Til Henrik B-P ( og andre der vil tabe sig~
Fra : Marie

Dato : 22-04-02 21:49

Hej Henrik

Held og lykke med din slankekur - jeg er selv i gang og har tabt mig 10 kg.
på 8 uger, så det går jo godt.

Jeg vil foreslå dig enten at tilmelde dig www.vaegtkonsulenterne.dk, eller
du kan også skrive til mig og få lidt tips.

De første kommer her:

1. Spis 600 g. grøntsager om dagen - 300 til frokost og 300 til aften
2. Spis max. 60 g. brød om dagen
3. Undgå: Kartofler, mel ( brød og kager ), ris, pasta.
4. Spis 4 stykker frugt om dagen
5. Steg aldrig i fedt - spis derimod 30 g. minarine el. let-mayo.

Men du får meget mere at vide ved møderne

VH Marie

Fra : Camilla Larsen

Dato : 23-04-02 07:04

Men der findes også alternativet at vælge VægtVogterne (Weight
Watchers).

Her lære du selv at sammensætte din kost hver dag samtidig med at du
holder dig inden for det antal points som du skal spise med din
nuværende vægt. Efterhånden som man taber sig skruer man også ned for
antallet af points.

Så læren er spis rigtig og spis i de mængder de krop har brug for.

Linket til VægtVogterne er : www.weightwatchers.com vælg danmark og du
kommer ind på hjemmesiden.

Mvh
Camilla

--
Camilla

Fra : Karen

Dato : 23-04-02 14:18

On Tue, 23 Apr 2002 08:03:51 +0200, Camilla Larsen
<pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrote:

> [...]
>antallet af points.
>
>Så læren er spis rigtig og spis i de mængder de krop har brug for.

Hej
Jeg kender ikke til vægtvogternes program, er selv på
vægtkonsulenterne, men pyt nu med det. Mit spørgsmål er om man så ikke
kan komme til at bruge sin point på fx lidt vin og sovs og en lille
chokobar og på denne måde risikere at blive sulten? Altså er man HELT
sikker på at man får dækket sit behov både mht næringsstoffer og
sultbehov? Det har undret mig :)

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Puk

Dato : 23-04-02 15:52

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Karen

> Jeg kender ikke til vægtvogternes program, er selv på
> vægtkonsulenterne, men pyt nu med det.

Ja pyt med det. Jeg har aldrig benyttet hverken vægtvogtere
eller vægtkonsulenter, og det går fint med at tabe nogle kilo
*S*.

> Mit spørgsmål er om man så ikke
> kan komme til at bruge sin point på fx lidt vin og sovs og en
lille
> chokobar og på denne måde risikere at blive sulten?

Jo det kan man da helt sikkert. Vægtvogterne er jo som jeg har
forstået det ikke så forfærdelig forskellige fra bare at tælle
kalorier. Kalorierne er bare delt op i point i stedet (som om vi
havde brug for endnu en måde at tælle maden på *G*).

Men pointen er vel, at den risiko løber man uanset hvad man så
vælger at gøre for at tabe nogle kilo. Der er i sidste ende kun
een person, der kan styre hvad man putter i munden og det er jo
altså en selv.
Det skulle ikke undre mig om folk der følger vægtkonsulenternes
madplaner ikke også af og til får lyst til chokolade og så
"snyder" og tager sig et stykke (personligt har jeg chokolade i
huset næsten altid og tager et stykke, når jeg virkelig har lyst.
Det anser jeg ikke for at snyde. Jeg ved jo hvad jeg gør og der
er ingen som bliver alvorligt overvægtig af at spise et stykke
chokolade i ny og næ. Ja man kan faktisk tabe sig selvom man af
og til spiser chokolade, slik og meget andet).

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er den store forskel på
vægtvogtere og vægtkonsulenter, at vægtvogterne bruger point og
vægtkonsulenterne har en fastlagt madplan, som man følger. Jeg
er ikke i tvivl om, at man sikkert kan sige både gode og dårlige
ting om begge dele.

Skulle jeg imidlertid selv vælge en af de to løsninger, så ville
jeg vælge vægtvogterne af den simple årsag, at jeg lige så godt
kan lære først som sidst selv at sammensætte min kost, så den er
fornuftig. Det vil jeg skulle under alle omstændigheder på et
eller andet tidspunkt og det skal alle vel, for der er vel ingen
som har tænkt sig at følge den samme madplan resten af deres liv
(tænker lige med gru på 50 år med den samme mad *G*). Derudover
så er jeg som så mange andre kræsen når det kommer til visse
former for mad, og een ting er helt sikkert: Jeg holder ikke en
madplan som jeg ikke synes smager godt, da mad ikke blot er et
næringsmiddel for mig men også en nydelse.

>Altså er man HELT
> sikker på at man får dækket sit behov både mht næringsstoffer
og
> sultbehov? Det har undret mig :)

Næh det er man ikke under nogen omstændigheder med mindre man
selv sørger for det.

Mange hilsner
Puk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 23-04-02 17:24

"Marie" <cfs33557@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marie

> Held og lykke med din slankekur

Tak

>jeg er selv i gang og har tabt mig 10 kg. på 8 uger, så det går jo godt.

Ja det må man sige, håber for dig at det fortsætter.

> Jeg vil foreslå dig enten at tilmelde dig www.vaegtkonsulenterne.dk, eller
> du kan også skrive til mig og få lidt tips.

Jeg kender lidt Vægtkonsulenterne (efterfølgende vk) igennem nogle veninder
som går hos dem og har ud fra dem dannet min holdning til vk. Men når jeg nu
ligefrem får smidt et link i hoved har jeg været inde og kikke. Websiden er
lidt tynd men er jo også kun tænkt som info og appetit vækker selvom jeg
ikke syntes det er lykkes særlig godt. Men dette kan du jo være ligeglad med
for du har jo succes og det er det vigtigste.

Nedenstående er mine egne erfaringer, min sunde fornuft (som jeg mener at
jeg har) .

For mig og se er det ikke så svært at tabe sig bare man er stærkt og har
vilje, det der er svært er at holde vægten bagefter. For ikke så lang tid
tilbage så jeg en udsendelse i tv hvor en fedme forsker fortalte at det er
MEGET vigtigt at sætte ind med at forebygge fedme. Dette begrundede han med
at nye undersøgelser viste at 90 % af alle der har haft et stort vægttab
efter 5 år har taget det hele på igen og nogle gange mere til. Altså drop al
udgift til at hjælpe dem der ER blevet fede (det kan ikke betale sig) og
begynd at forebygge helt ned i børnehaven, det var hans budskab.

Jeg han synspunkt langt hen af vejen, for os der vil slanke os klare det jo
nok endda. Grunden til at så mange (9 ud af 10) fejler mener jeg er fordi
man ikke får fundet ud af hvorfor man overspiser, og det behøver ikke kun at
være med fed mad man kan også blive fed af Kellogs Special K man skal bare
spise nok af det. Først når man har fundet grunden til sin overspisning og
har lært at takle den er man helbredt for sin fedme. Jeg vil lige nævne at
jeg her taler om fede mennesker og ikke tykke med 10 - 15 kg`s overvægt.

Jeg vil gerne bruge mig selv som eksempel for min mening (den korte
version).
I 1999 blev jeg og mig kæreste Birthe klar over at det var noget galt,
depression af en eller anden art. I første omgang blev diagnosen
Vinterdepression som blev behandlet med medicin og lysterapi.

Efter ca 2 md. oplever jeg at det er som at vågne efter en vintersøvn og nu
skulle jeg af med alle de kg jeg havde taget på, jeg vejede ca. 125 kg.
Skæbne ville at er lige var startet et nyt motions center i byen og jeg blev
meldt ind. Se nu sker der så noget i mig som mange ikke tror er muligt når
jeg fortæller om det, min træning bliver intens jeg begynder at læse bøger
om kost og motion og jeg har ikke læst en hel bog siden jeg gik ud af
skolen, jeg mener at det er ca. 25-30 bøger jeg får læst, Internettet bliver
også støvsuget for alt hvad der har med kost og motion at gøre. Jeg finder
meget hurtigt frem til programmet Fatlow og det bliver brugt til styring af
kosten.

Efter 3 måneder var min vægt nede på 90 kg altså et vægttab på 35 kg, min
træning var blevet så intens at jeg hverdag brugte stepmaskinen en time for
derefter at rykke i jern i en halv time og slutte af men at ro 10 km på
romaskinen. Jeg kan i dag ikke huske fra jeg knogler derudad og til jeg
vågner op på sofaen men det var der jeg var og der blev jeg et halvt år.

Så blev jeg indlagt på Augustenborg Sygehus (Psykiatrisk hospital), der var
jeg indlagt i 9 måneder. Her fik jeg en helt anden diagnose -
Manio/depressiv, så at være manisk er fanme noget der sparker røv .

Nu er jeg jo så heldig at jeg har alt materiale som jeg fik samlet og
heriblandt alle min daglige oversigter fra Fatlow om hvad jeg har spist i
løbet af dagen. Og her er jeg overrasket over hvor sundt og hvor meget jeg
fik at spise under mit vægttab, op til 2500 kal. om dagen, det var min
overtræning der var problemet.

Al den viden som jeg har skaffet mig kan jeg nu bruge. Og nu er vi kommet
til det sted hvor jeg nok ikke bliver så populær.

Jeg vil have pasta, jeg elsker pasta så det spiser jeg, Jeg tror kun og jeg
skriver igen kun på det simple regnestykke - spise mindre kalorier end man
forbrænder er li med vægttab, er man sulten eller føler at man ikke for nok
man må man øge sin aktivitet for på den måde at kunne spise flere kalorier.

Og så spiser jeg de fleste kalorier som jeg skal have i løbet dagen om
morgen og frem til frokost, jeg spiser 5 gange om dagen for jeg spiser ikke
efter min aftensmad.
Jeg prøver ikke at regne nu hvor mange kalorier jeg skal have om dagen,
derimod mærker jeg efter hvad min store krop fortæller mig. Jeg bruger altid
gode sunde og rimeligt fedtfattige råvarer så jeg ved at det ikke er her det
er galt. Brokker min krop sig f.eks ved at blive sulten midt på
eftermiddagen må jeg jo øge kalorie indtaget til frokost osv. osv.

Når man begynder at kommer ud i alle teorier om pasta, kartofler, stivelse
og hvad ved jeg, så begynder det at virke uoverskueligt og kan skramme
mange. Derimod hvis man holder sig til de store ting bliver alting lettere
og tro mig jeg slår Jer alle også på pasta hvem sagde selvtillid og
lækkert hår.

Hos mig er det ikke kun kosten der bestemmer hvor meget jeg skal tabe mig
hver uge men derimod også den mængde jeg træner.

Nu håber jeg ikke at du Marie har fået opfattelsen at jeg syntes vk er noget
bæ for det mener jeg bestemt ikke, det virker som og at det er et sundt
vægttab man får og har man brug for det sociale og den opbakning og
fællesskab så er det fint med mig.

Der hvor jeg ikke tror den holder, er når vi snakker om ovenstående
undersøgelse som jo viste at 9 ud af 10 har sat det hele til efter fem år.
Og da hverken vk eller jeg har fundet de vise sten tror jeg også at
undersøgelsen passer på vk. Den passer også på mig, og grunden til at jeg
har gået en tre måneder og ikke rigtigt kunne kommet i gang, er fordi jeg
ved at hvis jeg bliver depressiv efter mit vægttab vil jeg tage det hele på
igen. Jeg er denne gang ikke så fouceret på mit vægttab men mere på hvordan
jeg skal klare den når jeg har nået mit mål, og den opgave er ikke løst
endnu.

Jeg mener at alle meget overvægtige har et psykisk problem af større eller
mindre grad (dårlig barndom, misbrug osv. osv.) men det er jo tabu.

Da jeg var indlagt fik jeg tilknyttet en diætist, men der var jo ikke så
meget jeg ikke viste i forvejen. Der var dog en ting hun fortalte om med det
samme --- medicin bliver man fedt af medicin ? Nu er det jo sådan at det
blandt os sindslidende er en overvægt af overvægtige mennesker og da vi jo
får meget medicin kan det jo være et problem. En slags medicin jeg får har
en formodet bivirkning som gør at mætheds signalet som maven sender til
hjerne bliver yderlig forsinket med 15 minutter. Løsningen på dette er at
spise langsomt meget langsomt, så når signalet hjernen inden man har
overspist. Noget medicin jeg får for ikke at blive manisk har den bivirkning
at den giver tørst, og da man så har mistanke om at tørsten bliver slukket
men sukker holdig sodavand vil det jo give en masse kulhydrater. Løsning
drik vand og sukkerfri sodavand. Se det er jo fanme en oplysning jeg kan
bruge og leve efter.

Nu er der jo nok (nej det er der) som ikke er enige i meget af det jeg har
skrevet og jeg er da til at flytte for jeg kan tage fejl. Jeg har jo
udleveret mig selv en del og det er helt med vilje og jeg arbejder hverdag
på at komme dette tabu til livs, og ja det har i den grad meget med overvægt
at gøre og jeg vil æde min egen hat på at der her i gruppen er sindslidende
som har vægt problemer.

Men du skal have tak for din respons du gjorde det i en god mening men som
du nok har forstået har jeg rimelig tjek på det og hvis jeg bliver for vild
har jeg et kanon bagland som nok skal pille mig ned.

Jeg har et link http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1026 fra da jeg var
omtalt i bladet Iform dog er det ikke alle tal der passer og der er jo sket
meget siden da men budskabet holder stadig efter min mening.

Mvh
Henrik
--
Operation "bliv mindre" start d. 22-04-02 Vægt 158 Kg.
Næste vejning d. 29-04-02.