Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digikam og batterier
Fra : Jan Peterson

Dato : 22-04-02 12:11

Hej
Jeg har ikke helt styr på det her med digitalkameraer og batterier.
Alm AA engangs batterier er på 1½ V. 4 af dem giver 6 volt. Genopladelige AA
er på 1,2 volt x 4 = 4,8 volt.
Er kameraet (alle kameraer) ligeglade med om de får 6 eller 4,8 volts
spænding?
Jeg har hørt at det er en god ide helt at aflade nye genopladelige inden de
tages i brug første gang. Kan man ikke bare lade kameraet om det? Eller skal
det være en speciel lader som tømmer batteriet helt?
vh Jan Peterson

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-04-02 13:06

"Jan Peterson" skrev
> [...]
AA
> er på 1,2 volt x 4 = 4,8 volt.
> Er kameraet (alle kameraer) ligeglade med om de får 6 eller 4,8 volts

Jeg kender ikke til kameraer, der har haft problemer
med spændingen i den forbindelse.

> [...]
skal
> det være en speciel lader som tømmer batteriet helt?

Inden de tages i brug? Som tommelfinger regel vil jeg anbefale
at man oplader dem 200% de første 5 gange og lader dem løbe
helt tør for power inden man oplader dem igen.
Derefter kan Ni-Mh batterier godt tåle at blive sjat-ladet.
Ni-Cd batterier skal altid tømmes helt og lades fuldt op for
at bevare kapaciteten. Ni-Cd bør ikke anvendes i moderne
digitalkameraer.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Torben Stampe

Dato : 22-04-02 16:27

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derefter kan Ni-Mh batterier godt tåle at blive sjat-ladet.
> Ni-Cd batterier skal altid tømmes helt og lades fuldt op for

Hvorfor ikke??
Mvh. 2rb1

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 22-04-02 17:21

Ni-Cd bør ikke anvendes i moderne
> digitalkameraer.
> --

Hmmmmm......har da aldrig oplevet nogen problemer i den retning.

Ni-Cd er da klart bedre om vinteren til udendørs fotografering end Ni-Mh, så
lad os da endelig hører mere om hvorfor du mener at de ikke dur?

Claus Smith

Fra : Lars

Dato : 22-04-02 14:17

"Jan Peterson" skrev:

> Jeg har ikke helt styr på det her med digitalkameraer
> og batterier. Alm AA engangs batterier er på 1½ V.
> 4 af dem giver 6 volt. Genopladelige AA er på 1,2
> volt x 4 = 4,8 volt.

Alm. batterier er godt nok påtrykt 1,5 volt, men når de belastes falder
deres spænding. Dette niveau falder så yderligere undervejs mens de tømmes,
og ender til sidst måske nede på 1 volt (belastet).

Genopladelige batterier holder deres spænding på de 1,2 volt forholdsvis
konstant i næsten hele afladeperioden.

Udstyret der benytter batterier - i dette tilfælde et kamera - er derfor
konstrueret til at kunne klare denne variation.

- Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-04-02 21:09

Jan Peterson wrote:

> [...]
> inden de tages i brug første gang. Kan man ikke bare lade kameraet
> om det? Eller skal det være en speciel lader som tømmer batteriet helt?

Hej Jan

Spørgsmål omkring genopladlige batterier er hyppigt forekommende i denne
gruppe, og derfor har jeg et stykke tid arbejdet på et FAQ, som kan få
sin premiere på din foranledning.

Jeg regner med at lægge FAQ'et som en underside på www.photo-gallery.dk
- så alle kan bruge det, hvis der er nogen som har forslag til
forbedringer, så er de meget velkommen, seriøse forslag vil blive
krediteret som "bidragsyder" nederst på siden.

FAQ om genopladelige batterier

Alle digitale kameraer er batterislugere, så derfor er det meget
fordelagtigt at anvende genopladelige batterier i digitale kameraer, og
der er mange digitale kameraer, som fungerer meget bedre med
genopladelige batteier, da den indre modstand er lavere i et
genopladeligt batteri, end i et tilsvarende engangs batteri.

Gode genopladelige batterier kan oplades mellem 500 og 1.000 gange, så
økonomien er rigtig god, og selv om man også skal investere i en dyr
lader, så er de genopladelige batterier meget hurtigt tjent hjem. Et sæt
genopladelige batterier og en god lader er nemlig ikke dyrere end 5 - 10
sæt engangs batterier i en god kvalitet.

Note: I daglig tale bruges betegnelsen batteri lidt i flæng. Teknisk
set findes der celler, som er en enkelt 1,2 til 1,5 volts enhed, og
hvis man parallelt eller i serie sammensætter to eller flere celler, så
bliver det til et batteri.

Cellerne:

Hvis man ser helt bort fra bly-celler, der pga. af vægten og størrelsen
ikke er velegnet til fotobrug, så findes der grundlæggende tre typer
genopladelige celler.

Ni-Cd celler (Nikkel-Cadmium) er den ældste type genopladelige celler.
De er i øvrigt ved at udgå af markedet, dels fordi deres indhold af
tungtmetallet Cadmium er et miljøproblem, og fordi de hver gang skal
aflades 100 % inden genopladningen, ellers vil de i løbet af meget kort
tid ikke kunne genoplades til fuld kapacitet.

Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller, og de er heller
ikke så sarte, de tåler bedre at blive genopladet, selv om de ikke er
helt afladet forinden, de har dog godt af en 100% afladning inden
genopladning, men det behøver ikke at være hver gang.

Li-Io batterier (Lithium Ion) er den nyeste type genopladelige
batterier, de findes endnu ikke som A, AA og AAA celler, men fremstilles
kun i specielle udformninger, som passer til specifikke
kameratyper/modeller. Li-Io batterier er meget slidstærke, og de tåler
relativt godt at blive opladet, selv om de ikke er helt afladet, men de
har godt af en 100% afladning inden genopladning.

Langt de fleste digitale kameraer, som ikke kræver et specielt udformet
Li-Io batteri, kan anvende alm. Ni-MH celler i størrelsen AA. Når man
køber geopladelige celler, skal man være opmærksom på, at de fås i
kapaciteter fra 1.000 til 1.800 mAh (milliamperetimer), som er et mål
for den mængde strøm, der er i cellen, når den er fuldt opladet.

Og hvis vi igen ser bort fra blyceller, så er voltstyrken på
genopladelige celler ca. 1,2 volt, det kan godt forvirre en smule, da vi
er vant til, at A, AA eller AAA engangsceller opgives til nominelt 1,5
volt.

Det handler til dels om, hvordan man måler voltstyrken, cellens indre
modstand, og hvor stor en belastning, man pållægger cellen under
målingen, og at engangsceller er bygget til et langsommere forbrug, end
genopladlige celler er.

Engangsceller har faktisk svært ved at følge med til de digitale
kameraers høje forbrug, så deres voltstyrke falder meget drastisk, når
kameraet forbruger strøm, den kan falde helt ned til under 1 volt.

Genopladlige celler har en meget lavere indre modstand, derfor kan de
langt bedre afgive større strømmængder på kort tid, og deres nominelle
voltstyrke falder derfor ikke på samme måde, når der er forbrug, så de
genopladelige celler er teknisk set mere velegnede til digicams end
engangbatterier er.

Og for at aflive alle myter, så har det ikke nogen praktisk betydning,
om cellens voltstyrke er 1,2 volt eller 1,5 volt, det handler om, hvor
mange mAH (milliamperetimer), der er på cellen.

Det er absolut en fordel at vælge de lidt dyrere 1.600 eller 1.800 mAH
celler, da digitale kameraer ikke kan tømme cellerne 100%, så er der
typisk en reststrøm på mellem 300 og 500 mAH tilbage på cellerne, når
kameraet melder low-battery, og det er ikke helt urealistisk at
forvente, at man kan tage næsten dobbelt så mange billeder med et sæt
1.800 mAH celler, som man kan tage med et sæt 1.100 eller 1.300 mAH
celler, hvis man bruger batteriet økonomisk.

Laderne

Der findes mange typer ladere til genopladelige celler, her skal man
være opmærksom på, at en Ni-Cd lader kun kan anvendes til Ni-Cd celler.
En lader til Ni-MH kan både anvendes til Ni-Cd og Ni-MH celler, man bør
vælge en intelligent lader, der lader hvert enkelt celle individuelt, og
som selv måler på cellerne under opladningen, så de ikke overlades, og
den skal også have mulighed for at, man kan vælge en 100% afladning
inden geopladningen.

Til Ni-MH batterier findes der grundlæggende to typer ladere:
hurtigladere, der oplader cellerne på 3 - 4 timer, og langsomladere,
der er 13 timer om en opladning, der er ikke enighed om, hvilken type,
der er bedst, nogle hævder at cellerne bliver for varme i hurtigladerne,
andre siger, at det ikke gør nogen forskel. Min umiddelbare vurdering
er, at fordelen ved at kunne få genopladet cellerne hurtigt, rigeligt
kompenserer for at cellerne måske får en lille smule kortere levetid.

OBS: Vigtigt

Ni-Cd celler kan ikke tåle hurtig ladning.

Til Li-Io batterier bør man kun bruge den type lader, som kamera
producenten anbefaler til det pågældne batteri.

Tips og gode råd

Når man har investeret i et sæt genopladelige celler, så kan jeg
anbefale, at man sætter en lille label på hvert celle med et nr. og en
købsdato, det gør at man nemt kan holde styr på sine batteri-sæt, især
hvis man hen ad vejen køber nye sæt, for hvis man har flere batterisæt,
så er det vigtigt, at man løbende veksler mellem de forskellige sæt,
genopladelige celler aflader nemlig sig selv, hvis de ligger ubrugt, og
de har bedst af at blive motioneret med jævne mellemrum, ellers bliver
de "dovne".

Hvis et sæt genopladelige celler har ligget ubrugt og er blevet "dovne",
så kan man med noget intensiv motion og lidt held få dem op på dupperne
igen, det gøres ved at cellerne oplades og aflades nogle gange lige i rap.

Vigtigt: man må aldrig aflade genopladelige celler med en kortslutning,
brug kameraet eller noget andet, der kan stå og bruge strømmen, en
intelligent lader med afladningsfunktion er allerbedst til formålet, da
den kan tømme cellerne 100% inden genopladningen.

Som alt andet slides genopladelige celler, det er både opladningerne og
alderen der slider, så hen ad vejen taber cellerne gradvist deres
kapacitet. Når genopladelige celler af- og oplades bliver de varme, og
derfor er de udstyret med en ventil, så trykket kan udlignes, men
ventilen gør også, at det syre, der er i batteriet langsomt fordamper,
og i takt med udtørringen falder kapaciteten.

Hvis man kun sjældent bruger sit digitale kamera må man ikke forvente,
at man får den bedste udnyttelse af genopladelige celler, de har faktisk
bedst af jævnlig brug, og når cellerne bare ligger ubrugt vil de tabe
kapaciteten pga. alder, før end de bliver slidt op af genopladninger.
Genopladelige celler, der kun bruges sjældent, vil typisk kunne holde
omkring et års tid, så de vil stadig være økonomisk fordelagtige, hvis
man nøjes med et enkelt sæt.

Er man derimod storforbruger, der flere gange om ugen bruger sit
digitale kamera, så kan man sagtens forvente at få maksimalt udbytte af
de genopladelige celler, og det er ikke spor urealistisk at regne med 1
til 2 års levetid, eller i bedste fald op imod 1.000 genopladninger.

Storforbrugere kan roligt investere i to eller flere sæt genopladelige
celler, så de aldrig løber tør for strøm, de skal så bare være opmærksom
på, at det er noget møg med en masse celler, der ligger i løs vægt i
bunden af fototasken. Det er et must, at man laver et system i
fototasken, så man har styr på batterisættene, det er nemlig vigtigt, at
man løbende og på skift bruger alle sættene. Systemet skal også
indrettes,. så man nemt kan holde styr på, hvilke sæt der er
brugt/flade, og hvilke sæt der er strøm på.

Det er heller ikke smart at købe 2 eller flere sæt genopladelige celler
på en gang, de vil slides og ældes samtidigt, så man i den sidste ende
står med flere sæt, der kun er halvgode. Det er meget smartere, hvis kan
tilrettelægger det således, at man køber et nyt sæt hvert halve år. På
denne måde har man hele tiden et "nyt" sæt, der er supergode, og nogle
reserve sæt, der alt efter alderen er ringere, men stadig brugbare.

Når man bliver lidt mere erfaren er det en stor fordel at anskaffe sig
en batteritester, så man kan måle cellerne før og efter opladning, det
gør at man hele tiden har føling med cellernes kondition, man kan nemlig
godt komme ud for, at en et enkelt celle, i et ellers velfungerende sæt,
pludselig går dødt, det kan godt genoplades, men det taber strømmen i
løbet af et døgns tid, og hvis man ikke kan måle sig frem til, hvilke
celler der er dårlige i et sæt, så vil man jo være nødt til at kassere
hele sættet.

Det er meget sjældent, at genopladelige celler går i stykker, de er
generelt meget robuste, men man skal passe på, at man ikke taber dem på
gulvet, det kan slå dem en lille smule skæve, og det kan medføre, at den
ventil, der sikrer mod overtryk bliver så åben, at syren fordamper i
løbet af meget kort tid, og en indtørret celle er lig med en død celle.

OBS: Kasserede genopladelige celler er miljøaffald, der kræver en særlig
behandling, derfor må de ikke smides i en alm. skraldespand men skal
afleveres på den kommunale modtageplads, eller i de specielle beholdere,
som ofte er opstillet i de forretninger, som sælger denne type produkter.

© 2002 Niels Riis Ebbesen

Fra : Mich@el

Dato : 22-04-02 21:47

Hej Niels.

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> forbedringer, så er de meget velkommen, seriøse forslag vil blive
> krediteret som "bidragsyder" nederst på siden.

MEGA flot stykke arbejde.

Mvh.
Michael

Fra : Jan Peterson

Dato : 22-04-02 22:25

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

| Spørgsmål omkring genopladlige batterier er hyppigt forekommende i denne
| gruppe, og derfor har jeg et stykke tid arbejdet på et FAQ, som kan få
| sin premiere på din foranledning.

Og det har du bare holdt for dig selv indtil nu, - tst-tst-tst ;--)
vh Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-04-02 23:06

Jan Peterson wrote:

> Og det har du bare holdt for dig selv indtil nu, - tst-tst-tst ;--)

Jeg har flittigt svaret på spørgsmål omkring genopladlige batterier, men
det kan jo blive lidt trælst at gentage sig selv, så nu sku det være.

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 23-04-02 04:21

> OBS: Vigtigt
>
> Ni-Cd celler kan ikke tåle hurtig ladning.

Ikke helt korrekt....jeg har da en stikkontakt lader som oplader 4 batterier
på et par timer og den er lavet specielt til Ni-Cd.

Købte den og 4 Ni-cd batterier i et sæt fra Uniross for flere år tilbage.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-02 09:12

"[4690] Claus Smith" wrote:

> [...]
> batterier på et par timer og den er lavet specielt til Ni-Cd.
>
> Købte den og 4 Ni-cd batterier i et sæt fra Uniross for flere år

Jeg kan ikke afvise din information, men det er ikke det generelle
billede, jeg har brugt Ni-Cd celler i ca. 20 år, og jeg aldrig stødt på
en hurtiglader, end sige celler der tålte hurtigladning, det skal dog
tilføjes, at jeg begyndte at udfase mine Ni-Cd celler, da Ni-MH cellerne
kom på markedet.

Jeg er lidt i syv sind om jeg skal medtage din oplysning, Ni-Cd celler
er jo på vej ud af markedet, de er ikke særligt gode, de kan kun fås med
max. 1.100 mAh, og så er de et miljøproblem.

Det er altid vanskeligt at lave et enkelt og overskueligt FAQ, hvis der
er for mange undtagelser, så bliver det rodet, og det er mit indtryk, at
de der Uniross celler er en undtagelse, og at generelle billede er, at
Ni-Cd celler ikke tåler hurtig ladning.

Er der andre der har informationer om Ni-Cd og hurtig ladning.

Fra : J@N

Dato : 23-04-02 06:31

> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
> | http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
> | http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
> | http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Virkelig flot stykke arbejde, fortsæt endelig så kan newbies slippe for at
stille de trivielle sprørgsmål.....

Jan

Fra : Lotte M

Dato : 23-04-02 14:03

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev :

> FAQ om genopladelige batterier

Flot arbejde - tak!

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-04-02 15:05

On Mon, 22 Apr 2002 22:09:08 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

> [...]
>intelligent lader med afladningsfunktion er allerbedst til formålet, da
>den kan tømme cellerne 100% inden genopladningen.

Flot arbejde, men et enkelt spørgsmål ang. Li-ion.

Da jeg har et som taber pusten, kan man ikke smide det i en plastik
pose og en tur i dybfryseren ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-02 15:59

"U. Pedersen" wrote:

> Flot arbejde, men et enkelt spørgsmål ang. Li-ion.
>
> Da jeg har et som taber pusten, kan man ikke smide det i en plastik
> pose og en tur i dybfryseren ?

Jeg har engang hørt noget med, at man kunne begrænse genopladlige
cellers selvafladning ved at opbevare dem på køl, men af en eller grund
som jeg har glemt, så fandt jeg ikke informationen pålidlig, så jeg har
aldrig fået testet om det holder i praksis. Det har nok været det
forhold, at et koldt batteri ikke er til ret meget, så fidusen ved at
ha' et lager af kolde batterier jo til at overse.

De fleste nyere mobiltelefoner har et Li-ion batteri, så der må være
høstet en del erfaringer i den forbindelse, men de er ikke nået frem til
mig endnu, og jeg ganske grøn som Li-ion bruger.

Men som sagt, hvis der er nogen har nogle tips og triks, så hit med dem,
det kunne ihvertfald være interessant, hvis der er nogen som ved om en
tur i fryseren kan genoplive et Li-ion batteri.