bærmispel - forskellige sorter
Fra : berbeck

Dato : 22-04-02 18:19

I min gamle have i Holstebro havde jeg en bærmispel. Jeg havde valgt sorten
Amelanchier laevis, da jeg synes, den er den kønneste.
Nu er jeg flyttet til en lerjordshave i Korsør og har været i havecentret
for at kikke efter et nyt træ af samme slags. De havde kun sorten A.
canadensis, og jeg kan se i "havens planteleksikon", at det er den sort, der
trives bedst på tung jord.
Og så til spørgsmålet: Er der nogen, der kender denne sort? Er den tæt og
yndefuld i blomstringen ligesom laevis, og har den ligeså gode
efterårsfarver? Er der nogen, der har laevis stående i tung jord med
succes?
Hilsen Else.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 18:39

On Mon, 22 Apr 2002 19:19:21 +0200, "berbeck" <berbeck@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>yndefuld i blomstringen ligesom laevis, og har den ligeså gode
>efterårsfarver? Er der nogen, der har laevis stående i tung jord med

Den er mere opret end laevis. Og den er, efter min mening, slet ikke nær
så flot. Hverken mht. blomstring, udspring eller høstfarver.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-02 18:44

> Den er mere opret end laevis. Og den er, efter min mening, slet ikke nær
> så flot. Hverken mht. blomstring, udspring eller høstfarver.

Hvilken skal man så vælge - jeg har også tung jord, og skal bruge en "ring"
på 12 m i diameter med noget tæt og smukt, et par meter højt. Jeg hørte om
en Bærmispel - americana?? - som skulle være velegnet, hvad siger du, Mads?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 19:56

On Mon, 22 Apr 2002 19:44:16 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>en Bærmispel - americana?? - som skulle være velegnet, hvad siger du, Mads?

Jeg kender ikke americana.
Jeg ville vælge en A. laevis, og så nok blande godt med sand/grus i
plantehullet.

http://www.gartneriet.dk