"Super lavenergi vinduer."
Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-04-02 15:29

Da jeg skal til at bygge hus kunne jeg godt tænke mig nogle kommentarer vedr
fordel/ulemper ved lav-energiruder.
Og ikke mindst prisforskellen mellem ruder med U-værdi på 1,1 og nogle med
U-værdi på 1,4, og om den evt. prisforskel kan tjene sig ind, både økonomisk
og komfortmæssigt.

Mvh

Jesper.

Fra : Per H

Dato : 22-04-02 19:18

On 22 Apr 2002 15:28:33 +0100, "Jesper Hansen" <noone@nowhere.com>
skrev:

jeg har hørt for en del år siden at der går ca 5 år inden de er tjent
ind.

de er ikke så vanvittige dyre

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jensen

Dato : 22-04-02 21:10

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og ikke mindst prisforskellen mellem ruder med U-værdi på 1,1 og nogle med
> U-værdi på 1,4, og om den evt. prisforskel kan tjene sig ind, både

´

Jeg skal have skiftet et par ruder i mit hus, fik et par tilbud på termo og
enerigiruder.
Energiruder er sådan ca. dobbelt så dyre som alm termo.

Jensen

Fra : Per H

Dato : 23-04-02 05:50

On Mon, 22 Apr 2002 22:09:53 +0200, "Jensen" <jtn@privat.dk> skrev:

>Jeg skal have skiftet et par ruder i mit hus, fik et par tilbud på termo og
>enerigiruder.
>Energiruder er sådan ca. dobbelt så dyre som alm termo.

jeg giver ca 14 % mere for energi vinduer,
Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 23-04-02 05:55

> [...]

>enerigiruder.
>Energiruder er sådan ca. dobbelt så dyre som alm termo.

jeg giver ca 14 % mere for energi vinduer, alså ikke kun glas, men
komplet vindue
Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jens Kildegård

Dato : 22-04-02 21:19

På længere sigt vil det altid kunne svare sig med lav-energiruder. Ved
almindelig termoruder i et almindeligt hus, vil det varmetab der sker gennem
vinduerne være cirka 25 % af bygningens samlet varmetab.
Hvor hurtigt de er tjent ind er afhængigt af hvilken type vinduer der
vælges, men et sted mellem 3 til 7 år vil det somregel ligge imellem.
Hvis der er behov for støjdæmpning (lydruder) skal man være opmærksom på, at
almindelige lav-energiruder ikke for alle typer har lige god lydreduction.

Mvh. JK

Fra : Finn I

Dato : 23-04-02 18:29

Ulempen ved lavernergiruder er den lille prisforskel. Når du skal ud at købe
helt nye vinduer er prisforskellen relativ lille.
En lille ting du skal være opmærksom på er at ved super-lavernergiruder
kommer der ofte dug på ydersiden af ruderne om morgenen. Det er ikke
skadeligt men kommer simpelthen fordi de isolere så godt at der dannes dug
(Den yderste rude er kun svagt opvarmet).
Fordelen ved ruderne er selvfølgelig det reducerede energitab. En
tommelfingerregel siger at en rude med Uværdi 2,8 "taber" varme der svare
til 28 liter fyringsolie pr m² og en på 1,1 taber 11 liter pr m². Det er
selvfølgelig ikke helt korrekt med det giver en rettelinie.
En anden fordel er at der er meget lidt kuldenedfald på den indvendige side.
Det kan især mærkes hvis du har placeret en sofa helt op af et vindue. Hvis
den er godt isoleret vil du ikke mærke nær så meget træk i nakken som ved et
almindelig vindue.

Kort og godt ville jeg vælge 1,1 ruder til et nybyggeri.

Mvh
Finn

Fra : Per H

Dato : 23-04-02 18:49

On Tue, 23 Apr 2002 19:28:54 +0200, "Finn I" <f12@minemail.dk> skrev:

ifgl byggerelementet..

I nybyggri skal der benyttes energiruder. min 1.1

kun ved renovering må der benyttes alm. thermoglas

Fra : Finn I

Dato : 23-04-02 18:54

> ifgl byggerelementet..
>
> I nybyggri skal der benyttes energiruder. min 1.1

Så kommer det jo helt af sig selv

Mvh
Finn

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-04-02 16:59

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
> On Tue, 23 Apr 2002 19:28:54 +0200, "Finn I" <f12@minemail.dk> skrev:
>

> ifgl byggerelementet..
>
> I nybyggri skal der benyttes energiruder. min 1.1
>
> kun ved renovering må der benyttes alm. thermoglas

Øøøh nå hvor jeg finde det dokumentereret. I "Bekendtgørelse om
bygningsreglement for småhuse" står der som jeg kan se blot: Vinduer og
yderdøre, ovenlys og glasvægge samt lemme (gælder ikke ventilationsåbninger
mindre end 500 cm2)
U 1,80