Uønsket emails
Fra : Gregers Petersen

Dato : 22-04-02 16:28

Hej Gruppe.

Er det korrekt at man ikke må sende uønsket (reklame) emails i Danmark.
Jeg mener at have hørt noget om en "opt-out" lov, altså at hvis man direkte
frabeder sig at modtage mails fra den pågældende virksomhed, må de ikke
sende flere af deres reklamer.

Grunden til dette spørgsmål er egentlig ret kedelig:
Jeg modtager såkaldte nyhedsbreve fra Virksomhed A, efter at have frameldt
mig deres nyhedsbrev fire-fem gange fortsætter de med at sende de (nu
meget) uønskede "nyhedsbreve."

Jeg tager nu direkte kontakt til dem og frabeder mig enhver form for
nyhedsbreve fra dem.
Siger at det vidst ikke er helt lovligt det de gør, hvorefter jeg får en
flok meget nedladende ord tilbage.

Jeg vil derfor gerne kunne henvise til en konkret lov og § hvis de fortsat
sender uønskede "nyhedsbreve" til mig.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-04-02 16:40

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> skrev:

> Jeg vil derfor gerne kunne henvise til en konkret lov og § hvis de
> fortsat sender uønskede "nyhedsbreve" til mig.

Markedsføringslovens §6a

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.

Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med
henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for
den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt
sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere
gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har
anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.

Stk. 4. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i
stk. 2 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen
fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde
oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 2 fra
den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på
en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 5. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere
meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at
henvendelser som nævnt i stk. 2 frabedes.

Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den
erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 4 og om pligten til at
give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 2.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 16:44

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
direkte
> frabeder sig at modtage mails fra den pågældende virksomhed, må de ikke

Se Mortens fine indlæg!

> [...]
> Jeg modtager såkaldte nyhedsbreve fra Virksomhed A, efter at have frameldt
> mig deres nyhedsbrev fire-fem gange fortsætter de med at sende de (nu

En god måde at få dem til at stoppe er at udstille deres markedsføring, så
fortæl endelig hvem de er!

<KLIP>

Fra : Gregers Petersen

Dato : 22-04-02 19:58

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> En god måde at få dem til at stoppe er at udstille deres markedsføring,

> fortæl endelig hvem de er!

Tjah, nedenstående er den sidste del af korrespendancen:

Det skal siges at jeg _har_ frameldt mig via deres web-system _mindst_ fire
gange!

Desuden har de i et tidligere "nyhedsbrev" skrevet flg:
"På grund af klager, gør vi endnu engang opmærksom på at du kan framelde
dig nyhedsbrevet her!!! (Det virker)."

Hvilket jo bare ikke virker alligevel, eller også ønsker de ikke at man
skal kunne framelde sig.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-04-02 20:25

> Det skal siges at jeg _har_ frameldt mig via deres web-system _mindst_
fire
> gange!

Tja, oftest frarådes det jo at "framelde" sig sådanne "nyhedsbreve", da de
jo på den måde netop får bekræftet din e-mailadresse...

> [...]
> dig nyhedsbrevet her!!! (Det virker)."

> Hvilket jo bare ikke virker alligevel, eller også ønsker de ikke at man

Den lader vi lige stå lidt til skræk og advarsel

Det var da en modbydeligt flabet attitude? Der må da næsten være belæg for
en anmeldelse til pågældendes internetudbyder?

Den lader vi også lige stå til skræk og advarsel.

Skulle der være mere vrøvl med dem i fremtiden, så tror jeg du i første
omgang lige skal forhøre dig i dk.admin.netmisbrug om fremgangsmetoden; der
er for tiden en hæftig debat om hvordan man skal forhindre/forholde sig til
spam.

Med venlig hilsen,

--
Anders Thorsen Holm
zoolook@daimi.au.dk | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-04-02 16:54

Scripsit "Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk>

> [...]
> frabeder sig at modtage mails fra den pågældende virksomhed, må de ikke

Nej, beskyttelsen er bedre endnu: Hvis ikke man udtrykkelig har givet
dem lov må de ikke sende reklamer pr. email overhovedet!

Personlige reklamer med papirpost må virksomheden derimod sende indtil
modtageren direkte frabeder sig dem. Man kan frabede sig overfor alle
virksomheder en gang ved at få reklamebeskyttelse registreret hos
folkeregisteret.

[Morten har postet paragrafferne, ovenstående er et resume beregnet
for lægfolk]

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-04-02 22:20

Klag til deres ISP, de er næppe vilde efter at blive offline i et par dage.

http://www.dk-hostmaster.dk/script/whois.php?query=nordjylland.dk&lang=da

Siger:

http://www.dk-hostmaster.dk/script/whois.php?lang=da&query=HD22-DK&ns=1
Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-02 10:47

Gregers Petersen skrev:

>Er det korrekt at man ikke må sende uønsket (reklame) emails i Danmark.

Ja.

>Jeg mener at have hørt noget om en "opt-out" lov, altså at hvis man direkte
>frabeder sig at modtage mails fra den pågældende virksomhed, må de ikke
>sende flere af deres reklamer.

Du behøver slet ikke opte-out. De må overhovedet ikke sende noget
uden at du har bedt om det. Det hedder "opt-in", men "tilvalg" er
et bedre dansk ord for det.

>Grunden til dette spørgsmål ...

Andre har svaret fint på resten. Firmaet har kludder i deres
systemer. Hvem er det?

--
Bertel

Fra : Gregers Petersen

Dato : 23-04-02 11:54

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Andre har svaret fint på resten. Firmaet har kludder i deres
> systemer. Hvem er det?

LL Media
Håndværkervej 8, 1sal
9000 Aalborg

Der bl.a. driver nordjylland.dk

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 23-04-02 18:02

On Tue, 23 Apr 2002 11:46:46 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvem er det?

Aner det ikke, men det kan vaere en passende
forsoegskanin til en forespoergsel paa Internettet:

biq.dk: Intet
publi-com.dk: Intet
Hvilket svjv vil sige at LL Media er et lille (enmands-) firma.

dk-hostmaster.dk:

Der blev fundet 3 domæne(r) med LBT6-DK som administrator:
nordjylland.dk eroticnet.dk llmedia.dk

Fuldmægtig:
Handle:LBT6-DK
Navn:LL media
Att.:Lars Boris Thomasen
Adresse:[klip]
Postnr. & by:9000 Aalborg
Land:Danmark
Telefon:[klip]

Der blev fundet 2 domæne(r) med LBT5-DK som administrator:
netfusk.dk dreamsex.dk

Fuldmægtig:
Handle:LBT5-DK
Navn:Lars Boris Thomasen
Adresse:[klip]
Postnr. & by:9000 Aalborg
Land:Danmark
Telefon:[klip]

krak.dk:

L L Media v/ Lars Boris Thomasen
[klip]
9000 Aalborg

med 6 telefonnumre.

Med eroticnet.dk & netfusk.dk lyder det som om svaret er:
En driftig forretningsmand.

Et kombineret besoeg hos google.com & icq.com giver ioevrigt
ogsaa mandens ICQ# og email-adresse hos stofanet.dk.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-04-02 22:08

"Lars Kr. Lundin" scribbled:

[SNIP - en masse tracing]

> Et kombineret besoeg hos google.com & icq.com giver ioevrigt
> ogsaa mandens ICQ# og email-adresse hos stofanet.dk.

Det var dog utroligt som den mand strør om sig med digitale fodspor!
--
PeKaJe