Restgæld i biler
Fra : Martin Frederiksen

Dato : 23-04-02 09:57

Så vidt jeg har forstået den nye købelov, kan en bil"ejer" stille bilen
tilbage til den forhandler som har solgt ham bilen, hvis bilens restgæld
overstiger hvad forhandleren vil købe bilen for, og hvis bilen er solgt med
ejendoms-forbehold.

spørgsmål: Hvilke konsekvenser vil dette have for bil-ejeren? Vil han blive
registreret som dårlig betaler? Eller vil finansieringsselskabet notere
denne kunde i et register der gør at han ikke vil kunne tage nyt lån hos
dem/andre?
Andre konsekvenser jeg ikke har tænkt over??

Håber et svar snarest, da jeg føler mig meget snyt af min forhandler, mht
til prisen på en bil han har solgt mig.

Mvh Martin Frederiksen

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 23-04-02 10:32

"Martin Frederiksen" <martin@datamek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage til den forhandler som har solgt ham bilen, hvis bilens restgæld
> overstiger hvad forhandleren vil købe bilen for, og hvis bilen er solgt

Ja. Hvis købet opfylder Kal´s betingelser for et gyldigt ejendomforbehold.

> spørgsmål: Hvilke konsekvenser vil dette have for bil-ejeren? Vil han
blive
> registreret som dårlig betaler?
Ved tilbagetagelsen jf. ovenfor er kreditor fyldestgjort. D.v.s du har med
tilbagetagelsen "betalt".
Du er derfor ikke en dårlig betaler, da du jo har betalt.

Eller vil finansieringsselskabet notere
> denne kunde i et register der gør at han ikke vil kunne tage nyt lån hos
> dem/andre?
Tja: Det kunne de vel godt finde på. De kan ikke videregive sådanne
oplysninger til andre medmindre de opfylder nogle betingelser i
persondataloven.

Der er dog nogle regler om misligholdelse af bilen m.v. der kan gøre at du
kan risikere at komme til at skylde noget. Har du behandlet bilen "normalt"
vil det næppe komme på tale.

PH

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 23-04-02 11:04

<snip>

> Der er dog nogle regler om misligholdelse af bilen m.v. der kan gøre at du
> kan risikere at komme til at skylde noget. Har du behandlet bilen
> [...]
Faktisk er det bandt andet fordi jeg har haft store udgifter på at udbedre
fejl, som allerede har eksisteret på købstidspunktet, at jeg føler mig
uretfærdigt behandlet (dårlige bremser/svingarme/ -udstødning kan jeg så
acceptere) Sælger ville kun give 20% på reperation af disse - dog kun på
arbejdslønnen, ikke stumperne, på hans eget værksted, som tog en timeløn på
500 + moms.
Samtidigt har han givet mig urigtige priser på stumper fra
hans værksted, så jeg stoler på ingen måde på den mand.
eksempel: (svingarm - den koster 2250 + montering) - Dette er et
fiat-værksted, og bilen er en fiat-punto. Min egen mekaniker jeg har kendt i
mange år hentede den originale reservedel hos fiat, og gav 800.- pls moms!!
Dette i sig selv, finder jeg dybt forkasteligt, men orker ikke noget med en
retssag. Nu har jeg bare fået nok, og vil gerne stille bilen tilbage.
(restgæld = 48.000) og de vil på trods af mine reperationsdgifter ikke give
mere end max 24.000 for bilen - hvis jeg tager en anden bil i bytte fra dem,
vil de måske give 30.000 (og jeg tør ikke tage en anden bil fra den
forhandler - har senere hørt lignende historier fra andre i min
omgangskreds!!)

Tak for hjælpen

/Martin

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 23-04-02 13:40

Er der eventuelt nogen der har prøvet dette i praksis, som kan fortælle om
de har oplevet andre ubehageligheder i den forbindelse??

Mvh Martin

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 14:01

> [...]

> tilbage til den forhandler som har solgt ham bilen, hvis bilens restgæld
> overstiger hvad forhandleren vil købe bilen for, og hvis bilen er solgt

Reglerne findes i Kreditaftaleloven og altså ikke i Købeloven, og har heller
ikke noget med lovændringe af købeloven at gøre.

Der skal være taget et ejendomsforbehold og du skal have erlagt en
udbetaling på 20 procent af købesummen.

> spørgsmål: Hvilke konsekvenser vil dette have for bil-ejeren? Vil han
> blive registreret som dårlig betaler?

Nej.

> Eller vil finansieringsselskabet
> notere denne kunde i et register der gør at han ikke vil kunne tage nyt
> lån hos dem/andre?

Det kunne man godt forestille sig.

> Andre konsekvenser jeg ikke har tænkt over??
>
> Håber et svar snarest, da jeg føler mig meget snyt af min forhandler, mht
> til prisen på en bil han har solgt mig.

Så må vi hellere få den historie i stedet for. Det kan være, at der
køberetligt kan gøres noget. F.eks. et afslag i prisen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 17:02

> [...]
> tilbage til den forhandler som har solgt ham bilen, hvis bilens restgæld
> overstiger hvad forhandleren vil købe bilen for, og hvis bilen er solgt

Nu kommer jeg måske lige ud på et sidespor, men jeg mener det er relevant:

Hvis du køber en dyt via et finansieringsselskab, kan du ALTID lev. bilen
tilbage og have betalt lånet, også selvom at bilen er mindre værd end den
pålydende gæld, dette er ikke noget nyt men bare noget glemt.

<KLIP>

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-04-02 17:54

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Hvis du køber en dyt via et finansieringsselskab, kan du ALTID lev. bilen
> tilbage og have betalt lånet, også selvom at bilen er mindre værd end den
> pålydende gæld, dette er ikke noget nyt men bare noget glemt.

Det kommer da så sandelig an på, hvad der er aftalt.

Mvh.
Jacob

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 18:10

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> skrev i en meddelelse
> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

bilen

> Det kommer da så sandelig an på, hvad der er aftalt.

Ikke af hvad jeg har læst på dk.fritid.bil

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 18:33

TGD <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

[klip]

> Ikke af hvad jeg har læst på dk.fritid.bil

De er heller ikke altid lige kloge derovre

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-04-02 19:28

> Ikke af hvad jeg har læst på dk.fritid.bil

Sålænge du ikke har læst det i jura-gruppen. Det ville jeg finde bekymrende

Mvh.
Jacob

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-04-02 18:22

TGD wrote:

> Hvis du køber en dyt via et finansieringsselskab, kan du ALTID lev. bilen
> tilbage og have betalt lånet, også selvom at bilen er mindre værd end den
> pålydende gæld, dette er ikke noget nyt men bare noget glemt.

Vær blot opmærksom på, at hvis ellers betingelserne er opfyldt, er
det til finansieringsselskabet, bilen skal overgives, og det
behøver ikke at være forhandleren.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 24-04-02 06:16

> Vær blot opmærksom på, at hvis ellers betingelserne er opfyldt, er
> det til finansieringsselskabet, bilen skal overgives, og det
> behøver ikke at være forhandleren.
Hvordan gør man så bedst dette i praksis?

Kører man bare hen og giver dem nøgler/papirer, siger værsågod? Eller er der
noget papir-arbejde der skal udfyldes i samme forbindelse? Jeg mener... jeg
vil jo gerne kunne dokumentere at jeg har afhændet bilen igen!

/Martin - som takker for de mange svar

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-02 13:35

Martin Frederiksen wrote:

> [...]
> noget papir-arbejde der skal udfyldes i samme forbindelse? Jeg mener... jeg
> vil jo gerne kunne dokumentere at jeg har afhændet bilen igen!

Mit forslag, som kan suppleres, er følgende :

Skriv et anbefalet brev til finansieringsselskabet, hvor du
meddeler dem, at du gerne vil overdrage dem bilen til endelig
indfrielse af restgælden, og beder dem om inden 14 dage at
oplyse, hvor og hvordan.
Og at hvis du ikke har modtaget besked før den dato, henstilles
bilen ved forhandler, nøgler afleveres her, og bilen afmeldes
fra registrering.

Men gør det før, du har forfaldne ydelser på lånet.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 23-04-02 18:09

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage og have betalt lånet, også selvom at bilen er mindre værd end den
> pålydende gæld, dette er ikke noget nyt men bare noget glemt.

Et sidespor?? Nok nærmere en afsporing!!

PH

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 18:56

"Peter Hansson [8520]" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse