.stofanet.dk