Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7, og browse frunktionen
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-04-02 19:27

Hey

Nogen der har et bud på dette meget ubrugelige program,,, den er jo gået
helt bananas... Efter at have maximeret browse vinduet... Er det
"forsvundet" ud af programmet. Så jeg ikke kan minimere det igen, eller
lukke browsefunktionen...

når jeg lukker og åbner, står den i samme instillingen..

Kan heller ikke rulle op med musen, så jeg kan se mine billedere... Der er
heller ikke noget rullepanel ude til højre...

vedhæftet screenshot i news:dk.binaer under samme emne

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-04-02 20:12

Bjarke Hansen wrote in <3cc455e2$0$2773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> vedhæftet screenshot i news:dk.binaer under samme emne

Fundet:

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas

Dato : 26-04-02 15:11

> [...]
> Kan heller ikke rulle op med musen, så jeg kan se mine billedere... Der er
> heller ikke noget rullepanel ude til højre...

I PS 6 kan man slette preferencefilen for at rette sådan nogle problemer.
Kan være du kan have held med det i version7.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 01:12

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> jo gået helt bananas... Efter at have maximeret browse vinduet...
> Er det "forsvundet" ud af programmet. Så jeg ikke kan minimere det

Det er i hvert tilfælde en meget tung funktion tyder det på, og
indtil videre foretrækker jeg ACDSee som jeg hidtil har brugt til at
gennemse mine billedmapper med. Jeg har en mappe med omkring 1600
jpg-billeder som sammenlagt fylder omkring 247 MB. Den har browse-
funktionen i Photoshop _meget_ svært ved at håndtere. Den eneste vej
frem er at stille preview til 'small' og så håbe på at den begynder at
indlæse thumbnails fra mappen.
Når den er færdig med at indlæse dem - nogle timer senere - kan man så
eksportere cachen til billedmappen og forhåbentlig går det derved bedre
næste gang man åbner mappen i browseren.
I ACDsee tager det 2-3 sekunder og hele mappen med 1600 billeder er
hentet ind med fine store thumbnails. Det kan browse-funktionen i
Photoshop vist alligevel ikke stikke.

Det problem du nævner med browseren har jeg dog ikke oplevet endnu.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 10:18

Fri, 03 May 2002 02:12:24 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>funktionen i Photoshop _meget_ svært ved at håndtere. [...]
>Når den er færdig med at indlæse dem - nogle timer senere

Nok RAM?

pl

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 16:00

Peter Loumann skrev:

> Nok RAM?

Det vil jeg mene.
2 GB. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 17:30

Fri, 03 May 2002 17:00:04 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>2 GB. :)

;oDD - så må adobe antages at have et problem med sin programmering.
Din ACDSee og min ThumbsPlus klarer jo immervæk den sag meget bedre.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 18:01

Peter Loumann skrev:

> ;oDD - så må adobe antages at have et problem med sin programmering.

Muligvis eller også er der et eller andet kryptisk problem imellem
min hard- eller softwarekombination og PS 7. Browserfunktionen kører
dog fint nok på mapper hvor der ikke er så mange billeder, men den
burde jo køre rimelig ubesværet næsten uanset hvor mange billeder
der er i mappen. Det kan andre billedbrowsere jo da finde ud af.

> Din ACDSee og min ThumbsPlus klarer jo immervæk den sag meget bedre.

Uha ja.
Jeg kørte med ThumbsPlus dengang jeg kørte Win98. Et fremragende
program. Dog har jeg ikke fået det købt til Win2000/XP og ACDSee kan
egentlig også det jeg har behov for når det kommer til stykket så jeg
tror jeg bliver ved det, indtil videre. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 18:15

Fri, 03 May 2002 19:01:13 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> eller også er der et eller andet kryptisk problem imellem
>min hard- eller softwarekombination og PS 7.

Der synes jo at være flere, der har problemet ...

>Jeg kørte med ThumbsPlus dengang jeg kørte Win98. Et fremragende
>program.

Ja, jeg er blevet forfalden til det.

>ACDSee kan egentlig også det jeg har behov for når det kommer til stykket så jeg
>tror jeg bliver ved det, indtil videre. :)

Tjaeh, forskellene er jo i princippet små. Nu laver jeg en del
billedmapper til net, og så er det lidt generende, at ACDSee smider
sine database-filer i de enkelte mapper. ThumbsPlus lægger dem i en
samlet fil, som så til gengæld bliver koloenorm.

Jeg opgraderede ACDSee fra 2.4 til 4.x, fordi den gamle ikke kunne nok
formater og manglede database-faciliteter. Men ver. 4 kunne jeg ikke
få til at opføre sig stabilt, så jeg gik ned til 3. Den er sådan set
udmærket, men det irriterer mig, at
- værktøjslinjen har skiftet nyttige funktioner ud med unyttige (for
mig) og ikke kan konfigureres
- den plager med jævnligt med opfordringer til at gå ind på firmaets
hjemmeside
- jeg kan ikke få den til at lade være med at vise zip-arkiver, selv
om jeg har valgt det fra.

Så den ryger nok ud, når jeg har fået overført alle billeddata til
ThumbsPlus. WinXp selv har jo også udmærkede faciliteter til
billedbrusning og -visning.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 18:38

Peter Loumann skrev:

[ACDSee vs. ThumbsPlus]

> [...]
> smider sine database-filer i de enkelte mapper. ThumbsPlus lægger
> dem i en samlet fil, som så til gengæld bliver koloenorm.

Mit største problem med ThumbsPlus var at den huskede alle de mapper
jeg havde haft gang i. Hvis jeg f.eks. på et tidspunkt havde haft en
mappe på skrivebordet med nogle billeder, som jeg lige have læsset af
her for en kort bemærkning, så huskede den mappen næste gang jeg åbnede
ThumbsPlus, selvom mappen forlængst var slettet. Jeg fandt aldrig ud af
hvordan jeg skulle få den til at holde op med det, men det kan sikkert
lade sig gøre på en eller anden måde. Det må vel også være nogle
cacheindstillinger af en slags.

> Jeg opgraderede ACDSee fra 2.4 til 4.x, fordi den gamle ikke kunne
> nok formater og manglede database-faciliteter. Men ver. 4 kunne
> jeg ikke få til at opføre sig stabilt, så jeg gik ned til 3.

Version 3.0 gik ned konstant på Win98SE da jeg kørte med den og derfor
kørte jeg med version 2.et-eller-andet på Win98SE. På Win2000/XP havde
jeg også lidt småproblemer med version 4.0, men 4.01 kører fint. Den
går meget sjældent ned.

> Den er sådan set udmærket, men det irriterer mig, at
> - værktøjslinjen har skiftet nyttige funktioner ud med unyttige
> (for mig) og ikke kan konfigureres

Jeg bruger stort set ikke ACDsee til andet end at batch-omdøbe mine
filer, konvertere dem fra f.eks. *.bmp til *.jpg hvis IE kokser og jeg
er for doven til at tømme cachen i IE, og til at gennemse mine billeder
som så trækkes og slippes ovre i Photoshop til videre bearbejdning.
Funktionerne i værktøjsbjælken bruger jeg sjældent. Jeg har en overgang
brugt 'Contact Sheet' til at lave covers til mine billed-cd'er med, men
ellers ikke.

> - den plager med jævnligt med opfordringer til at gå ind på
> firmaets hjemmeside

Det har jeg så ikke oplevet med min nuværende version.

> - jeg kan ikke få den til at lade være med at vise zip-arkiver,
> selv om jeg har valgt det fra.

Jeg vil gerne have at den viser indholdet af zip-arkiver. Derimod er
jeg træt af at den viser thumbnails på indholdet af kodeordsbeskyttede
zip-arkiver _før_ man indtaster kodeordet for zip-filen. Den burde
vente med at vise thumbnails til bagefter.

> WinXp selv har jo også udmærkede faciliteter til billedbrusning og
> -visning.

Tjo, det er da bedre end i tidligere versioner af Windows i hvert
tilfælde.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 20:28

Fri, 03 May 2002 19:38:29 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>[ACDSee vs. ThumbsPlus]

>Mit største problem med ThumbsPlus var at den huskede alle de mapper
>jeg havde haft gang i.

Ja, det er også irriterende. Det gælder kun mapper, der har været pix
i, men så er den også nøjeregnende med, at man filhåndterer med den.
Der er ACDSee mere fleksibel.

>Jeg fandt aldrig ud af
>hvordan jeg skulle få den til at holde op med det, men det kan sikkert
>lade sig gøre på en eller anden måde. Det må vel også være nogle
>cacheindstillinger af en slags.

Ja, det skulle man tro, så konfigurabel den ellers er. Jeg vil prøve
at vælge Preferences | Generel | Enable tracking of file and folder
changes when ThumbsPlus isn't running. Den skulle vist gøre det.

>Jeg bruger stort set ikke ACDsee til andet end at batch-omdøbe mine
>filer, konvertere dem fra f.eks. *.bmp til *.jpg

Hmm - det synes jeg nu, at PhotoShop Elements gør både nemmest og
bedst.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 21:10

Peter Loumann skrev:

> Hmm - det synes jeg nu, at PhotoShop Elements gør både nemmest og
> bedst.

Tja, jeg kan jo selvfølgelig også bruge Photoshop til det, men
jeg må indrømme at jeg er forfalden til ACDsee på det punkt også.
Den nye browserfunktion i PS 7 har også en del batch-muligheder
indbygget, men man gider ligesom ikke når den er så langsom.

Photoshop Elements kender jeg ikke.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 21:58

Fri, 03 May 2002 22:09:34 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Den nye browserfunktion i PS 7 har også en del batch-muligheder
>indbygget, men man gider ligesom ikke når den er så langsom.
>
>Photoshop Elements kender jeg ikke

Afløseren til PS LE. En PS uden CMYK og uden alfakanaler. Fås for en
lille tusse og er en hård konkurrent til Paint Shop Pro, især på
fotoredigering. Den har en meget nem og hurtig batch-funktion. Et
rigtig godt program, så længe man ikke skal producere til
professionelt tryk. Den har ingen bruserfunktion, men kan da vise
previews i Open-boksen.

hilsen pl