Vold
Fra : kenan ceylan

Dato : 22-04-02 23:43

Anmeldelse af vold
Hvordan, er lovgivningen inden for dette område, med hensyn til staframme
m.m.
Og hvad kan være til hindring for at voldsmanden kan gå fri..

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-04-02 11:52

"kenan ceylan" <ceylan@mail.tele.dk> wrote in message
> Og hvad kan være til hindring for at voldsmanden kan gå fri..

At han bliver dømt for eksempel.

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-02 16:48

Scripsit "kenan ceylan" <ceylan@mail.tele.dk>

> Anmeldelse af vold
> Hvordan, er lovgivningen inden for dette område, med hensyn til staframme
> m.m.

§165. Den, der til offentlig myndighed anmelder en strafbar handling, der
ikke er begået, såvel som den, der til sådan myndighed indgiver falske
klagemål, straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år.

Det er vist den eneste måde man kan straffes for at anmelde vold.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-04-02 22:04

On 23.04.2002 0:43, in article
3cc491e0$0$97275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "kenan ceylan"
<ceylan@mail.tele.dk> wrote:

> Anmeldelse af vold
> Hvordan, er lovgivningen inden for dette område, med hensyn til staframme
> m.m.

Nedenstående er uddrag af straffeloven. Der er lidt om vold og noget af det
taler for sig selv. Hvis du vil vide mere, skal du nok være mere specifik.
Almindelig vold straffes efter §244. §245 anvendes hvis der fx angribes med
farlige genstande.

§ 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

§ 245. Den, som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig
karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 4
år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred
til følge, skal dette betragtes som en særlig skærpende omstændighed.
    Stk. 2. Den, som uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden
person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil 4 år.

§ 246. Har et legemsangreb, der er omfattet af § 245, været af en så grov
beskaffenhed eller haft så alvorlige skader eller døden til følge, at der
foreligger særdeles skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel
i 8 år.

§ 247. Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en
person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en
forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen
forhøjes med indtil det halve.
    Stk. 2. Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246
begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig
udsat for vold.

§ 248. For legemsangreb under slagsmål, eller når den angrebne har øvet
gengæld mod angriberen, kan straffen under særlig formildende omstændigheder
bortfalde.

> Og hvad kan være til hindring for at voldsmanden kan gå fri..

Som tidligere skrevet går han forhåbentlig ikke fri, hvis han dømmes...

Fra : Neuman

Dato : 24-04-02 13:37

En voldsmand kan ifølge Statsadvokaten ikke blive dømt hvis den overfaldne
person ikke har set det, f.eks. stået med ryggen til. Det har jeg stående i
et brev efter en klage over at politiet ikke ville sigte voldsmanden efter
min kærste blev slået bagfra på en parkeringsplads. At jeg var vidne til det
skete rykkede endda ikke ved udfaldet. - Ja sjovt land vi befinder os i.
Derfor kan jeg kun opfordre folk til at slå på andre hvis ofret ikke ser
det. Ja jeg overvejer stadig at opsøge manden og give ham en sort sæk over
hovedet inden jeg tæver ham.

mvh

kenan ceylan <ceylan@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc491e0$0$97275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...