SU til vidregående uddannelse.....
Fra : Milea

Dato : 23-04-02 12:24

Hej!

Måske nogen kan hjælpe med at 'løse' dette!!

Jeg er 30 år, gift og har 3 børn. PT er jeg ved at tage den 2årige HF på
udd.godtgørelse, via handlingsplan, med henblik på, at starte på pædagog
seminariet i efteråret 2003.

Når jeg starter på pæd.udd. skal jeg overgå til SU, da min udd.godtgørelse
ophører i efteråret 2003.

Jeg har talt med en studievejleder det pågældende udd.sted, og hun kunne
meddele, at den md.sats for udeboende med eller uden børn er 4231 kr brutto
pr. md. Udover kan man søge om lån, hvor max er 2165 kr pr. md.

Da jeg kun kan 'financere' min vidre udd. ved at tage SU, ville det være
rart at vide det konkrete udbetalte beløb pr.md.

Her spiller fradrag jo ind, men hvordan er det så lige, at det hele vil
blive beregnet?

Eksempel:
SU 4231kr før skat pr.md, lån 2165 pr.md ( dette trækkes der ikke skat af ),
fradrag ex. 5000 pr. md, og trækprocent på ex.41 % pr. md.

Jeg har selv prøvet at udregne, og er kommet frem til dette: udbetalt pr. md
= ca. 9600 kr, hvilket jeg synes lyder lidt for højt, ikke at det ville være
dejligt med sådan en 'løn', da der jo er faste regninger og børn som skal
mættes hver dag/md.

For at få mit budget til at hænge sammen, skal jeg pt. have en indkomst på
ca 7500 pr md.

Eftersom at jeg har børn, må jeg udover SU, tjene 20.000 kr mere om året pr.
barn..dvs. 60.000 + det almindelige fribeløbssats, men det ville jo være
bedst, hvis jeg ikke skulle arbejde ved siden af studierne *S*

Nogen 'matmatikere' hér, som kan hjælp med mit 'problem'? *S*

BTW>hvis jeg ikke kan få udbetalt min. 7500 pr md. på SU, er jeg nødsaget
til at afbryde min udd. og finde et job

På forhånd tak
Mvh. Milea

Fra : Engel

Dato : 23-04-02 13:05

"Milea" <MileaMillz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Måske nogen kan hjælpe med at 'løse' dette!!

Jeg skal prøve at komme med et kvalificeret svar

> Eksempel:
> SU 4231kr før skat pr.md, lån 2165 pr.md ( dette trækkes der ikke skat
af ),
> fradrag ex. 5000 pr. md, og trækprocent på ex.41 % pr. md.

Fradrag er det beløb du må tjene inden du skal betale skat. eks. har du en
indtægt på 10.000 kr om mdr. og et fradrag på 5.000 skal du altså kun betale
skat af de sidste 5.000.
Ved ovennævnte eks kan du altså max få udbetalt 4231 + 2165 = 6396 kr.

> For at få mit budget til at hænge sammen, skal jeg pt. have en indkomst på
> ca 7500 pr md.

Sådan som jeg ser det bliver du nok nødt til at finde et fritidsjob, for at
kunne få økonomien til at hænge sammen...

Håber mit svar bringer dig nærmere en afgørelse om dit videre studieliv.

Hilsen Diana Kristensen

Fra : Milea

Dato : 23-04-02 13:22

"Engel" <kristensen@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kunne få økonomien til at hænge sammen...
>
> Håber mit svar bringer dig nærmere en afgørelse om dit videre studieliv.

Hej Diana!

Jeg har lige talt med en ven om dette, og han mener også, at jeg 'kun' vil
få SU + Lån, og at det resterende fradrag op til de 5000 kr, dvs. ca. 800 kr
pr md, vil blive overført til min mand, da jeg ikke udnytter det.

For at få endelig klarhed, vil jeg dog kontakte skattekontoret, og få en
udskrift på månedlig udbetaling, samt få udregnet hvad jeg må tjene pr.md,
udover SU.

Da min årsindtægt jo går ned, burde jeg kunne få nedsat børnenes
institutionspladser med noget, men dette er selvfølgelig også afhængig af
hele husstandens samlede indtægt. *S*
(Boligydelse er ikke aktuel, da vi begge stortset skal være arbs.løse, for
at få dette)

Måske det ikke ser så 'sort' ud, som forventet

Mvh. Milea

Fra : Julie Skovgaard

Dato : 09-05-02 17:08

Hej milea

jeg er selv studerende på SU... jeg kan ikke hjælpe dig i den konkrete
situation.... meeeen på www.su.dk er der altså rimelig meget hjælp at hente
med henblik på satser for hvad du kan få og hvad du må tjene ved siden af...
der er også numre til personer der sidder i SU styrelsen... de er normalt
ret flinke til at hjæpe i specielle situationer

Held og lykke med studiet!

Julie