Er der så stor forskel på riflers kammerlæ~
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 22-04-02 18:03

Hej herinde...

Jeg har forsøgt at finde max. længden på patroner ladet med en 100 grain
Sierrakugle. Riflen som det drejer sig om er en Husquana 1600

Jeg er temmelig forundret over at jeg skal sætte kuglen ned, så selve
patronen har en længde på 66.4 mm.

Måden jeg målte længden på var, at jeg farvede kuglen med vandbaseret
tusch, og derved kunne se hvornår kuglen ikke mere havde kontakt med
riffelgangen. Er det en forkert måde at måle den???

Jeg synes at det er en meget kort patronlængde, da længden på en patron
med samme kugle, i Ladeboken måler 67.2 mm.
Og i VihtaVuori Reloading Guide er der ingen patroner som har en C.O.L
på under 67 mm.

Kan der være så stor variation i kammerlængden..eller rettere indtil at
kuglen får kontakt med riffelgangen...???

har det noget at sige for trykket, at jeg bliver nødt til at sætte
kuglen så dybt???

Mvh. Lars

PS: kommer spørgsmålet to gange, så er det mig som har "kludret i det"

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 22-04-02 23:24

On Mon, 22 Apr 2002 17:03:07 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tusch, og derved kunne se hvornår kuglen ikke mere havde kontakt med
>riffelgangen. Er det en forkert måde at måle den???

Ta ut sluttstykket på våpenet, og snu det opp ned. Slipp kulen inn i
kammeret, og se til at den ligger korrekt i bunnen av kammeret. Bruk
en blyant/penn eller lignende, og hold kulen på plass. Skyv
pussestokken inn i løpet til den butter mot kulen. Merk av på
pussestokken med tusj evt. en bit tape. Ta kulen ut av kammeret, sett
i sluttstykket og steng det. Sett pussestokken i løpet igjen, til den
butter mot sluttstykket. Merk av med tusj/tape. Avstanden mellom de to
målene er max OAL. Trekk fra det du ønsker av friflukt, og du har
patronlengden.

Da har du et sikkert mål på max OAL, og ikke "omtrent nå har ikke
kulen kontakt med riffelgangen"... ; )

(Metoden er, mener jeg, beskrevet i ladeboken)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 23-04-02 16:15

Tak for rådet!!

man lærer jo hele tiden!

Nu har jeg gjort som du rådede mig til - og har læst passagen i
Ladeboken.
Jeg har fundet ud af, at max. længden med den kugle er 68.15 mm. og det
er jo nåede ganske andet end det jeg fandt ud af med at farve kuglen.
jeg har lavet patronen med et mål på 67.00 mm.

mvh.
Lars