Hjælp til strategispil
Fra : Duggi

Dato : 22-04-02 21:43

Jeg kunne godt tænke mig, at give mig i kast med nogle strategispil, men ved
ikke helt hvor jeg skal starte.

Det nærmeste jeg er kommet på strategispil er nok Civ I, II, III; Axis &
Allies, Ages of empires o.lig. Civ har været meget sjovt, men der er imho
for meget simcity over det i forhold til den militærer strategi og enhederne
er for simple. A&A er en kopi af et simpelt brætspil, og derfor ikke særligt
avanceret. Ages of empires, C&C etc. drejer sig imho mere om hastighed end
strategi.

Det kunne være fedt hvis nogle af jer vil give et bud på en alletiders "top
5 strategispil" med evt. begrundelse.

mvh. Klaus

Fra : Pemberton

Dato : 22-04-02 22:09

Tjaa hvis du vil ha lidt udfordring i at styre hære lidt mere aktivt skulle
du prøve kaste dig over Shogun Total War / Warlord Edition
Det er i hvert fald flot lavet når man styrer sine horder af samuraier i
døden

Selve gameplayet kan måske godt virke lidt trægt i det mange kampe skal
udkæmpes før du har vundet.
Men flot er det

Pemberton

Fra : Duggi

Dato : 23-04-02 10:35

"Pemberton" skrev
> [...]
> døden
>
> Selve gameplayet kan måske godt virke lidt trægt i det mange kampe skal

Lyder som et godt bud på et "rigtigt" strategispil.

/Klaus

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 22-04-02 22:11

Duggi skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig, at give mig i kast med nogle strategispil, men ved
> ikke helt hvor jeg skal starte.

En mulighed er Homeworld - og nyere Homeworld Cataclysm, her styre du en
rumflåde i realtime i fuld 3D, et af mine absolutte farvorit spil.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Duggi

Dato : 23-04-02 10:33

"Kenneth Olsen" skrev:

> En mulighed er Homeworld - og nyere Homeworld Cataclysm, her styre du en
> rumflåde i realtime i fuld 3D, et af mine absolutte farvorit spil.

Når du nævner realtime kommer jeg straks til at tænke på en desperat klikken
som i Ages of empires og C&C. Disse typer spil minder mig lidt om det gamle
80'er bip-spil greenhouse, hvor det handler om at holde tingene i "den
oprindelige orden". Men jeg kan jo tage fejl med din meget korte beskrivelse
af Cataclysm.

Mvh. Klaus

Fra : Jesper Hylling

Dato : 23-04-02 16:08

"Duggi" <NoM@il.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 80'er bip-spil greenhouse, hvor det handler om at holde tingene i "den
> oprindelige orden". Men jeg kan jo tage fejl med din meget korte

Du har ret! Selvom Homeworld er genialt og nyskabende inden for RTS genren,
kan man ikke komme ud over at det er et RTS. Selvom det godt nok er flot og
har en enormt spændende historie bag.

Jeg kan anbefale Warhammer: Dark Omen, som er bygget over Warhammer Fantasy
Battles (et figurkrigsspil fra Games Workshop). Her skal du styre en hær af
lejesoldater i en fantasy setting.

Fra : Martin M.

Dato : 23-04-02 09:36

Duggi wrote:

> Det kunne være fedt hvis nogle af jer vil give et bud på en alletiders
"top
> 5 strategispil" med evt. begrundelse.

Sid Meier´s Alpha Centuari.

Det er efter min mening bedre end Civilization-spillene og især Civilization
3.

I bund og grund er det samme princip, der gælder, som i Civ, men de 7
factions du kan vælge er meget afbalanceret i forhold til hinanden, hvilket
gør, at hvert spil ikke bliver det samme.
Selve spillet indeholder utrolig mange muligheder, når først man har sat sig
ind i det. Du kan planlægge din strategi på mange måder, om du vil vælge det
"almindelige" militære overherredømme eller om du vil prøve kræfter med mere
udfordrende mål: Diplomatisk, økonomisk eller teknologisk herredømme.

Spillet koster højst 99 kr, og er efter min mening godt givet ud.

Mvh Martin

Fra : Duggi

Dato : 23-04-02 10:24

"Martin M." skrev

> [...]
mere
> udfordrende mål: Diplomatisk, økonomisk eller teknologisk herredømme.

Nu ledte jeg efter et mere hardcore strategispil. Som du selv nævner er
Alpha Centauri også et byplanlægningspil ala Simcity. Imho er Alpha ikke så
meget anderledes end Civ'ene. Jeg søger spil som neddråsler udvikling og
byer, men prioriterer detaljerne i de militærer kampagner.

Endgang var jeg med til at opstille brætspillet World in Flames, hvilket
tager en hel dag. Selvom jeg aldrig kom til at spille det virkede det stort
og grandiøst. Det er et sådanne type spil jeg søger til computeren.

Mvh. Klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-02 21:03

On Tue, 23 Apr 2002 11:24:14 +0200,
Duggi <NoM@il.com> wrote:
> [...]
> meget anderledes end Civ'ene. Jeg søger spil som neddråsler udvikling og
> byer, men prioriterer detaljerne i de militærer kampagner.

Så er det måske ovre i "Myth, The Fallen Lords" og Myth II + III
du skal. Til hver bane, eller i multiplayer hver kamp kan du handle
dine enheder til andre inden i starter. Myth II er stadig den mest
populære af dem.

Så styrer du dine enheder i real time. Der er fuld terræn effekt,
både med hastighed man flytter sig, samt projektilvåben. Og storyline
er helt i top. Det er dog et realtime spil.

Et andet spil er Kohan. Når dine hære er indenfor supply området
omkring en by, så resuppleres også styrkerne. Der er langt mindre
resourceplanlægning end i Warcraft 1 til 100 (inkl. de warcraft
varianter der hedder Age of Empires, Red Alert etc).

> Endgang var jeg med til at opstille brætspillet World in Flames, hvilket
> tager en hel dag. Selvom jeg aldrig kom til at spille det virkede det stort
> og grandiøst. Det er et sådanne type spil jeg søger til computeren.

http://www.wargamer.com har nogle reviews. Men jeg tror du skal over i
kategorien som Europa Universalis 1+2.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-04-02 10:56

Duggi wrote:
> [...]
> strategi.
>
> Det kunne være fedt hvis nogle af jer vil give et bud på en alletiders

Battle Realms!!
Eftersom man ikke har ubegrænset adgang til soldater kræver det at man er
god til at optimere sin hær. jeg tror man har maximum omkring 30 mand og så
kan de også tweakes i alle mulige retningner

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my hardrive?

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-04-02 11:05

> [...]
> strategi.
>
> Det kunne være fedt hvis nogle af jer vil give et bud på en alletiders

Hejsa

Close Combat serien er et godt bud. Realistisk enheder, både hvad angår
opførsel og
udstyr.

Og som nævnt ovenover er Homeworld et helt suværent spil.

Hilsen
Peter

Fra : HPR

Dato : 23-04-02 17:28

hvad med Sudden Strike

der har man kun begrænsede antal enheder og skal benytte dem bedst muligt.

det er svært

mvh

Hans Peter

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-04-02 21:36

"HPR" <hpr@post9.tele.dk> wrote in message
> hvad med Sudden Strike
>
> der har man kun begrænsede antal enheder og skal benytte dem bedst muligt.

> [...]

Hejsa

Har kun prøvet Demoen, men jeg syntes det var meget svært at holde styr på
enhederne.

Det fede ved Close combat serien er at det både er taktisk og strategisk.

Hilsen

Peter

Fra : Jacob Melchiorsen

Dato : 23-04-02 19:25

Ellers skulle du måske kaste dig over klassikere som Panzer General serien.
Denne kan også fås med et fantasy islæt med drager osv : Fantasy General.
Desuden har Games Workshop været med i en version, hvor det er
fremtidstropper, der kæmper.

Der er jo også kommet Empire Earth, hvilket minder meget om Age of Empires,
men her er man ikke begrænset til at skulle starte i stenalderen og slutte i
riddertiden.
Her kan man også starte helt tilbage fra stenalderen, men man har muligheden
for at gå helt frem til en nano-
age, hvor man kan bygge store Mechs med masser af våben og diverse specielle
udstyr. Nogle af dem kan gå under vandet mens andre kan flyve, andre igen er
bare omvandrende våbenarsenaler.
Kapagnerne i spillet er også dejlig spredt, fra det gamle grækenland over
1700-tallets Frankrig til en post-koldkrigs kampagne i Rusland.
Helt sikkert et spil, der er værd at spille.

mvh
Jacob

Fra : Jacob

Dato : 24-04-02 13:12

"Jacob Melchiorsen" <jacob@flopsy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Denne kan også fås med et fantasy islæt med drager osv : Fantasy General.
> Desuden har Games Workshop været med i en version, hvor det er

Jeg kan varmt anbefale Panzer General 2. Har brugt rigtig mange timer på
spillet og synes stadig det er er et godt spil. Spillet er et turbaseret
strategi spil, som forgår på et kort med en masse seks-kantede felter, hvor
du for eksempel får til opgave at erobre en by i 12 runder. Når du angriber
en by er det vigtigt at du først bruger dit artilleri og derefter bruger
dine fodfolk til at besejre de resterende styrker. Hvis du går ind med
"panzer" så er du sikker på at få tæsk af det stærke forsvar der vil være.

På de åbne landskaber er tanks dog det bedste våben og de har yderme den
fordel at de kan bevæge sig hurtigt fremad. Men men pas på med ikke at rykke
dem for hurtigt frem for så vil de ikke være beskyttet af artilleri ild...

Der er også mulighed for at få enheder med helt specielle egenskaber, hvis
de har opsamlet erfaring ude i felten. Fx kan du få en spejder panzer der
kan se fjendens stillinger 8 felter fremad eller infanteri med særdeles
stærk forsvar.

Spillet har en stor fanskare der deler kort, nye enheder og scenarios så der
er masser af gameplay i spillet. Selv har jeg kun prøvet de originale
scenarios, så jeg har stadig masser til gode.

Læs fx http://www.strategyplanet.com/panzergeneral/ men der er mange sider
om spillet fx har http://pub88.ezboard.com/bjpspanzers et rigtigt godt forum
til spillet

--
en anden Jacob

Fra : Duggi

Dato : 02-05-02 22:32

<snip>
> Det kunne være fedt hvis nogle af jer vil give et bud på en alletiders
"top
> 5 strategispil" med evt. begrundelse.

Tusind tak til jer allesammen, for de bud I er kommet med. Jeg kunne godt
tænke mig, at give mig i kast med flere af spillene; men jeg vil prøve
Shogun Total War og Panzer General først, da det lyder mest, som det jeg
søgte.

Mvh. Klaus