er dette nu lovligt eller hva? Tiscali/wol~
Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 20:24

hejsa
Jeg har opdaget at firmaet Tiscali/WOL lyver over for deres kunder som
benytter deres proxy servere til at gå på nettet.
En længere uddybning kan læses her:
http://www.schulz.dk/stories.php4?story=02/04/22/3342375

Mit spørgsmår er nu: Kan det være lovligt at gøre det som de gør?

--
Kim Schulz - Freelance Development | Experience is that marvelous
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | thing that enables you

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 21:24

On Mon, 22 Apr 2002 21:24:26 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Jeg har opdaget at firmaet Tiscali/WOL lyver over for deres kunder som
>benytter deres proxy servere til at gå på nettet.

For nu at bruge dit ordvalg, så "lyver" du også. Der er jo i det
tilfælde ikke tale om "deres kunder", men tilfældige kunder, der
vælger at misbruge Tiscalis proxy.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 21:30

On Mon, 22 Apr 2002 22:24:06 +0200
Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> For nu at bruge dit ordvalg, så "lyver" du også. Der er jo i det
> tilfælde ikke tale om "deres kunder", men tilfældige kunder, der
> vælger at misbruge Tiscalis proxy.

Helt tilfældige er de nu ikke, og de har stadig en linje hos Tiscali/WOL
som de også bruger...bare ikke lige fra denne maskine da den er koblet
på deres nye linje.
Om de er kunder eller ej er egenligt sagen uvedkommende. De reklamerer
med noget som er en direkte løgn....de hoster jo ikke de domæner.!

--
Kim Schulz - Freelance Development | In the beginning there was
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | nothing. And the Lord said

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 21:34

On Mon, 22 Apr 2002 22:29:47 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Helt tilfældige er de nu ikke, og de har stadig en linje hos Tiscali/WOL
>som de også bruger...bare ikke lige fra denne maskine da den er koblet
>på deres nye linje.

Så har de intet at lave på Tiscalis proxy, ligesom de heller ikke har
noget at gøre med Tiscalis SMTP-server (til smartrelay), Tiscalis
newsserver, og så fremdeles.

>Om de er kunder eller ej er egenligt sagen uvedkommende. De reklamerer
>med noget som er en direkte løgn....de hoster jo ikke de domæner.!

Mon ikke, det blot er en konfigurationsdetalje? Under alle
omstændigheder er det jo ikke en situation, der er normalt
forekommende, medmindre, man direkte vælger en anden udbyders
proxyserver, hvilket man ikke bør. Spørger du fx min maskine om dens
mening om dit domæne, kan den da også svare hvad, den har lyst til.

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor, man hidser sig op over at man ikke
selv kan finde ud af at konfigurere en maskine ordentligt. Det er jo i
bund og grund det, det falder tilbage på.

--
- Peter Brodersen

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 21:43

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Så har de intet at lave på Tiscalis proxy, ligesom de heller ikke har
> noget at gøre med Tiscalis SMTP-server (til smartrelay), Tiscalis
> newsserver, og så fremdeles.

Læs hvad manden skriver på hans hjemmeside, det var jo ikke i nærheden af at
være overlagt, deres ÅH så grumme misbrug af tiscalis proxy.

> [...]
> proxyserver, hvilket man ikke bør. Spørger du fx min maskine om dens
> mening om dit domæne, kan den da også svare hvad, den har lyst til.

For helved da, de har jo ikke VALGT tiscalis proxy.....

> Jeg kan virkelig ikke se hvorfor, man hidser sig op over at man ikke
> selv kan finde ud af at konfigurere en maskine ordentligt. Det er jo i
> bund og grund det, det falder tilbage på.

Jeg kan ikke forstå du hidser dig op over at de har "misbrugt" tiscalis
proxy server, kan du ikke svare på mandens ? så burde du jo blande dig uden
om....

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 21:49

On Mon, 22 Apr 2002 22:43:21 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Læs hvad manden skriver på hans hjemmeside, det var jo ikke i nærheden af at
>være overlagt, deres ÅH så grumme misbrug af tiscalis proxy.

Næh. Men de spørger en proxy, som alligevel overhovedet ikke burde
servicere dem.

Jeg kan ikke se hvorfor man virkelig kan hidse sig op over det.

--
- Peter Brodersen

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 22:09

> Næh. Men de spørger en proxy, som alligevel overhovedet ikke burde
> servicere dem.
>
> Jeg kan ikke se hvorfor man virkelig kan hidse sig op over det.

Det er jo ikke det han "hidser" sig op over, det er den tekst der står der
bliver spurgt om, manden spørger om det er lovligt, intet sted fremgår det
at han har hidset sig op over det....!

Jeg vil dog også blive gnaven hvis der var nogle der fortalte mig at mine
domæner, på tiscalis net stod som værende deres...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-04-02 22:46

On 22.04.2002 22:34, in article
lt_w8.1648$kp3.143846@news010.worldonline.dk, "Peter Brodersen"
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
> proxyserver, hvilket man ikke bør. Spørger du fx min maskine om dens
> mening om dit domæne, kan den da også svare hvad, den har lyst til.

Fuldstændig enig med Peter. Det drejer sig om en konfigurationsfejl på deres
proxy: Jeg tvivler på at de har haft til hensigt at skade nogen eller gøre
nogen ondt.

M.h.t. Dit oprindelige spørgsmål om det er lovligt eller ulovligt, så kan i
hvert fald forsikre dig om at det med ret stor sikkerhed ikke er strafbart.
Jeg kan heller ikke se at de umiddelbart have overtrådt anden lovgivning.
Man kunne evt. diskutere hvorvidt der er erstatningsansvar i det tilfælde du
har lidt et væsentligt tab, hvilket jeg tvivler på. Det kræver også at
Tiscali (eller deres medarbejdere) skulle have handlet som minimum uagtsomt,
hvilket jeg også tvivler på. Hvad skulle de dog få ud af at folk ikke kan se
de websider de gerne vil, men i stedet får en Tiscali-reklame. Det er der
vist ikke den store fidus i, vel?

Som nævnt, så tror jeg det skyldes en hændelig fejl. Vi kan alle komme til
at konfigurere noget forkert - fx. er din hjemmeside lavet på en sådan måde
at man ikke kan læse dit indlæg om Tiscali på en Mac - det er jo også en
fejl.

>Nej hellere ikke de svar der gives

Nej, og åbenbart helle ikke for de kommentarer man kan komme med

Mvh

Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-02 21:34

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

[klip]

> Mit spørgsmår er nu: Kan det være lovligt at gøre det som de gør?

Er der ingen grænser for, hvilke spørgsmål man må stille?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 21:44

Fra : Henning

Dato : 22-04-02 21:33

> [...]

>Jeg har opdaget at firmaet Tiscali/WOL lyver over for deres kunder som
>benytter deres proxy servere til at gå på nettet.

Overreagerer du nu ikke?
Når jeg enabler proxy (også via Tiscali) og taster din linuxia-adresse
ind, får jeg;
http://www.tiscali.dk/services/urlhelp.php?url=linuxia.dk
En søgeside, hvor der pænt gøre opmærksom på, at den pågældende side
ikke findes, og du får et par muligheder for at søge.

Sætter du din PC op til at bruge en service, hos en udbyder du ikke
længere betaler til, kan du vel ikke forvente at det virker?
Smtp-serveren ka formodentlig heller ikke bruges mere?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 21:41

[snip]
> Så har de intet at lave på Tiscalis proxy, ligesom de heller ikke har
> noget at gøre med Tiscalis SMTP-server (til smartrelay), Tiscalis
> newsserver, og så fremdeles.

Helt enig, men som sagt var det også en forglemmelse der var årsag til
at jeg opdagede dette i første omgang. Jeg får dem til at teste det
samme i morgen fra deres WOL linje, og med mindre nogle har nået at
ændre det i løbet af i nat, så er jeg 99% sikker på at samme side vil
blive vist hvis jeg besøger siden www.foo.bar via deres proxy server -
selv om jeg er på deres egen linje.

> [...]
> proxyserver, hvilket man ikke bør. Spørger du fx min maskine om dens
> mening om dit domæne, kan den da også svare hvad, den har lyst til.

Som sagt så tvivler jeg på at dette i det hele taget er noget som er
ment at skulle være for folk der "misbruger" deres proxies, men nærmere
for folk som allerede er internet kunder hos dem og som de vil have til
at købe webhotel hos dem også.
De benytter lidt samme teknik som Internet Explorer gør i de senere
versioner hvor den viser en søgeside hvis den pågældende side ikke
findes. Skide irriterende efter min mening, da det hindrer en i af se
hvilken fejl som serveren sendte i første omgang.

> Jeg kan virkelig ikke se hvorfor, man hidser sig op over at man ikke
> selv kan finde ud af at konfigurere en maskine ordentligt. Det er jo i
> bund og grund det, det falder tilbage på.

Nej det falder tilbage på at de lyver. Om det er kunder eller ej så er
det stadig en lodret løgn som de sender ud - og som nævnt oven for så
tvivler jeg på at hensigten var at vise siden til folk som min far der
ved et uheld har brugt deres proxy via en forkert linje.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Robustness, adj.: Never
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | having to say you're sorry.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 21:52

On Mon, 22 Apr 2002 22:40:39 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Nej det falder tilbage på at de lyver.

At lyve er at tale bevidst mod sandheden. Det påstår du vel ikke at en
proxy gør?

> [...]
>tvivler jeg på at hensigten var at vise siden til folk som min far der
>ved et uheld har brugt deres proxy via en forkert linje.

Du tror altså seriøst at der har siddet en marketingsafdeling og luret
over det markedssegment over folk, der ved et uheld bruger deres
proxy, som klart bliver begejstret for mærkelig opførsel i deres
browser, for derefter at overtale systemadministrationen til at lave
et sådan setup?

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 21:43

On Mon, 22 Apr 2002 22:33:21 +0200
Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

> [...]
> En søgeside, hvor der pænt gøre opmærksom på, at den pågældende side
> ikke findes, og du får et par muligheder for at søge.

sjovt det gør den også her nu! fra begge linjer... det underlige er at
den ikke gjorde det i hele weekenden.... mon der trods alt var nogle hos
wol der fik lyst til at ændre siden!

> Sætter du din PC op til at bruge en service, hos en udbyder du ikke
> længere betaler til, kan du vel ikke forvente at det virker?
> Smtp-serveren ka formodentlig heller ikke bruges mere?

smtp er ændret for længst da det er noget man får oplyst at man skal
ændre. proxy er en helt anden sag. Den har vi ikke rodet med siden vi i
tidernes morgen fik vores opkobling.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Why do they call it
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | baby-SITTING when all you do

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 00:31

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> sjovt det gør den også her nu! fra begge linjer... det underlige
> er at den ikke gjorde det i hele weekenden.... mon der trods alt
> var nogle hos wol der fik lyst til at ændre siden!

OG hvad kan man så lære af det ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 25-04-02 01:39

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote Wed, 24 Apr 2002 23:31:19
GMT :

>OG hvad kan man så lære af det ?

1. Tiscali har ikke ændret på noget på proxyerne i lang tid.

2. Der er ikke adgang fra andre IP´en end Tiscalis egne, og nogle få
der har fået access.

2. Nogle brugere har i deres windows opsætning et default domæne,
som den benytter når en host som f.eks. linuxia.dk ikke resolver DNS
(hvilket den ikke gjorde), f.eks. worldonline.dk, denne kan man
selvfølige ændre på og således tro at Tiscali har ændret på deres
proxy.

Men alt dette er ikke vigtig for jura gruppen, så feel free til fut.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 15:57

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote in

> [...]
> resolver DNS (hvilket den ikke gjorde), f.eks. worldonline.dk,
> denne kan man selvfølige ændre på og således tro at Tiscali har

Det var nu ikke det jeg tænkte på - jeg tænkte noget i stil med at
man skulle huske at snakke med det firma man brokkede sig over før
man gik alt for godt igang! ;)

> Men alt dette er ikke vigtig for jura gruppen, så feel free til
> fut.

Nah, tror bare jeg siger EOD istedet ;)

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 21:44

On Mon, 22 Apr 2002 22:34:25 +0200
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:
>
> [klip]

> Er der ingen grænser for, hvilke spørgsmål man må stille?

det er der sikkert, men jeg mener dette er ganske relevant - selv om
P.Brodersen prøver at mane det i jorden ved at vende sagen mod mig.

--
Kim Schulz - Freelance Development | CHUBBY CHECKER just had a
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | CHICKEN SANDWICH in downtown

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 21:54

On Mon, 22 Apr 2002 22:44:07 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>det er der sikkert, men jeg mener dette er ganske relevant - selv om
>P.Brodersen prøver at mane det i jorden ved at vende sagen mod mig.

For nu at forholde os til juraen:

I hvilken retning mener du da, det ulovlige skulle bestå i, i første
omgang? MFL §1, fx?

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 21:57

[snip]
> At lyve er at tale bevidst mod sandheden. Det påstår du vel ikke at en
> proxy gør?
nej jeg påstår ingenting. Jeg siger bare at det som står på den side som
de har(havde tilsyneladende!) valgt at vise ved fejl er en løgn, hvilket
jeg mener er beskridte arbejdsmetoder.

> [...]
> proxy, som klart bliver begejstret for mærkelig opførsel i deres
> browser, for derefter at overtale systemadministrationen til at lave

De behøver ikke at sidde og lure over det. Der har været mange fine
artikler om det igennem det sidste års tid pga. internet Explorer som
gør noget af det samme (se andet indlæg her i gruppen).
Der var vist endda opskrifter på hvordan man satte sin proxy op til at
gøre det (for squid proxies mener jeg).

--
Kim Schulz - Freelance Development | "Life, loathe it or ignore it,
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | you can't like it." --

Fra : N/A

Dato : 25-04-02 00:30

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-04-02 22:49

[snip]
> [...]
> til at konfigurere noget forkert - fx. er din hjemmeside lavet på en
> sådan måde at man ikke kan læse dit indlæg om Tiscali på en Mac - det

det undrer mig da meget. alle siderne skulle overholde w3c's
specifikationer for html4.01 som jeg benytter - dem burde Mac'er også
kunne forstå

--
Kim Schulz - Freelance Development | Please come home with me ... I
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | have Tylenol!!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-04-02 23:00

On 22.04.2002 23:48, in article 20020422234853.1ffaf609.kim@schulz.dk, "Kim
Schulz" <kim@schulz.dk> wrote:

> [snip]
>
> det undrer mig da meget. alle siderne skulle overholde w3c's
> specifikationer for html4.01 som jeg benytter - dem burde Mac'er også
> kunne forstå

Undrer også mig. Det er tilsyneladende kun det ene nyhedsindlæg. Jeg bruger
(desværre) IE 5.1.4 på OSX 10.1.4.

/kristian

P.s. Du du skal bruge GIF i stedet for JPEG til det baggrundsbillede /
toplogo du har med tandhjulene og teksten www.schultz.dk - så slipper du for
det der gnidder uden om teksten.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-04-02 08:00

[snip]
> Du kender overhovedet ikke baggrund for, at denne side vises. Det kan
> jo være en fejl.

Det er korrekt, men en fejl er en fejl, i foretningsøjemed har det ofte
konserkvenser.

> Det jo i øvrigt dig, der fejlagtigt anvender proxyen.

forkert! jeg HAR testet og det samme sker når man gør det via en WOL
internet forbindelse hvor jeg HAR ret til at bruge deres proxy.

> Det er for langt ude.

jeg tvivler! desværre bliver min historie stærkt forplumret af (eks-)WOL
medarbejdere, som ikke kan klare kritikken.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Hello... IRON CURTAIN? Send
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | over a SAUSAGE PIZZA! World

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 00:30

> Det er korrekt, men en fejl er en fejl, i foretningsøjemed har
> det ofte konserkvenser.

ja, f.eks. at fejlen rettes ? - har du overhovedet snakket med
Tiscali ?

> jeg tvivler! desværre bliver min historie stærkt forplumret af
> (eks-)WOL medarbejdere, som ikke kan klare kritikken.

det er da klart med attitude du fremturrer..

FUT ?