Erstatning efter trafikuheld
Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-02 16:34

Et par spørgsmål i en konkret sag (hverken om en ven eller et tænkt
eksempel...):

Jeg var for nogen tid siden involveret i et færdselsuheld. Heldigvis kun
med materiel skade, men alligevel så uheldigt, at min bil blev dømt
totalskadet.
En anden bilist med ubetinget vigepligt overså mig åbenbart og kørte
lige ud foran mig. Der blev optaget politi-rapport, og jeg kan forstå på
politiet, at de heldigvis også mener det helt var modpartens skyld.

Min kasko-forsikring dækker jo i første omgang selve bilen. Så vidt jeg
kan forstå uden selvrisiko eller bonustab, når det 100% er modpartens
skyld, men nu synes jeg pludselig nogle ældre indlæg tydede på, at der
godt kunne komme et bonustab?

Jeg har lejet en erstatningsbil, og modpartens forsikringsselskab har
sendt mig en lille folder fra forsikringsoplysningen der siger, at man
normalt maks. kan få dækket to ugers leje. Det tog tre uger inden skaden
var gjort op (hen over påske). Er der nogen retspraksis for denne regel,
eller er det bare noget selskaberne er blevet enige om er bekvemt?

Endelig har jeg brugt en frygtelig masse arbejdstid på papirarbejdet og
skal nu bruge tid på at købe en ny bil (som jeg i øvrigt endnu ikke har
fået udbetalt erstatning til at købe). Kan jeg få dækket noget tabt
arbejdsfortjeneste el.l.?

Og til sidst. Hvis det nu ikke lykkes mig at finde en bil i samme
alder/stand o.s.v. som min forrige er det så bare mit uheld? (Jeg køber
jo nok en lidt bedre alligevel, så nu kom vi alligevel over i noget
teoretisk).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-02 16:42

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> kan forstå uden selvrisiko eller bonustab, når det 100% er modpartens
> skyld, men nu synes jeg pludselig nogle ældre indlæg tydede på, at der

Det afhænger i første omgang af, hvad der står i din police.

> Er der nogen retspraksis for denne regel,
> eller er det bare noget selskaberne er blevet enige om er bekvemt?

Næh - igen: det er nok din aftale med dit selskab eller modpartens aftalen
med dennes selskab. Bilafsagnsforsikring forudsætter at det er aftalt.

> [...]
> skal nu bruge tid på at købe en ny bil (som jeg i øvrigt endnu ikke har
> fået udbetalt erstatning til at købe). Kan jeg få dækket noget tabt

Næppe - har sagen været meget vanskelig? Ellers ikke.

> Og til sidst. Hvis det nu ikke lykkes mig at finde en bil i samme
> alder/stand o.s.v. som min forrige er det så bare mit uheld?

Hvad mener du?

Du må selv bestemme, hvad du vil bruge erstatningen til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-02 17:51

Det var et hurtigt svar!

Peter G C wrote:

> Det afhænger i første omgang af, hvad der står i din police.

Det vil sige, at hvis min forsikring giver mig et bonustab, kan jeg ikke
kræve det dækket hos modparten?

> Næh - igen: det er nok din aftale med dit selskab eller modpartens aftalen
> med dennes selskab. Bilafsagnsforsikring forudsætter at det er aftalt.

Jeg har ikke tegnet nogen bilafsagnsforsikring, men i og med at der er en
ansvarlig modpart og bilen bruges erhvervsmæssigt, kan jeg jvf. folderen få
dækket mine udgifter til leje af erstatningsbil.

> Næppe - har sagen været meget vanskelig? Ellers ikke.

Det ved jeg ikke - jeg har heldigvis ikke det store sammenligningsgrundlag.
Men sammenlagt ryger der da et par hele arbejdsdage.

> Hvad mener du?

Det var det teoretiske tillæg, så lad os ikke gøre for meget ud af det, men
hvis det nu var en specialbygget servicebil ville man så kigge på bilens værdi
i almindelig handel, eller ville man tage hensyn til, at jeg skulle have en ny
(brugt) bil specialbygget?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-02 19:04

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

[klip]

> Det vil sige, at hvis min forsikring giver mig et bonustab, kan jeg ikke
> kræve det dækket hos modparten?

Har du overhovedet kigget i din police??

Men ellers er svaret ja.

[klip]

> [...]
> bilens værdi i almindelig handel, eller ville man tage hensyn til, at jeg
> skulle have en ny (brugt) bil specialbygget?

Man kigger på bilens almindelige handelsværdi - altså det den reelt er værd.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-04-02 20:57

Peter G C wrote:

> Har du overhovedet kigget i din police??

Ja, - den siger ikke noget om en evt. modparts erstatning for bonustab.

Faktisk hører jeg til de muligvis få personer, der læser forsikringspolicer
m.v. når jeg modtager dem, og normalt har jeg ikke problemer med at læse den
slags papirer, men jeg vil på den anden side heller ikke udelukke, at jeg skulle
have kunnet overse en spidsfindig detalje.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 21:02

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

[klip]

Du skulle jo kontrollere om overhovedet lider et bonustab

> Ja, - den siger ikke noget om en evt. modparts erstatning for bonustab.

Din modpart vil aldrig komme til at dække dit bonustab. Aldrig. Det er jo en
aftale som du har indgået med dit selskab - du kunne bare have valgt en
anden forsikringstype.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning

Dato : 22-04-02 21:09

> Jeg har ikke tegnet nogen bilafsagnsforsikring, men i og med at der er en
>ansvarlig modpart og bilen bruges erhvervsmæssigt, kan jeg jvf. folderen få
>dækket mine udgifter til leje af erstatningsbil.

Det var berørt i det seneste nummer af FDM's blad Motor. Ved skade,
som ikke er selvforskyldt, træder modparten ind og dækker billeje, på
_visse_ betingelser!
5 dage om ugen, dvs. week-end skal du selv betale. Helligdage skal
også selv betales. Kun hvis du ikke kan undvære bilen uden store
gener, eks. du bruger den ifm. arbejde, eller du har lang til
arbejdet.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-04-02 21:00

Henning wrote:

> [...]
> også selv betales. Kun hvis du ikke kan undvære bilen uden store
> gener, eks. du bruger den ifm. arbejde, eller du har lang til

Det ligger nogenlunde i tråd med den folder, jeg fik, men jeg er stadig ikke
klar over hvor de retningslinjer kommer fra. Er det lovbestemte regler, er det
etableret retspraksis på området, er det forsikringsselskabernes aftaler
eller...?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Leif Poulsen

Dato : 24-04-02 08:23

-klip-
> [...]
det
> etableret retspraksis på området, er det forsikringsselskabernes aftaler

-klip-

Mht. bonustab er der mig bekendt ingen selskaber i danmark, der iht. fors.
bet. kan rykke kunderne tilbage i præmietrin, hvis der er en modpart der er
100 % ansvarlig.

Der findes ikke lovgivning mht. Erstatning for bilsavn. Det er alene
erstatningsret ( hvis det vel og mærke er noget der kræves af modp.
ansvarsforsikring). Og der er da en del retspraksis på området. Denne
praksis burde være afspejlet den lille folder du har fra Forsikring Og
Pension (forsikringsoplysningen) MEEEN den er jo kun vejledende. Det er da
ikke utænkeligt at du kan overbevise en dommer om at du skal have erstatning
for leje af bil i over 14 dage !

Leif

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-02 13:30

Leif Poulsen wrote:

> Mht. bonustab er der mig bekendt ingen selskaber i danmark, der iht. fors.
> bet. kan rykke kunderne tilbage i præmietrin, hvis der er en modpart der er
> 100 % ansvarlig.

Det er forkert formuleret, der står i min police,
"at medfører en skade udgift for selskabet,
kan det medføre bonustab".

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-04-02 14:13

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

fors.

> Det er forkert formuleret, der står i min police,
> "at medfører en skade udgift for selskabet,
> kan det medføre bonustab".

Begge udsagn kan vel godt være rigtige, hvis forsikringsselskabet får
fuld regres mod den 100% skyldige??? (hvilket i øvrigt begrænses af eal §
22)

MVH
RMJ